Aanmaken opzoekformulier lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Lexe

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Beste forummers,

Ik heb een database aangemaakt met de inhoud van het tuinhuis(dit doet nu weinig ter zake), een soort inventaris.
Ik heb een tabel met daarin alle voorwerpen, hun categorie(schroevendraaiers; tangen;...) hun aantal en een omschrijving.
Ik zou nu een form willen waarbij ik enkel de omschrijving, of een gedeelte hiervan invoer in een tekstvak.
De bedoeling is nu dat het form de juiste beschrijving weergeeft, het aantal, de categorie.

Ik weet dat het ergens moet met [Forms]![Frmzoeken]![Invulveld]
maar waar en hoe moet ik dit commando plaatsen?

Ik zou dit ook het shakelbord willen laten opkomen bij het openen van de DB

OS Win7 en Office 2007

Dank bij voorbaat

De Lexe

Als je alles in één tabel hebt staan, zou ik daar eerst nog wat aan doen, want Categorie zou een aparte tabel moeten zijn in mijn ogen. Die je dan koppelt aan het veld CatID in de tabel Inventaris. Maar dit terzijde.
Zoeken op een tekstvak kan wel, maar waarom zou je? Je hebt daar een prima tooltje voor: de <Keuzelijst met Invoervak>. Hiermee zoek je in je tabel op (een deel van) de tekst die je invoert, en vervolgens zie je het complete record dat wordt opgezocht. Maak de keuzelijst met de wizard, zou ik zeggen: scheelt een hoop gedoe!

Formulier

Beste Octafish,

Er is idd een aparte tabel met categorie (mijn fout, niet vermeld) die gekoppeld is aan de tabel inv. De records worden ook juist weergegeven met de juiste cat en aantal.

Die keuzelijst met invoervak, kan die in een form of moet dat in de tabel gemaakt worden?

Waar en hoe kan ik dat doen?

Mijn tip: maak nooit (ook al kan het wel) keuzelijsten in tabellen; je ziet dan namelijk niet meer wat er feitenlijk wordt opgeslagen. Vroeg of laat (meestal een stuk sneller als je verwacht) kom je dan in de problemen met rapporten etc. Keuzelijsten gebruik je dus bij voorkeur alleen op formulieren. Daar kun je ze ook afhankelijk van elkaar maken, en allerlei acties gebruiken voor andere zaken.

Werkt

Beste Octafish,

heb je tip uitgetest en goed bevonden, dank voor de hulp

De lexe

Automatisch Schakelbord

Beste,

Database perfect, dankzij uw hulp,

Zou alleen nog graag weten hoe ik het schakelbord moet laten opkomen bij het openen van de DB.

Dank u

De Lexe

Je kunt bij de opties aangeven of (en zo ja: welk formulier) je een startformulier wilt.

Rapporteren per categorie

Beste,

Ben hier weer!

Het start formulier werkt feilloos, maar ik zou nu alleen nog willen rapporteren per categorie.

Dwz: als ik een rapport vraag per categorie ik ook enkel de gevraagde categorie wil zien, zodat ik niet telkens alle bladen moet printen om bv enkel te weten hoeveel tuingereedschap er staat.

En als het even kan ook het volgende: ik zou in de linkerkolom enkel 1x de categorie naam willen zien.

Ik weet dat een tang en een hamer onder gereedschap vallen en hoef dat dus niet telkens te vermelden in de linker kolom.

Is dit mogelijk?

Een rapport kun je filteren op categorieën, da's op zich niet zo heel lastig. Je kunt het rapport dan openen vanaf een formulier waarin je de selectie maakt die je wilt gebruiken, en dat filter neem je dan mee bij het openen van het rapport. Een constructie die al regelmatig in het forum aan bod is gekomen, en ook in de Access cursus die al een tijdje loopt in de nieuwsbrief. Oudere afleveringen vind je in de Handleiding sectie op de hoofdpagina.

Wat je met
En als het even kan ook het volgende: ik zou in de linkerkolom enkel 1x de categorie naam willen zien.
Ik weet dat een tang en een hamer onder gereedschap vallen en hoef dat dus niet telkens te vermelden in de linker kolom.
bedoelt weet ik eigenlijk niet. Heb je een categorie met een subcategorie, of gebruik je één keuzelijst 9metinvoervak) waarin je categorie en subcategorie tegelijk laat zien? En wil je dan op basis van hoofdcategorie rapporteren?

categorie

Ik bedoel hiermee het volgende.

Er is slechts 1 tabel met categoriën en 1 met de omschrijving

Als ik rapporteer bevat het rapport 2 kolommen:

cat en omschr

Bv cat omschr

gereedschap tang
gereedschap schroevendraaier
enz.

Ik zou dus de cat naam slechts 1maal willen vermelden en dan alle atikelen die daaronder vallen onder elkaar, in de eerste cel van de linker kolom van elk blad

hopelijk brengt dit meer klaarheid...

de filterforms uit je vorige reactie, ik zoek het op de site en test het dadelijk uit

De Lexe

Je legt het vermoed ik verkeerd uit; je zult als ik het zo lees, één tabel hebben met daarin een veld [Categorie], en een veld [Omschrijving]. Wat prima kan overigens. Je kunt hier twee tabellen voor gebruiken, maar dan zien je tabellen er anders uit: Tabel [Categorie]: Velden [catID] en [Omschrijving], en een tabel [Subcategorie] met de velden Velden [subcatID], [catID] en [Omschrijving]. Die koppel je dan aan elkaar op basis van het veld [catID]. Zoals gezegd: ik krijg niet de indruk dat je het zo in elkaar hebt zitten.
Op basis van 1 tabel is het simpel in je rapport: gebruik het veld [Categorie] als Groepskoptekst/voettekst en zet daar het veld [Categorie] in, en de detailsectie om de omschrijvingen te laten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan