aankoop nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

niels dessein

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2009
hallo,

Ik ben (zoals velen hier) van plan om een laptop te kopen. Echter weet ik niet echt waar ik op moet letten bij deze aankoop.

De laptop die ik wil kopen zou ik vooral gebruiken voor schoolwerk en andere. Hij is niet echt bedoeld om op te gamen ofzo... (al kan dat wel eens gebeuren ^^)
Nu ik studeer architectuur, dus met schoolwerk bedoel ik niet een paper in word typen, maar bedoel ik (redelijk) zware grafische programma's (tegelijkertijd) draaien.
Ik vind het zeer belangrijk dat mijn laptop snel reageert, er is niets frustrerender dan ergens op klikken of iets openen en moeten wachten tot je laptop reageerd.

De nadruk ligt dus vooral op snelheid en de mogelijkheid om veel dingen tegelijkertijd te doen zonder dat hij slechter of trager reageerd.
verder zou het ook handig zijn moest hij grafisch sterk zijn.

Ik heb een budjet tot 1300€.

iemand enig idee welke laptop het best in dit profiel past?

heel erg bedankt!

Niels

hallo (weeral),

ik heb ff zitten zoeken en kwam uit op:

sony vaio VGN-FW41M/H prijs: 1.299,30 € Incl. BTW

Besturingssysteem
Legitieme Windows Vista® Home Premium
Microsoft® Windows® Service Pack 1

Architecture Platform
Intel® Centrino® 2 processortechnologie
Chipset Mobile Intel®
PM45 Express-chipset

Kleur
Kleur klep Zilver

CPU-sectie
Processornaam Intel® Core™2 Duo-processor P8700, ondersteunt Enhanced Intel SpeedStep®-technologie
Processorfabrikant: Intel®
Processorsnelheid: (GHz) 2,53
L2-cache (MB) 3
Frontside bus (MHz) 1066
Aantal cores 2

Geheugen
Grootte geheugen (GB) 4
Snelheid van geheugen (MHz) 800
Type geheugen DDR2 SDRAM (2 x 2 GB)
Maximale hoeveelheid ondersteund geheugen (GB) 8

Drives Capaciteit
harddisk (GB) 500
Type vaste schijf Serieel ATA
Snelheid harddisk (tpm) 5400
Type optisch station Blu-ray Disc™-combostation (lezer): BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM-station
Montage optisch station Ingebouwd

Snelheid schijven
Schrijven CD-R x16, CD-RW x10, DVD-R DL x4, DVD-R x8, DVD-RW x4, DVD+R DL x4, DVD+R x8, DVD+RW x4, DVD-RAM x5
Lezen CD-ROM x24, CD-R x24, CD-RW x24, DVD x8, DVD-R DL x6, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x6, DVD+R x8, DVD+RW x6, DVD-RAM x5, BD-ROM x2, BD-Rx2, BD-RE x2, BD-RE DL x2, BD-R DL x2

Display Schermtype
X-black-LCD-scherm met meerdere lampen
Diagonale grootte (inch) 16,4
Resolutie 1920 x 1440
Aspectverhouding 16 : 9
Type resolutie Full HD (1920 x 1080)

Weergavegegevens
Naam grafische kaart ATI Mobility Radeon™ HD 4650
Totaal grafisch geheugen 1770 MB aan beschikbaar graphics-geheugen* en 512 MB aan speciaal GDDR3-videogeheugen

snelle laptop maar een trage harddisk niels dessein. En je wilt echt geen trage HD als je druk bezig bent met zware programma's... neem een HD met 7200 toeren.

Wat dacht je van een MacBook Pro?

Vriendin van me studeert grafische vormgeving en gebruikt dus ook zware grafische programma's en die lopen vloeiend op de MacBook Pro

idd. voor grafische toepassingen zijn apples een stukje sneller dan gewone pc's dit komt omdat de codecs al ingebouwd zijn bij het besturingssysteem. Bij een windowssysteem worden deze daarna pas gebruikt.

Waar moet je in jouw geval op letten:
  • Snelle Multi-Core processor
  • Veel geheugen
  • Zware grafische kaart
  • Grote en snelle harddisk

ja ik heb er over gedacht om een macbook pro te kopen, maar een vriend van me had me dit toch afgeraden met als argument dat mac vroeger een groot verschil was met pc, maar dat dit nu al zo goed als niets meer is. Met als gevolg dat je voor dezelfde prijs een betere pc kan kopen....

ik heb even op de dell site een laptop samengesteld, kan er iemand eens kijken en zeggen wat er beter aan zou veranderen?

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - Nederlands bewerken
MICROSOFT-SOFTWARE Microsoft® Works 9.0 - Nederlands bewerken
ONDERSTEUNINGS - SERVICES 1 jaar Premium garantiesupport bewerken
VERZENDINGSDOCUMENTEN Dutch - Documentation Studio XPS 16 bewerken
TOETSENBORD Internal Belgian Azerty Keyboard bewerken
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-module bewerken
LCD-SCHERM Black Leather back cover : 15.6" (inch) Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display bewerken
DRAADLOZE CONNECTIVITEIT Intel WiFi Link 5300 halve minikaart (802.11 a/g/n) (Centrino) bewerken
GEHEUGEN 4.096 MB 1.067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048] bewerken
Aanbevolen
6144MB 1067MHZ DUAL CHANNEL DDR3 SDRAM [1X2048 + 1X4096]

HARDE SCHIJF 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive bewerken
GRAFISCHE KAART 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card bewerken
OPTISCH(E) STATION(S) Intern dvd+/-rw-station (dvd/cd lezen en schrijven) met laadsleuf, inclusief software bewerken
HOOFDBATTERIJ 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh) bewerken
TV-TUNER EN AFSTANDSBEDIENING No integrated TV Tuner (MLK base) bewerken

ik heb zoals woutertjuh88 me heeft aangeraden een HD met 7200tpm gekozen. Kan je bij sony vaio ook (zoals bij dell) je eigen laptop samenstellen? Of in die laptop (zie boven) een HD van 7200 tpm laten steken?

wat zou de beste keuze zijn?

@ helogat vallen deze laptops onder
"Snelle Multi-Core processor
Veel geheugen
Zware grafische kaart
Grote en snelle harddisk"

alvast bedankt voor de hulp!

Ja. kan beter maar is al best goed

Morgen zal ik er nog eens naar kijken :P

hoi
heeft er niemand nog een suggestie van wat mogelijk beter kan aan de dell/sony vaio?
ev ander merk?

groetjes....

Die Dell is goed... Geheugen had ik zo'n 6GB van gemaakt, en een HD van zo'n 640 GB

Als je je grafische werkjes ook wilt opslaan moet je niet bezuinigen op de HD

Laatst bewerkt:
zou idd tof zijn, maar dan schiet de prijs omhoog met zo'n 400 €... dus ik denk dat ik het bij de dell zoals hij hierboven staat ga houden...

in ieder geval, hartelijk bedankt voor de uitleg en het advies!

als er nog iets is dat ik zou moeten weten voor ik de laptop koop, shoot!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan