Aanhalingstekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

jepewe

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Als ik in XP probeer in enig program aanhalingstekens te typen, moet ik er twee keer op drukken. De eerste keer krijg ik niets, de tweede keer krijg ik er gelijk twee.
Dat is waarschijnlijk zo'n amerikaanse oplossing om ergens een umlaut op te zetten.
Hoe krijg ik dat weg?, want het is ******* lastig
Joop

hmmm

ik doe altijd aanhalingsteken en dan gewoon een spatie en dan is ie ook te zien

is dat niet wat je bedoelt??

Geplaatst door jepewe
Als ik in XP probeer in enig program aanhalingstekens te typen, moet ik er twee keer op drukken. De eerste keer krijg ik niets, de tweede keer krijg ik er gelijk twee.
Dat is waarschijnlijk zo'n amerikaanse oplossing om ergens een umlaut op te zetten.
Hoe krijg ik dat weg?, want het is ******* lastig
Joop
DAt is het nadeel van de instelling "Vs International" van je toetsenbord.

Maar hoe kan ik dat dan veranderen? Als ik in de systray op het toetsenboordje klik kan ik alleen kiezen tussen Amerikaans en Nederlands. En als ik Nederlands kies blijft het toch hetzelfde alleen kloppen de toetsen niet meer met de tekens!
Joop

Ik heb niet direct een oplossing voor je. Indelingen en talen kan je toevoegen via configuratiescherm/Toetesenbord op het tabblad Taal.

enkel aanhalingsteken spatie geeft ' .Enkel aanhalingsteken met bv de e geeft é . Dubbele aanhalingstekens spatie geeft " .Dubbele aanhalingstekens met bv de e geeft ë . Je ziet waarschijnlijk wel de voordelen van dit geintje, maar het is verwarrend. Het toetsenbord op nederlands geeft een andere toetsenindeling.
rolleyes.gif

Ja maar de gein is, dat in bijv. MSWORD Ctl-dubbele punt gebruikt kan worden voor een trema evenals Ctl-` voor een accent grave of Ctl-' voor een accent aigu.

Zie MSWORD help:
Een internationaal teken met behulp van een sneltoets invoegen

à, è, ì, ò, ù
À, È, Ì, Ò, Ù CTRL+` (ACCENT GRAVE), de letter
á, é, í, ó, ú, ý
Á, É, Í, Ó, Ú, Ý CTRL+' (APOSTROF), de letter
â, ê, î, ô, û
Â, Ê, Î, Ô, Û CTRL+SHIFT+^ (CARET), de letter
ã, ñ, õ
Ã, Ñ, Õ CTRL+SHIFT+~ (TILDE), de letter
ä, ë, ï, ö, ü, ÿ
Ä, Ë, Ï, Ö, Ü, Ÿ CTRL+SHIFT+: (DUBBELE PUNT), de letter
å, Å CTRL+SHIFT+@, a of A
æ, Æ CTRL+SHIFT+&, a of A
œ, Œ CTRL+SHIFT+&, o of O
ç, Ç CTRL+, (KOMMA), c of C
ð, Ð CTRL+' (APOSTROF), d of D
ø, Ø CTRL+/, o of O
¿ ALT+CTRL+SHIFT+?
¡ ALT+CTRL+SHIFT+!
ß CTRL+SHIFT+&, s

Dus waarom dit ongemak als alles op een andere wijze is te breiken?
Joop

Geplaatst door Wim1960
Ik heb niet direct een oplossing voor je. Indelingen en talen kan je toevoegen via configuratiescherm/Toetesenbord op het tabblad Taal.

In XP heb ik geen tabblad TAAL. Wel in ME
Joop

kijk bij configuratiescherm->landinstellingen->taal-> knop details-> onderaan dit venster:toetsinstellingen (wip xppro)

Bedankt hendricus. Het heeft gewerkt!!!!
Nu kan ik ALLE tekens typen zonder dat ze verstoppertje spelen. Perfect
Joop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan