Aankoop van splitter/interetkabels/coax

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLboswachter

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2009
Beste,

Ik zit in een situatie waarbij ik een aantal spullen nodig heb maar geen idee heb hoe ik dat moet zoeken.

Wij hebben UPC thuis, ons aansluit punt zit in de meterkast. Vanuit de meterkast loopt een kabel (die lijkt op onderstaande foto) die wordt verlengt naar de woonkamer en daar heb ik een splitter in de muur geprikt die het signaal verdeeld naar internet/tv/radio.

Kabel.JPG

Nu wil ik eigenlijk het signaal al in de meterkast splitten om dichter op me aansluitpunt te zitten.

Wat ik nodig heb is als volgt:

1 x een splitter die signaal verdeelt naar internet en tv
1 x een kabel vanuit mijn aansluitpunt naar de splitter
1 x een COAX kabel van de meterkast naar de TV
2 x een SFTP kabel van de meterkast naar mijn computer

Kan iemand mij tips of suggesties geven waarnaar ik moet zoeken (of wat de benaming van de apparaten zijn). Ik heb zelf een Gigabit modem dus zou graag willen dat het signaal 1000Mbts haalt. Niet dat ik beperkt wordt door bijvoorbeeld de splitter (of de bekabeling).

Kan iemand mij helpen.

Alvast mijn dank!

P.S. als ik in de verkeerde topic zijn mijn excuus.

Om te beginnen is jouw keuze om het signaal weer bij de bron te gaan splitten een hele juiste. Dat had je eigenlijk vanaf moment 0 al moeten doen.
Voor de verbinding van aansluitpunt naar splitter gebruik je de bestaande kabel die nu naar de woonkamer loopt. Die kort je gewoon in, mits dat een kabel is van voldoende kwaliteit en geen Gamma / Karwei kwaliteit. De splitter heb je toch al? Die zit nu in de woonkamer. Die verplaats je dus naar de meterkast. Als het goed is dan heb je nog wel een aansluitkabeltje van aansluitpunt naar de splitter, da's indertijd met de splitter meegeleverd? (Eentje van een centimeter of 50 a 100 lang)

Voor je TV signaal kun je het beste een versterker plaatsen. (uiteraard zou je het eerst zonder versterker kunnen proberen en als je tevreden bent over de beelkwaliteit, dan laat je de versterker gewoon zitten.) Ik kan hiervandaan namelijk niet 'zien' over welke afstand je het hebt. Grofweg kun je stellen dat je tot een meter of 3 geen versterker nodig hebt, maar daarboven is het aan te bevelen. Topmerken zijn Hirschmann en Tratec. Binnen deze merken heb je versterkers met meerdere uitgangen en die uitgangen verschillen. Als voorbeeld : uitgang 1 van 4 is voor het versterken van het signaal tot 5 meter, uitgang 2 van 5 tot 10 meter, uitgang 3 van 10 tot 15 meter en uitgang 4 van 15 tot 20 meter. Deze 4 'poorten' zijn verrekte handig als je meerdere TV's hebt in diverse kamers én de TV's zich op verschillende afstanden van de bron bevinden.
Als coax kabel is er eigenlijk 1 merk dat bij de kenners alom wordt geprezen en da's wederom Hirschmann en zéker geen Gamma en / of Praxis kwaliteit. Koop daarij in de elektronicawinkel niet de Gamma / Praxis plastic connectors, maar de metalen connectors.
Koop in de elektronicawinkel ook je SFTP kabels.

Laatst bewerkt:
De kabel vanuit het aansluitpunt is best een oude kabel dus het liefst vervang ik die ook. Echter weet ik niet wat de benaming van zo’n kabel is. Ik heb een foto van die kabel in mijn eerst post gemaakt (hierboven). De splitter in de woonkamer is aangesloten op zo’n stekkerkast die in de muur zit (dus die kan ik alleen in zo’n varkensneus drukken, om het zo maar ff te omschrijven).

De afstand van meterkast naar TV is zo’n 15 meter dus versterker is dan wel aan te raden denk ik zo.

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is hoe ik het signaal wat binnenkomt in de meterkast kan splitten naar een internet signaal en TV signaal.

Da's een coaxkabel.
Het stukje over splitter / woonkamer / stekkerkast 'vat' ik niet helemaal. Ik begreep uit je eerste posting dat je vanuit de meterkast rechtstreeks naar de spitter ging?
Wat je laatste vraag betreft : daarvoor heeft het (kabel)bedrijf bij wie je een abbo hebt, (ooit) een splitter aangeleverd.

Dit is de situatie die ik wil hebben. Ik heb alles alleen weet ik niet wat ik moet kopen voor de versterker/splitter en wat ik moet kopen voor de COAX naar UTP omvormer.

Situatie.jpg

Da's best ietwat lastig op tekening en zonder nu precies te kunnen zien wat je nu concreet aan hardware hebt. Neem de tekening en de hardware die je hebt eens mee naar de lokale (goede) elektronica winkel, die moeten je voor het laatste stukje kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk gelukt. Ik heb vanaf me aansluitpunt via een COAX kabel de kabel aangesloten op Hirschmann GHV 41MX.
Vervolgens heb ik vanuit de GHV 41MX een kabel naar een kastje wat het COAX signaal omzet naar UTP (dat kastje had ik van UPC gekregen).
Vervolgens vanuit dat kastje een UTP kabel naar me modem die het signaal verdeelt naar me computer boven en beneden (bekabeld).
Daarnaast heb ik ook nog een COAX kabel vanuit de GHV 41MX naar me TV lopen waarop het TV signaal binnen komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan