Aankoop van een nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantju

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Hallo iedereen,

Ik wil binnenkort een nieuw systeem aanschaffen, ik denk dat ik al wat heb, maar ik vul het lijstje even in.

Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven? ongeveer 800-900 euro
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers) Beeldscherm, muis, toetsenbord.
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, games, mediacenter, muziekbewerking,...) Gamen, Internetten, Videobewerking (niet heel belangrijk)
- Ben je van plan te gaan overclocken? Ja
- Heb je verder speciale eisen voor je pc (bv: aparte geluidskaart, tv kaart, usb 3.0 poorten, Crossfire/SLI optie, verlichting en venster in de behuizing,...)? De nieuwe usb 3.0 en sata 600 poorten etc zouden fijn zijn.

Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, speakers ...) Nee
- Heb je hiervoor ook een apart budget? Nee
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...) Heb alles al.
- Indien je je beeldscherm wilt hergebruiken, welke grootte is dit? 19 inch

De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)shop? Nee, dit doe ik zelf
-Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)shop wordt geïnstalleerd? Nee
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken? 4launch lijkt me erg goed, en goedkoop

Ik had zelf al wat bedacht, ik wil namelijk wel gaan overklokken maar ik heb het nog nooit gedaan. Daarom dacht ik dus aan de i7 875k waarmee je erg gemakkelijk kunt overklokken door de multiplier te verhogen. (is dit handig? :P)

En had nog wat twijfels over bijvoorbeeld de koeling, het geheugen etc.
Dit is mijn samenstelling: Klik

Weet iemand een hopelijk handige behuizing die net zo goed, maar goedkoper is? Ik heb hier een 1333mhz geheugen maar lees in veel topics dat als je gaat overklokken beter een beter geheugen kan nemen... En wat voor koeling moet ik nemen? De scythe mugen 2 is op ofzo, dus ik weet het niet meer. :confused:

Edit: En dat moederbord is niet goed verkrijgbaar, maar er staat dat het wel goed is voor overklokkers, weet iemand misschien een andere of moet ik hier op wachten?

PS: Weet iemand een goede benchmark van de nieuwe AMD 6850 en 6870 vs bijv. de GTX460?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou op de scythe mugen 2 wachten
verder is je harde schijf erg traag dit zal invloed hebben op je systeem
als je wilt overklocken kun je het beste voor OCZ geheugen gaan (staat ook voor Over Clocking Zone)
kingston value ram is een afrader

De cooler master HAF 922
ik zie dat deze ook al bijna niet leverbaar is
meschien is het handig om bij andere webshops te kijken voor de Scythe mugen 2 en de kast
je gaat tenslotte zelf de pc inelkaar zetten

hier heb je een benchmark van de videokaarten
klik

Laatst bewerkt:
Oke heel erg bedankt :D

Ik zal even kijken bij azerty :)

Het maakt zeker niet erg veel uit of ik een gtx460 neem, of een AMD 6850 neem? Ik heb namelijk geen grote resolutie, (19 inch) 1680x1100 (ofzo)...

Edit: Is dit gehuegen beter? En ik heb (denk ik) ook een betere harde schijf gekozen, dingen die hier niet leverbaar zijn neem ik wel via azerty :).

Ik heb even een samenstelling gemaakt bij Azerty:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[71255]=1&product[245679]=1&product[242662]=1

In het kort:
- Behuizing: Xigmatek Asgard, erg goed getest door tweakers.net (zie BBG november 2010). De prijs doet anders vermoeden, ik weet het. Ook nog 1 goede en stille casefan erbij, bij de kast zit er standaard maar 1.
- Moederbord: Asus met USB3.0 en SATA600, erg veel bang for the bucks.
- Processor: Intel i5-760 (2,93 GHz) met 8 MB L3 cache. De overclock series hebben maar 4 MB L3 cache, en dat ga je merken in je prestaties. Sowieso vraag ik me af of het wel zinnig is om uberhaupt te overclocken...
- Videokaart: Gigabyte nVidia GTX460 super overclocked (20%), erg snel (sneller dan HD6850) en 2 fans voor een goede koeling. Zie ook http://tweakers.net/nieuws/70376/gigabyte-breidt-overklokserie-uit-met-gtx-460-soc.html
- Harde schijf: Samsung Spinpoint F3 van 1 TB. Die 500 GB's extra kosten geen drol dus dat zijn de kosten niet.
- Werkgeheugen: OCZ Platinum, 4 GB met CL7 timings en een iets lager voltage dan andere latjes.
- Voeding: Corsair 650 watt. Gewoon goede voeding met genoeg kracht om die GTX460 te voorzien en om ook nog een marge te hebben voor de toekomst.
- Koeling: Scythe Mugen 2, duidelijk verhaal en hier wel op voorraad (nou ja, bij leverancier dan).

Duidelijk toch?

Edit: link aangepast, foutje kan gebeuren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie :D

Ik denk dat de i5 760 idd ook wel voldoet, de i7 870k is namelijk veel duurder, weet zelf ook nog niet of ik ga overklokken, wel erg lastig enzo...

Is een geheugen met cl9 timings niet beter? (weet niet hoor :p)

Die kast ga ik zowiezo nemen :D die is echt vet en goedkoop... Alleen weet ik niet hoe ik die extra fan moet installeren?

@Jantju:Welkom op Helpmij.nl

Zou je de knop 'reageer op vraag' willen gebruiken ipv de quote knop.
Een quote is niet nodig bij een direkte reactie.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Geen dank, daar zijn we voor hier.
Met de i5 760 kun je perfect uit de voeten de komende jaren. Overclocken kan daar ook mee als je dat gaat doen. Pas er wel bij op, maar dat moet je ook doen bij die i7 processor die je zelf al noemde. Haal er anders iemand bij die er verstand van heeft, niets is meer zonde dan een processor vernielen als dat ook voorkomen had kunnen worden.

Die kast is inderdaad erg mooi, en de bang for the bucks verhouding is fenomenaal. Zowel het inbouwen zelf, als het wegwerken van kabels en het uiterlijk is gewoon goed. Zeker gezien de prijs ;)

Het inbouwen van een extra casefan is erg simpel: schroef hem vast met 4 schroeven (bijgeleverd) in 4 voorgeboorde gaten, sluit het kabeltje aan op het moederbord en klaar. Het kan ook dat hij niet vastgeschroefd moet worden maar dat er 4 rubber pluggen bij zitten om trillingen tegen te gaan, die moet je er gewoon doorheen trekken.
De processor ventilator weet ik niet, ik heb geen Scythe Mugen 2, maar daar is ongetwijfeld het een en ander van te vinden in de bijgeleverde instructies en op internet.

Het is natuurlijk mijn eigen samenstelling, maar dit is naar mijn mening toch wel het beste wat je kan krijgen voor 800 euro. Hier kun je zeker nog enkele jaren plezier mee hebben, zeker dankzij de usb3.0 en sata600 ondersteuning.
Maar uiteraard sta ik open voor suggesties en verbeteringen van anderen.

@ frankwannet

Sorry, wou toch geen quoute doen :$, komt goed!

@ ronald

Ik denk dat het ongeveer zo gaat worden idd :) Overklokken is in de komende 3 jaar vast niet nodig omdat het erg snel is. Dan heb ik er misschien ook al meer verstand van, en dan kan ik het dan wel proberen :)

Oke, die casefan installeren klinkt erg simpel :) gaat vast wel lukken.

Moet nog even wachten :( totdat ik het geld heb.... Ik hoop snel :) reacties over het systeem waardeer ik natuurlijk nog steeds :)

@ firest0rm

Oke bedankt :) wist ik helemaal niet :p

PS: Bij de CM 690 ii heb je zo'n blauwe led fan bij de hard drives, als je die in de Xigmatek zou plaatsen, zou je hem dan ook kunnen zien?

Die zou je kunnen zien inderdaad.
Zie de foto's op de site van Xigmatek: http://www.xigmatek.com/product.php?productid=27&type=photo

Aan de voorkant is een honingraat structuur rooster aangebracht, als je de fan daarachter kunt vervangen kun je er dus inderdaad een fan met blauwe (of rode, of weet ik veel welke kleur je sexy vind) op zetten. Het is een 120mm fan trouwens.

Als je er niet bij kunt zonder de boel te slopen kun je hem altijd nog op het zijpaneel zetten :P

Oke ja ik ziet het haha,

Roze natuurlijk :o dat komt dan wel goed denk ik :)

Op het izjpaneel zou vast ook wel vet zijn :)

Zit niet zo te quoten man :P
Maarre.. Roze? Jij je zin ;)

Heb je verder nog vragen?

Weet niet hoe ik dat doe eigenlijk :$

Maar groen ofz is wel vet man :)

O nog 1 vraagje; die zwarte fan vooraan zou ik dan zeker wel kunnen verplaatsen ofniet?

Laatst bewerkt:
Dat zal wel mogelijk zijn hoor. Heb nog geen enkele kast gezien waarbij meegeleverde fans niet los waren te halen. Die zijn meestal ook geschroefd omdat het natuurlijk voor kan komen dat een fan kapot gaat of dat je hem wilt vervangen. Voor een fabrikant is het geen goede reclame als je de hele kast moet slopen om een fan te vervangen ;)

Edit: niet quoten doe je door de blauwe knop "Reageer op vraag" hier links beneden te gebruiken.

Haha, dacht steeds dat ik wou quoten, maar hoefde achteraf toch niet :P

Ik zag trouwens ook (op de website die jij liet zien) een Xigmatek Utgard ipv Asgard. Deze zag er ook erg mooi uit, met 3 fans met witte leds enz. zou dat ook een mooie keuze zijn?

Deze: Klik

Hahaha ja die is ook erg mooi, zat ook al te kijken op de site van xigmatek.
Als ik nou geld had om een nieuwe kast te kunnen kopen had ik hem gelijk besteld :P

Maar dat kan dus ook ja. Moet je wel even die extra casefan dumpen, volgens mij komt de Utgard met genoeg ventilatoren geinstalleerd uit de doos. Moet je even kijken hoeveel precies, zit nu in veilige modus dus heel lekker kijkt dat niet :P
Als je 3 casefans (voor, boven, achter, en als 4e eventueel zijkant) en een processorventilator komt alles goed qua koeling.

Dan kun je dus gewoon de Xigmatek Midgard veranderen naar die Utgard en die extra Nexus casefan laten staan, die kan dan in het zijrooster van de kast.
Scythe maakt trouwens ook goeie fans, moet je maar even kijken wat je het mooiste vind staan.

Volgensmij 3, staat op tweakers.

De Utgard is standaard uitgerust met twee oranje 120mm-ventilators met witte leds aan de voor- en achterkant en een oranje 170mm-ventilator met witte leds aan bovenkant. De fans kunnen aangestuurd worden met twee draaiknoppen aan de bovenkant van de kast, waarmee in totaal zes fans tegelijk kunnen worden afgeregeld. Er zijn de nodige gaten om kabels weg te werken, wat voor een optimale airflow moet zorgen. De voedinghouder is voorzien van rubberen voetjes en van een stoffilter.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan