• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aangepaste pagina instellingen worden niet meer vastgehouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

walrenshi

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Betreft excel 2003 waar wij nog steeds mee werken. Van bijna alle xls documenten die ik heb gemaakt zijn de pagina instelling aangepast. Dit zijn de marges links, rechts, boven en beneden en soms Landscape.
Van de ene op de andere dag zijn van alle documenten de pagina instellingen naar standaard waarden gesprongen inclusief potrait. Ik kan het opnieuw instellen en opslaan, maar springt telkens terug naar standaard.
Onze Office groep heeft nog geen oplossing voor dit probleem gevonden, hoop dat jullie een tip hebben
Al vast bedankt.

Hebben jullie een nieuwe standaardprinter geïnstalleerd ?

Hallo Sub
Dat is grappig dat je daar over begint, dat vroeg onze Office groep ook. Neen wij hebben fysiek geen andere printer en heb
de printer wel voor alle zekerheid uit mijn profiel verwijderd en opnieuw toegevoegd op hun advies.
Alleen ik zie, als leek, geen verband met een andere printer, omdat het document voor die naar de printer gaat als de standaard waarden heeft. Dit stukje heeft men mij nog niet echt kunnen uitleggen zodat ik dat begrijp.

Is je persnlk.xls bestand in de startfolder van Excel vervangen ?

Ook dat is mij gevraagd, maar weet niet eens wat het is.
NB Kan alleen maar zeggen dat al mijn collegas hetzelfde probleem met dezelfde documenten hebben

Laatst bewerkt:
Is er recentelijk een update geweest, of is er nieuwe software geïnstalleerd ?

Niet bewust door mijzelf, maar vanuit het bedrijf vinden wel updates plaats die automatisch worden geïnstalleerd wanneer je je computer opstart. Ik weet alleen niet wat er dan allemaal aan updates inzit. De Office groep zelf beweert geen updates te hebben geregeld, lijkt mij logisch want wij hebben het over 2003.
Wellicht dat de Office wel kan nagaan wat er voorlaatste weekend aan updates is gedaan, want sindsdien heb ik er last van.

Soms werkt een update van een ander programma (bijv. Skype was een beruchte) ook tot onvoorspelbaarheden.

Update: Het probleem is nog steeds niet opgelost en is inconsistent. Onze Officegroep is er mee aan de slag gegaan en komt er niet uit.
1 Er is iemand bij mij geweest en pastte de marges aan en vulde de footer, nadat je OK drukte en weer ging kijken, waren de standaard instellingen gelijk al weer terug. De volgende dag weer geprobeerd en bleek dat ze nu wel weer werden onthouden (voor zolang het duurt). PC diverse malen opnieuw opgestart om te zien of dit het probleem is. Negatief
2 Vandaag bijvoorbeeld 'opeens' weer de instelling terug naar standaard waarden en de helpdesk weer geinformeerd om dit probleem te gaan escaleren. Ik moet voor elke afdruk van te voren kijken hoe of wat en wat schetst mijn verbazing dat 1 document nog wel helemaal goed staat ingesteld incl. de Footer, andere documenten weer met standaard waarden. Wat moet ik hier nu weer mee???
3 Ik ben maar begonnen met het aangeven welke documenten we/niet verspringen. Het is wel ontzettend vervelend en moeilijk dit euvel op te lossen.

NB Het probleem is begin maart ontstaan en op mijn werk is men nagegaan of er eventueel iets is geinstalleerd m.b.t. MS Office, maar dat was niet het geval. Ook andere releases heeft men bekeken of die verantwoordlijk zouden kunnen zijn, ook negatief

Laatst bewerkt:
check eens

Code:
sub M_snb()
  for each it in addins
     it.installed =false
  next
End sub

Kijk of instellingen daarna wel bewaard blijven.

Hallo snb
Ik heb deze macro in het document geplaatst, marges & footer weer ingesteld en toen met F5 een paar keer laten draaien. Vandaag is alles weer standaard.

Plaats hier eens zo'n aangepast document; kunnen we kijken wat daarvan bij ons overblijft.

In maart is een aantal Office updates geweest, misschien de oorzaak?

JK Pieterse
Geloof het of niet, wij zitten nog met MS2003 en de Officegroep heeft bevestigd dat er geen updates zijn geweest. Wel zijn ze met 2010 en 2013 bezig. Het zijn echter wel xls. documenten die bij ons binnen de groep worden gebruikt met allemaal MS2003.

Ik zie inderdaad in jouw document dat de marges op mijn standaard waarde staan en de voettekst weg is. Zeer merkwaardig. Probeer eens een geheel nieuw bestand:
1 Open leeg bestand, vul iets in in A1 en stel marges en voetekst in. Sla bestand op
2 Sluit bestand en open het weer. Wat is er met de afdruk opmaak gebeurt?
3 Open Excel terwijl je de control toets indrukt, kies Ja om in veilige modus te starten. Herhaal stappen 1 en 2 met een "vers" bestand.

Ik heb een nw. testdocument inzake marges gemaakt, ingesteld en opgeslagen. Daarna weer geopend en staan nog goed. Ik zal morgenochtend opnieuw openen en kijken of de instellingen wel/niet zijn gewijzigd. De checklijst zal ik voor de zoveelste keer aanpassen. Blijft soms 2-3 dg goed en dan opeens niet meer. Zo heeft er iemand van het officeteam naast mij gezeten en sprong na het opslaan, sluiten en openen de instellingen op standaard

Neem een macrootje op als je e.e.a. weer instelt, dan hoef je voortaan alleen dat macrootje te draaien :-)

Tja, dat heb ik allang geprobeerd, maar ik maak macros middels het recordertje en die legt alles vast m.u.v. pagina instellingen, helaas.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de printers.
Als die instellingen niet door de printer kunnen worden uitgevoerd, worden de instellingen naar standaardwaarden gewijzigd.

Bestaat de cutepdfwriter nog wel ?
Is de printer "\\PRINTSERVER02.AD.INTRA\NL001WPRNT525 op Ne03:" vervangen ?

nog even een macro herschreven:

Code:
Sub printen_rapportage()
    With ActiveSheet
      with .PageSetup
        .PrintTitleRows = "$2:$3"
        .CenterFooter = "&8&Z&F  &A   &D &T  &9Blad &P van &N"
        .Orientation = 2
      End With

.Range("F2:P119").PrintOut

With .PageSetup
        .PrintTitleRows = ""