• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassen boodschappenlijst van AD1957 lukt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Dit is een mooie boodschappenlijst. Helaas is de praktijk iets anders, immers je moet natuurlijk de hoeveelheden/inhoud weten om producten te gaan kopen.

Ik heb toegevoegd de kolommen:
1. Inhoud
2. Eenheid
3. p/kg ltr

Ik krijg het niet voor elkaar om dat in de koppen onder elkaar te zetten ivm kolombreedte, daarom maar in rij 2 en 3.

Helaas werkt het invullen van de boodschappenlijst (Lijst) nu niet meer goed doordat het aantal kolommen gewijzigd is. Dat is > Start invullen

Er staat dan in de aangeboden lijst:

1. Inhoud 5,00 dat moet zijn geen decimalen
2. Eenheid is goed
3. de Winkel ontbreekt

Ik kan de opbouw van die lijst niet vinden. Zit die in de VBA?

Wil jij daar nog eens naar kijken AD1957, want het is door jou mooi gedaan?

Bekijk bijlage Excel Boodschapenlijst.xlsm

Bedankt voor jouw werk.:thumb: Ik ga het uitgebreid nakijken en testen en kijken waar nog vragen zijn.

In kolom E moet de prijs komen te staan p/kg-ltr. Kan ik in die kolom dan de formule zetten bijvoorbeeld =D2/B2*1000 en doortrekken in de hele kolom, zonder dat het gevolgen heeft voor de rest?
B2 = 5000
C2 = gr
D2 = 2,50

Bij jou staat in kolom E > =Tabel2[[#Deze rij];[prijs]]/Tabel2[[#Deze rij];[inhoud]]
en is de uitkomst zo 0,00

de uitkomst is niet 0, zet de celeigenschappen maar eens op 4 decimalen.
Of in B2= 5 en C2=kg lijkt me beter.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij niet handig. Kijk, ik had zo maar wat gegevens ingevuld bij inhoud en eenheid. Maar als ik nu werkelijke cijfers invul dan moet ik E aanpassen en waar kg/ltr (500ml e.d.) staat aanpassen met
=Tabel2[[#Deze rij];[prijs]]/Tabel2[[#Deze rij];[inhoud]]*1000 (in kolom E) waar st (stuks) dus niet.
Ik neem aan dat dit dan verder geen probleem is. Kan ik die titel in de kolomkop van E zonder gevolgen wijzigen naar prijs/kg-ltr?

edit:
Alles lijkt mij nu wel gelukt. Ik ga het nu eerst in de praktijk testen en zo eens boodschappen doen. Bedankt voor de hulp.:thumb:

Laatst bewerkt:
Kan ik die titel in de kolomkop van E zonder gevolgen wijzigen naar prijs/kg-ltr?
Geen probleem.

Je moet gewoon doen wat je zelf het prettigste vindt, gewoon een beetje uitproberen.
Je kunt natuurlijk ook nog ipv. 500ml naar 0,5ltr etc.

Suggestie:

Code:
Dim sp, sq
Sub UserForm_Initialize()
  With Sheets("Producten").ListObjects(1)
    .Range.Sort .Range.Cells(1, 1), , , , , , , 1
    sp = .DataBodyRange
    .Range.Sort .Range.Cells(1, 3), , , , , , , 1
    sq = .DataBodyRange
  End With

ListBox1.List = sp
End Sub

Private Sub CommandButton1_Click()
  ListBox1.List = sp
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
  ListBox1.List = sq
End Sub

Private Sub ListBox1_Click()
  If ListBox1.ListIndex > -1 Then Sheets("Lijst").ListObjects(1).ListRows.Add.Range.Resize(, 5) = Array(Date, .Column(2), , .Column(0), .Column(1) * 1)
End Sub

@SNB,
Kan natuurlijk altijd korter/beter, of de code hierdoor door beginners beter te volgen is waag ik te betwijfelen.
Toch bedankt voor deze suggestie, voor mij weer leerzaam.:thumb:
Alleen jammer voor de beginnende volgers dat de code niet werkt in het voorbeeldbestand in post #2 (waarschijnlijk heb je een ander voorbeeldbestand gebruikt.)

Natuurlijk heb ik de code gebruikt in het bestand dat de TS gebruikte in zijn vraag #1

Het gaat niet om korter, maar om functionaliteit:
Als je de interactie met het werkboek beperkt loopt de macro sneller, en vindt er minder interferentie met berekeningen plaats.

Maar suggesties zijn natuurlijk alleen voor geïnteresseerden.
Het kennisnivo van vragenstellers en (toekomstige) volgers kan ik van hieraf niet vaststellen, dus dat speelt geen rol bij de overwegingen een suggestie wel of niet te plaatsen.

De derde regel zal ik in mijn oren proberen te knopen, bedankt voor de uitleg.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan