Aankoopadvies Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niema94

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2008
Beste mensen,

Over 2 weken begint mijn studie HBO-ICT en ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij zouden kunnen helpen met het vinden van een goeie laptop. Deze laptop zal voornamelijk voor mijn studie gebruikt worden maar ook zo nu en dan voor games. Dit zullen voornamelijk zeer lichte games zijn, maar zo nu en dan series kunnen kijken in HD lijkt mij ook geen overbodige luxe.

Voor de kenners zal ik hieronder wat specifieker doorgaan over mijn 'eisen'.

Budget: 700 euro

Schermformaat: Het liefst 15,6 inch

Besturingssysteem: Windows 10

Werkgeheugen: Minimaal 6GB

Videokaart: Het geen waar ik ergens toch wel het meeste waarde aan hecht, maar nu ik een beetje rond heb gekeken heb ik gezien dat er met een budget 700 euro van niet echt iets denderends tussen zit dus een videokaart die aan de eisen in mijn eerste alinea voldoet neem ik ook wel genoegen mee.

En een full HD scherm lijkt mij ook wel lekker maar als dat niet realistisch is met mijn budget zal ik genoegen nemen met een HD ready.

Daarnaast heb ik ook nog een desktop met de onderstaande specificaties en als de laptop kwa prestaties aardig in de buurt zal kunnen komen zou dat zeker fijn zijn.

Alvast bedankt! :)

e860e0cbe49ee03a370ddf250e337a1d.png

EDIT: Ik zie de laatste tijd vaak redelijke goeie laptops van Lenovo en bovendien voor leuke prijzen alleen heb ik het niet zo met Chinese merken. Heeft iemand ervaring met het merk en zo ja, is het een aanrader?

Laatst bewerkt:
Als het persé voor die 700 moet, dan zijn er wel machines te vinden, doch die zullen denk ik geen van alle ook maar in de buurt kunnen gaan komen van je desktop, maar als ik mij even net zo probeer te gedragen als een winkelverkoper, dan zou ik je deze willen adviseren. Daar doe je jezelf denk ik veel meer plezier mee, ook al voldoet 'ie qua processorsnelheid niet aan je desktop.

Enne, pas op! Deze machine (met deze naam en typenummer) wordt door meerdere winkels verkocht, ook voor minder euro's, maar de specificaties verschillen! Zo heeft Coolblue dezelfde machine in zijn assortiment, maar daar zit dan geen SSD in, doch slechts een SSD cache en als HBO IT'er zal je weten dan een SSD cache iets heel anders is dan een 'zuivere' SSD.

Laatst bewerkt:
Zo die ziet er goed zeg! En al zeker voor de prijs. Jammer genoeg wel 200 euro boven mijn budget. Ik zal kijken of 900 euro gaat lukken. En als je nog een alternatief kent hoor ik het ook graag want bij deze zit ook een goeie gaming headset en ik neem aan dat je die niet voor een schijntje erbij krijgt. Al met al wel een hele goeie maar iets goedkopere alternatieven zonder extra accessoires zijn zeker welkom.

200 euro is 4 tot 6 zaterdagavonden niet doorzakken................. een leuke snelle laptop, daar heb je minimaal 156 tot misschien wel 260 of 312 zaterdagen plezier van................
Keuzes maken? ;) :cool:

Natuurlijk kan het ook veel voordeliger. Zelfde winkel, zelfde merk, zoek de verschillen (hint : bijv. grafisch) ...... Klik

zoek de verschillen (hint : bijv. grafisch)

Hier zijn ze allemaal. :d

57b4b96fc6505-medion.JPG

57b4b9bed6079-medion2.JPG

57b4b9d17f5db-medion3.JPG

Oh, is dat zo? Is de 1 TB schijf met vakantie in de dure machine of is 'ie even de hond uitlaten................?

Op dit uur ben ik geneigd aan de hond te denken, maar ik hou het op een foutje op de Alternate website. ;)

Misschien nog even terugkomend op de edit van TS in bericht 1 :

Lenovo heeft de afgelopen 5 jaar een goede (misschien zelfs wel een uitstekende) reputatie opgebouwd. Als jij ergens een Lenovo met vergelijkbare specs tegenkomt als in de Medion, maar dan voordeliger, dan kun je m.i. vol vertrouwen ook een Lenovo kopen.

Zomaar een voorbeeldje : Klik

Wel een net even wat mindere grafische kaart, geen DVD speler aan boord, geen 1 TB 2e hdd aanwezig, maar wel weer een grotere SSD dan in de Medion én last but not least, passend in het budget.

Tja, keuzes maken..............

Misschien is de Lenovo wel de best buy voor jou?

En als dit de game is die je in bericht 1 noemt, dan is er geen enkel probleem.

Laatst bewerkt:

Hahahaha, ik heb tot augustus een bijbaan gehad en vond het wel weer ff mooi geweest. Na al mijn uitgaven wilde ik met het resterende geld een goeie laptop aanschaffen alleen jammer genoeg heb ik iets minder over gehouden dan ik verwacht/gehoopt had :D

Misschien nog even terugkomend op de edit van TS in bericht 1 :

Lenovo heeft de afgelopen 5 jaar een goede (misschien zelfs wel een uitstekende) reputatie opgebouwd. Als jij ergens een Lenovo met vergelijkbare specs tegenkomt als in de Medion, maar dan voordeliger, dan kun je m.i. vol vertrouwen ook een Lenovo kopen.
Zomaar een voorbeeldje : Klik

Wel een net even wat mindere grafische kaart, geen DVD speler aan boord, geen 1 TB 2e hdd aanwezig, maar wel weer een grotere SSD dan in de Medion én last but not least, passend in het budget.

Tja, keuzes maken..............

Misschien is de Lenovo wel de best buy voor jou?

En als dit de game is die je in bericht 1 noemt, dan is er geen enkel probleem.

Ja inderdaad keuzes maken.. Lastig zeg.

De Lenovo is inderdaad misschien de best buy voor mij. Gewoon voor gaan of nog even verder kijken? Al is de keus vrij beperkt. Een leuke set-up bij BTO leek me ook wel wat al weet ik niet of dat wel iets voor mij is.

Laatst bewerkt:
BTO ? Klik eens op mijn naam en kijk naar mijn systeem :cool: ;) :D :cool:

Deze machine wordt over exact 43 dagen 3 jaar oud. Batterij is nog op 90% en de machine heeft mij nimmer in de steek gelaten. Houd wel even in het achterhoofd dat deze machines duurder zijn dan de Lenovo's, Medion's, Asussen etc. etc. Binnen jouw budget zal je dus mindere specs krijgen als je er een aanschaft.

Ja (natuurlijk is) een BTO wat voor jou, zelfs uitstekend. Je koopt nu een basisconfiguratie (binnen je budget) en als je over 4, 8 of 12 maanden weer wat budget hebt, dan breid je 'm uit. Je rijdt even naar IJsselstein en het wordt voor je geregeld. Hoef je zelf niet eens te 'schroeven'.

Ik heb 'm alleen niet geadviseerd omdat je binnen je budget in eerste instantie dus 'mindere' specs zou gaan krijgen dan bij andere merken. Kwaliteit en service kosten nu eenmaal centjes............

Laatst bewerkt:
BTO ? Klik eens op mijn naam en kijk naar mijn systeem :cool: ;) :D :cool:

Deze machine wordt over exact 43 dagen 3 jaar oud. Batterij is nog op 90% en de machine heeft mij nimmer in de steek gelaten. Houd wel even in het achterhoofd dat deze machines duurder zijn dan de Lenovo's, Medion's, Asussen etc. etc. Binnen jouw budget zal je dus mindere specs krijgen als je er een aanschaft.

Ja (natuurlijk is) een BTO wat voor jou, zelfs uitstekend. Je koopt nu een basisconfiguratie (binnen je budget) en als je over 4, 8 of 12 maanden weer wat budget hebt, dan breid je 'm uit. Je rijdt even naar IJsselstein en het wordt voor je geregeld. Hoef je zelf niet eens te 'schroeven'.

Ik heb 'm alleen niet geadviseerd omdat je binnen je budget in eerste instantie dus 'mindere' specs zou gaan krijgen dan bij andere merken. Kwaliteit en service kosten nu eenmaal centjes............

Damnnn :shocked:, wat een ding haha!

Lekker man, en ja inderdaad kwaliteit en service kosten nu eenmaal wat centjes, maar je zou toch niet zo snel denken dat je dan alsnog duurder uitkomt dan bij een merk als Lenovo of Medion. Die vragen alleen al voor het merk heel wat, misschien wel wat minder dan merken als HP en Acer maar toch. Daarom vroeg ik me af of er niet een nog betere set up mogelijk was bij BTO voor 700-800 euro.

Laatst bewerkt:
Tja,

zoals ik al zei, je bent bij BTO (redelijk) wat duurder uit. Kijk bijv. eens naar hetgeen ik even bij elkaar heb geklikt.
(géén 2e hdd van 1 Terra en ook nog géén besturingssysteem, maar daar zal je via je school voor 'weinig' aan kunnen komen denk ik?)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Tja,

zoals ik al zei, je bent bij BTO (redelijk) wat duurder uit. Kijk bijv. eens naar hetgeen ik even bij elkaar heb geklikt.
(géén 2e hdd van 1 Terra en ook nog géén besturingssysteem, maar daar zal je via je school voor 'weinig' aan kunnen komen denk ik?)

Duidelijk, het is inderdaad wat duurder en bovendien betwijfel ik of ik via school een besturingssysteem kan krijgen.

Ik denk dat ik dan toch maar voor de Lenovo ga die je stuurde. Ik ben eerlijk gezegd nog niet 100% overtuigd maar ik denk wel dat het de beste keuze is met mijn budget en dat wil je natuurlijk hebben. Bovendien is met normaal gebruik 4 jaar lang goed werken niet teveel gevraagd lijkt me.

Laatst bewerkt:
Wat het OS betreft, ik weet niet beter als dat Microsoft en ook andere softwarefabrikanten regelmatig aanbiedingen via het onderwijs doen. Da's een kwestie van even informeren, dat kan al gauw een paar tientjes schelen.

Qua snelheid en aanwezige hardware staat de Medion nog steeds op plek 1 (ook qua prijs.... ;) )
v.w.b. prijs / prestatie komt de Lenovo op plek 2 en
v.w.b. basisconfiguratie die redelijk simpel uit te breiden is met extra ssd / hdd staat de BTO op plek 1, maar in zijn basisconfiguratie en prijs op plek 3.

Je moet er zo lang mee doen, ik zou dat 'luttele' bedrag van €200,-- (wat die Medion meer kost) ergens lenen of zo en als je verwacht over een 12 maanden weer wat budget te hebben, dan is de BTO toch echt de meest interessante machine.

Om een voorbeeldje te noemen : regelmatig lees ik hier topics over stoffige laptops (met alle gevolgen van dien, ic. vastlopers, BSOD's etc. etc.) waarbij de eigenaar met goed fatsoen niet bij de fans kan komen zonder minimaal een cursus 'laptop uit ekaar halen' te hebben gevolgd. Hoe anders is dat bij de Clevo's van BTO....... Ik moet 4 schroefjes van een grote bodemplaat verwijderen (kleine parkertjes) en ik ben direct bij de fan van de videokaart én de afzonderlijke fan van de processor. Ik maak ze beide 1x in de 2 maanden schoon en 2 maanden later zitten ze alweer vol stof. Bij een aantal kant-en-klare merkmachines is het een 'hell of a job' om bij de fans te komen.

Laatst bewerkt:
Wat het OS betreft, ik weet niet beter als dat Microsoft en ook andere softwarefabrikanten regelmatig aanbiedingen via het onderwijs doen. Da's een kwestie van even informeren, dat kan al gauw een paar tientjes schelen.

Ja dat zeker al denk ik niet een BTO voor mij nou echt voordelig is. Zoals je eerder al aangaf zelfs duurder en veel voordeliger en beter bij een hoger budget. Maar als IT fanaat zal ik er na mijn studie zeker eentje aanschaffen, wie weet een net zo goeie als die van jou ;)

Momenteel twijfel ik tussen de Lenovo die je mij stuurde en een Asus, welke raad je mij aan?

Lenovo / Asus

Door het merk en design neig ik toch wel eerder naar de Asus maar kwa specificaties is de Lenovo weer wat beter.

Laatst bewerkt:
Ik ben gelijk gestopt met specs bekijken van de Asus toen ik las dat 'ie maar 1 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) USB 2.0 poort heeft (in mijn optiek: RAMPZALIG) en GEEN enkele 3.0 poort. Dat er 3.1 poortjes op zitten is leuk, maar 99,9999999999% van alle hardware die je nu nog koopt of reeds in bezit hebt, variërend van externe hdd's, fotocamera's, externe DVD spelers, usb-zender muisjes, oplaadsnoertjes van mobieltjes, etc. etc. werkt op 2.0 of 3.0 en (nog) niet op 3.1

Ik heb 4 externe usb 3.0 WD hdd's en die werken supersnel op usb 3.0, ik moet er niet aan denken daar ook nog eens adaptertjes voor te moeten gaan kopen (als ze al bestaan)

Stel dat je net zoals ik maar slecht overweg wil en kan gaan met het trackpadellendegedoe en je dus een draadloze usb muis in zou pluggen, dan ben je met de Asus al klaar en heb je geen usb poortjes meer vrij. Da's wel fijn ( :evil: ) als je een externe hdd wil aankoppelen om grote (film) bestanden etc. etc. op kwijt te kunnen..............
Dan kun je een usb hubje mee gaan zeulen of zo..........
Wellicht zijn er al adaptertjes op de markt, maar ik persoonlijk (dus niet objectief) vind 2016 nog nét iets te vroeg om afhankelijk te moeten zijn van 3.1 connectoren en / of de daarbij behorende adaptertjes naar 2.0 / 3.0
Over 1 jaar (of 2 a 3) zal ongetwijfeld elk device met 3.1 aansluitingen worden gebouwd, maar da's nu nog niet aan de orde, wereldwijd bezitten de mensen vele miljarden devices die met de 'normale' usb poort (aansluitingen) werken.

De Lenovo heeft tenminste 3 'normale' usb poortjes.

Asus heeft voor mij de afgelopen 15 jaar 'afgedaan'. Niet omdat ze slechte machines bouwen, ("Niet" in rood voordat ik de 'toorn' van meelezers over mij heen ga krijgen ;) ) maar meer om het 'gebeuren' er rondom heen. Ik bedoel daarmee het volgende :

- website is altijd zo traag als d*kke st**nt, (kennelijke minachting voor de consument v.w.b. meer data / speedcapaciteit op hun servers?)
- ik heb een machine (desktop) gehad waarin een Asus moederbord zat. Biosupdate zou volgens de handleiding kinderlijk eenvoudig via een Asus utility kunnen, maar ik heb alle 3 de keren gezeur gehad met updaten. Voor mij geen Asus (moederbord) meer. En, NEE, ik ben geen leek op bios-update gebied, maar de verrekte Asus software werkte niet zoals Asus in zijn handleiding beloofde.
- ondanks het feit dat het een volledig normale bigtower was met een normaal moederbord, pastte een door mij gekochte GTX 8800 van Msi niet. Die kaart was een paar millimeter te lang, waardoor de kaart de 6 SATA aansluitingen raakte en wel zodanig dat de videokaart niet in zijn slot was te krijgen. Heb dus met een duimstok moeten zoeken naar een geschikte videokaart)
- probeer de klantenservice eens te bereiken / bellen
- als je ze een mailtje stuurt met een vraag over een probleem(pje) word je naar de faq's doorverwezen.

Tuurlijk, ik kan 'pech' gehad hebben met mijn diverse ervaringen, maar ik vind de ervaringen redelijk random en tevens in een vrij breed spectrum, dus tja, dan heb je al redelijk snel een subjectief oordeel over een fabrikant.

Laatst bewerkt:
Ik ben gelijk gestopt met specs bekijken van de Asus toen ik las dat 'ie maar 1 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) USB 2.0 poort heeft (in mijn optiek: RAMPZALIG) en GEEN enkele 3.0 poort. Dat er 3.1 poortjes op zitten is leuk, maar 99,9999999999% van alle hardware die je nu nog koopt of reeds in bezit hebt, variërend van externe hdd's, fotocamera's, externe DVD spelers, usb-zender muisjes, oplaadsnoertjes van mobieltjes, etc. etc. werkt op 2.0 of 3.0 en (nog) niet op 3.1

Ik heb 4 externe usb 3.0 WD hdd's en die werken supersnel op usb 3.0, ik moet er niet aan denken daar ook nog eens adaptertjes voor te moeten gaan kopen (als ze al bestaan)

Stel dat je net zoals ik maar slecht overweg wil en kan gaan met het trackpadellendegedoe en je dus een draadloze usb muis in zou pluggen, dan ben je met de Asus al klaar en heb je geen usb poortjes meer vrij. Da's wel fijn ( :evil: ) als je een externe hdd wil aankoppelen om grote (film) bestanden etc. etc. op kwijt te kunnen..............
Dan kun je een usb hubje mee gaan zeulen of zo..........
Wellicht zijn er al adaptertjes op de markt, maar ik persoonlijk (dus niet objectief) vind 2016 nog nét iets te vroeg om afhankelijk te moeten zijn van 3.1 connectoren en / of de daarbij behorende adaptertjes naar 2.0 / 3.0
Over 1 jaar (of 2 a 3) zal ongetwijfeld elk device met 3.1 aansluitingen worden gebouwd, maar da's nu nog niet aan de orde, wereldwijd bezitten de mensen vele miljarden devices die met de 'normale' usb poort (aansluitingen) werken.

De Lenovo heeft tenminste 3 'normale' usb poortjes.

Goed punt dat was mij niet opgevallen! En ja inderdaad de 3.1 poortjes zijn voorlopig zo goed als nutteloos en ik denk dat 1 normale usb poortje ook voor mij erg vervelend zal zijn, zeker als ik bedenk dat ik nu met mijn desktop altijd minstens 2 poortjes bezet heb. Daarnaast heeft de Lenovo ook nog eens betere specs dus de keuze is makkelijk gemaakt :)

Ik wil je graag bedanken voor al het advies en de goed onderbouwde argumenten ;)

EDIT: Wat vervelend dat gedoe met Asus zeg! Ik heb zelf nog nooit een Asus gehad dus daar kan ik niet veel over kwijt maar zulke ervaringen verkleinen uiteraard de kans dat ik er überhaupt ooit een zal aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Ik ben ervan overtuigd dat de Lenovo je gaat bevallen. Succes met je aankoop!

En nogmaals, mijn Asus opmerkingen waren / zijn subjectief, er zullen ongetwijfeld vele anderen zijn die alleen maar positieve ervaringen met Asus hebben gehad of nog steeds hebben. Wat mij betreft is / was het 't bekende druppeltje dat 't emmertje.............

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan