• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanhef met meerdere tussenvoegsels

Status
Niet open voor verdere reacties.

RealJap

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2007
De namen die in deze vraag voorkomen zijn door mijzelf verzonnen en dus fictief.

Ik heb een excel tabel met allemaal namen erin waarvan de sexe, voorletter(s)/voornaam, tussenvoegsel(s) en achternaam al zijn samengevoegd in 1 kolom.
Sommige namen beginnen met een volledige voornaam, andere namen beginnen met een voorletter waarvan sommige met een punt erachter en andere weer niet.

Mogelijke naam opbouwingen:

De heer Test van der Test
Mevrouw T. van den Test
De heer T op het Test
Mevrouw T.T. in der Test
De heer T T uit de Test

Ik heb een tabel met alle mogelijke soorten tussenvoegsel combinaties dus dan zou het mogelijk moeten zijn om met o.a. een verticale zoekfunctie die samengevoegde namen weer te kunnen splitsen in sexe (= in dit geval De heer of Mevrouw), voorletter(s)/voornaam, tussenvoegsel(s) en achternaam. Nou is het de bedoeling om uiteindelijk een geldige aanhef hiermee te creëren zoals het volgende voorbeeld: Geachte heer Van der Test.

Wie kan mij helpen aan een excel functie of VB script?

Laatst bewerkt:
Zijn er ook namen zonder tussenvoegsels, of met slechts 1?
de Heer Jan Jansen
Mevrouw R. van Driel

Vanwege de variatie van in Nederland voorkomende namen is het niet mogelijk hiervoor een funktie te maken die 100% werkt.

@xharx Ja die zitten er ook tussen, ik snap dat het dan iets lastiger word met het scheiden van de namen maar uiteindelijk zal ik dan met hand de boel gaan nalopen.
Het zou ook een mogelijkheid kunnen zijn dat namen waarin geen tussenvoegsels worden gevonden deze een andere kleurtje te geven of een extra kolom met als kop "Tussenvoegsel gevonden" waarbij dan in de cel Ja of Nee staat.

@snb Dat geeft niet, ik heb een kolom in excel met 155 tussenvoegsel varianten en als er varianten zijn die niet gevonden worden dan is dat geen ramp.
Bijgesloten een excel bestand met de tussenvoegsels (ik heb er een spatie voor en spatie na in gezet zodat wanneer er gezocht word naar "van" dat een naam zoals bijvoorbeeld Ivan niet veranderd wordt in IVan.

Bijlagen

Het lijkt mij nogal een klus, het grote probleem met achternamen is dat er moeilijk een eenduidige logica voor te vinden is.
Hoeveel namen is de lijst die je wil splitsen?

En kun je dit probleem niet eerder aanpakken? Dus voordat je de lijst in Excel hebt en de zaken nog niet zijn samengevoegd. In de originele database zullen deze gegevens toch wel beter vastgelegd zijn? Hij zal toch ergens vandaan komen?

Ik zie ook buitenlandse tussenvoegsels, maar nog geen dubbele namen van gehuwden of spaanstaligen.

Wat doe je met mevrouw Dolores Sanchez Iguana Del Corte-De Vries? (om even iets extreems te bedenken).

Xharx

Je hebt gelijk, het beste is inderdaad een database met aparte kolommen.
Het leek me wel handig om zoiets te hebben mocht het voorkomen dat er al reeds samengevoegde namen worden aangeleverd en daar een aanhef van gemaakt moet worden maar ik dacht hier wat te simpel over. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan