• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aanpassen lint

Status
Niet open voor verdere reacties.

W Bloemendal

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik was aan het zoeken om het lint aan te passen en toen kwam ik op het forum deze afbeelding
attachment.php

tegen maar bij mij kom ik de optie aanpassen lint niet tegen

Laatst bewerkt:
Excel 2007 heeft dat ook maar dan het het gewoon "Aanpassen".
Het kan zijn dat het afhankelijk is van welke uitvoering van Office 2007 je hebt.
Ik heb de Enterprise editie.

Klik op de ronde Office knop en kies dan rechts onderin voor "Opties voor Excel"
In het Optiescherm staat het dan in het menu aan de linkerkant.
Daarmee kun je dan bestaande functies toevoegen of verwijderen.

De link van Niels legt uit hoe je het voor eigen gemaakte functies kunt doen en zo doe ik het zelf altijd.

Laatst bewerkt:
@Edmoor,

Is de optie aanpassen niet alleen voor de "snelle werkbalk"?

Niels

Dat zou kunnen, ik heb er niet echt naar gekeken en het nog nooit gebruikt omdat het bij mij altijd gaat om het toevoegen van eigen functies aan het lint.

*Edit:
Ik heb er even naar gekeken en je hebt gelijk. Het gaat om de werkbalk voor snelle toegang.

Laatst bewerkt:
klopt ik heb excel 2007
ik kan er wel tabbladen bij maken.
nu ben ik aan het kijken of ik als ik een bepaald werkblad actief heb er mijn tabblad uitgeschakeld kan worden.
of een gedeelte van mijn tabblad.
Omdat bepaalde items alleen op enkele bladen mogelijk zijn en niet op alle bladen.
Dus niet mogelijk dan ook niet zichtbaar in "mijn tabblad"

Wat bedoel je precies met "mijn tabblad"?
Heb je misschien een voorbeelddocument?

Laatst bewerkt:
klopt edmoor zei
Code:
*Edit:
Ik heb er even naar gekeken en je hebt gelijk. Het gaat om de werkbalk voor snelle toegang.

dat is voor de snelle werkbalk maar in de bijgevoegde afbeelding zat een knopmeer aanpassen lint

maar zoals ik wil is dat ik een tapblad wil toevoegen met een inhoud afhankelijk van het blad dat actief is

dat tabblad toevoegen lukt me wel,
b.v.
Code:
 <ribbon>
    <tabs>
      <tab id="MijnAangepasteTabblad" label="Mijn Tabblad" insertAfterMso="TabHome">

<group id="AangepasteGroep1" label="Groep 1">
          <button id="MijnKnop1" label="KnopText 1" size="normal" onAction="Macro1" imageMso="DirectRepliesTo" />		
          <button id="MijnKnop2" label="KnopText 2" size="normal" onAction="Macro2" imageMso="AccountMenu" />
          <button id="MijnKnop3" label="KnopText 3" size="normal" onAction="Macro3" imageMso="RegionLayoutMenu" />
        </group>

<group id="AangepasteGroep2" label="Groep 2">
          <button id="MijnKnop4" label="KnopText 4" size="normal" onAction="Macro4" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop5" label="KnopText 5" size="normal" onAction="Macro5" imageMso="PrintPreviewClose" />
          <button id="MijnKnop6" label="KnopText 6" size="normal" onAction="Macro6" imageMso="PrintPreviewShrinkOnePage" />
          <separator id="MijnSeparator1" />		
          <button id="MijnKnop7" label="KnopText 7" size="large" onAction="Macro7" imageMso="ReviewPreviousComment" />
        </group>
hier zijn nu 2 groepen in het tabblad.
nu wil ik dat er een groep niet zichtbaar of actief is als een bepaald werkblad actief is.

in ecxcel 2003 kon je bijvoorbeeld een werkbalk verwijderen als er een blad actief werd en weer terug laten komen als je naar een ander blad ging.

wim

Dat kan dus in het lint ook.
De link van Niels beschrijft hoe je dat moet doen.

Om die knop dan inactief te maken gebruik je:
Code:
 ThisWorkbook.ribbonUI.InvalidateControl "MijnAangepasteTabblad"
Dit zorgt voor het opnieuw opbouwen van de lint aanpassing.

In de XML code die je plaatste maak je dan ook een extra event genaamd GetEnabled="GetEnabled" aan.
De macro ziet er dan zo uit:

Code:
Sub GetEnabled(control As IRibbonControl, ByRef returnedVal)

End Sub

Hierin bepaal je dan of deze routine returnedVal True of False terug geeft.

Dit is al een heel eind de goede richting,

Kan ik ook 2 of 3 Tabbladen toevoegen omdat ik eerst meerdere werkbalken had die zichtbaar waren aan de hand van het actieve werkblad.

Of is het mogelijk om een gedeelte van een tabblad niet actief te maken bij een bepaald werkblad.

Wim

Je kunt net zoveel tabs toevoegen als je maar wilt.
InvalidateControl kun je op ieder gewenst moment toepassen waarbij je met de bijbehorende GetEnabled routine bepaald of ze wel of niet ingeschakeld zijn.
Dat kan zelfs per functie in een tab.

Laatst bewerkt:
met de UI editer een bestand openen en dan een tabblad toevoegen kan ik er maar een toevoegen.
en als ik een xlam bestand met een tabblad maak dan kan ik er wel weer een bijvoegen.
of moet ik dan het xlam bestand openen met de UI editer en dan meer werkbalken toevoegen.
de werkbalken zijn maar voor een excel bestand bedoelt om daar de benodigde macro's in te verwerken

wim

Als je de xlam als invoegtoepassing aan Excel toevoegt zijn ze in ieder werkblad beschikbaar.
Alle benodigde code sla je dan ook op in de xlam.
De xlam die dan als invoegtoepassing werkt kun je vanuit Excel openen door de VBA editor te openen en dan te dubbelklikken op het betreffende project.

In de ThisWorkbook in de Microsoft Excel -objecten van die invoegtoepassing kun je dan de boel initialiseren in een
Private Sub Workbook_Open()

Laatst bewerkt:
ik heb nu dit
Code:
<ribbon>
    <tabs>
      <tab id="MijnAangepasteTabblad" label="Mijn Tabblad" insertAfterMso="TabHome">

<group id="AangepasteGroep1" label="Groep 1">
          <button id="MijnKnop1" label="Uitg." size="large" onAction="Macro1" />		
        </group>

<group id="AangepasteGroep2" label="Groep 2">
          <button id="MijnKnop2" label="Achtspil 1" size="normal" onAction="maschineA1"/>
          <button id="MijnKnop3" label="Achtspil 2" size="normal" onAction="maschineA2" imageMso="PrintPreviewClose" />
          <button id="MijnKnop4" label="Achtspil 3" size="normal" onAction="maschineA3" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop5" label="Achtspil 4" size="normal" onAction="maschineA4" imageMso="PrintPreviewClose" />
          <button id="MijnKnop6" label="Achtspil 5" size="normal" onAction="maschineA5" imageMso="PrintPreviewShrinkOnePage" />
          <separator id="MijnSeparator1" />		
          <button id="MijnKnop7" label="Eigenbouw 1" size="normal" onAction="maschineE1" imageMso="ReviewPreviousComment" />
          <button id="MijnKnop8" label="Eigenbouw 2" size="normal" onAction="maschineE2" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop9" label="Eigenbouw 3" size="normal" onAction="maschineE3" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop10" label="Eigenbouw 4" size="normal" onAction="maschineE4" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop11" label="Eigenbouw 5" size="normal" onAction="maschineE5" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop12" label="Eigenbouw 6" size="normal" onAction="maschineE6" imageMso="TextAlignGallery" />
          <button id="MijnKnop13" label="Eigenbouw 7" size="normal" onAction="maschineE7" imageMso="TextAlignGallery" />
        </group>

maar als ik op een knop druk krijg ik de volgende melding

"Onjuist aantal argumenten of ongeldige eigenschappentoewijzing

wim

Laatst bewerkt:
Well done :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan