• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanhef toevoegen aan adressenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kramer

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2002
Berichten
447
Hallo Iedereen,

Vanuit de organisatie waar ik werk komen veel Excel bestanden binnen voor een uitgaande samenvoegbrief.

Nu moeten wij de aanhef zelf maken dus overtypen. Nu is dat voor 10 adressen nog wel te doen. Maar wanneer we een lijst van 1250 namen hebben is het nog al langdradig.

Kunnen jullie mij misschien aan een formule helpen die dit kan doen.

Zie ook het bijgevoegde bestand. Ik heb al een beetje bezig geweest maar hoe ik de achternaam moet selecteren en ook de eventuele tussenvoegsels daar loop ik op vast.
 
Kijk eens of je dit kan toepassen.

Cobbe
 
Mooi

Bedankt,

Ik heb je 2 formules naar 1 formule toegevoegd. Nu hoeven mijn collega's alleen met knippen en plakken te werken nogmaals bedankt.

Is het ook mogelijk om de tussenvoegsels (van, de, het, van den) met hoofdletters te krijgen (Van, De, Het, Van den).
En is het ook mogelijk om de meisjesnaam van de vrouw weg te halen.

Zie bijlage
 
Laatst bewerkt:
Voor de eerste vraag heb ik via Asap Utilities - tekst - Alle woorden met een hoofdletter beginnen in kolom A gedaan.
Voor het tweede gedeelte (de vrouwnamen) heb ik een hulpkolom gebruikt.

Zie maar.

Cobbe
 
Voornamen

Bedankt,

Alleen ik vraag me af of mijn collega's dit snappen. Het is de bedoeling dat ze met knippen uit een ander excel bestand en plakken in het document wat ik nu aan het maken ben meteen een aanhef krijgen.

En met de voornamen die in kleine letters staan dat staat niet mooi in de adressering.
 
'T is aan u om een bestand te maken waar geen copy en plakken aan te pas hoeft te komen.
Je kunt die gegevens toch gewoon binnenhalen als die dan toch in een Excelbestand zitten.

Cobbe
 
Maar wij krijgen alleen maar een excel bestand met naam adres woonplaats. Dit komt uit een pakket. Hier zit geen aanhef in. Deze aanhef moeten we zelf maken.

Vandaar dat ik een bestand wil maken waarbij ze niets anders hoeven te doen dan uit het bestand wat ze krijgen de kolommen naam / adres / woonplaats te knippen en dan plakken in het document wat ik, samen met jullie, probeer te maken. Zodat alle brieven volgens de huisstijl de deur uitgaan.
 
Dit is de formule zonder hulpkolom:

Code:
=ALS(DEEL(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC("-";A2;1)-1);A2);1;7)="De heer";"Geachte heer";"Geachte mevrouw")& RECHTS(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC("-";A2;1)-1);A2);VIND.SPEC(".";fliptext(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC("-";A2;1)-1);A2)))-1)&","

Blijft het probleem van de hoofdletters.

Cobbe
 
Hoofdletter

Bedankt voor de formule, misschien heeft iemand anders wel een idee hierover.
 
Dat is geen macro maar een functie.
Deze functie draait de celinhoud om zodat men kan zoeken naar het eerste . of ander teken.
Zonder deze functie moet je gaan zoeken naar alle punten en daar het laatste van nemen zonder te weten hoeveel er zijn;
Dat is nogal omslachtig.

Cobbe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan