Excellerend
Gebruiker
- Lid geworden
- 8 nov 2011
Beste Forumleden,
In heb een beveiligd excel-bestand waarin het enkel mogelijk is de onbeveiligde cellen te benaderen en gebruik te maken van de autofilter.
Het toevoegen van een rij werkt middels een macro, die wordt geactiveerd bij het dubbelklikken in kolom A.
Ik heb mijn bestand vereenvoudigd naar een voorbeeldbestand (Range_voorwaardelijke_opmaak.xlsm) waar in kolom B (gedefinieerde naam = Status) een voorwaardelijke opmaak staat.
De voorwaardelijke opmaak is op basis van een getal die handmatig moet worden ingevoerd (1/2/3). De voorwaardelijke opmaak moet gelden van B2 tot en met B18.
De gehele rij 18 (gedefinieerde naam = Laatste_regel) is verborgen zodat de dynamische range "Status" altijd gehandhaafd blijft.
Alles blijkt te werken, maar op de achtergrond vormt zich één probleem. Zodra ik een rij toevoeg (middels de macro) wordt het bereik van de voorwaardelijke opmaak onderbroken en wordt er een nieuwe voorwaardelijke opmaak regel toegevoegd enkel voor de toegevoegde cel(len) in kolom B.
Graag zou ik willen dat het bereik van de voorwaardelijke opmaakt begint in B2 en ononderbroken doorloopt tot kolom B / rij Laatste_regel.
Diverse pogingen geprobeerd, zoals de onderstaande code, maar die maakt voor elke regel apart een voorwaardelijke opmaak regel aan...
Ik hoor graag jullie ideeën.
Grt Peter
Bekijk bijlage Range_voorwaardelijke_opmaak.xlsm
In heb een beveiligd excel-bestand waarin het enkel mogelijk is de onbeveiligde cellen te benaderen en gebruik te maken van de autofilter.
Het toevoegen van een rij werkt middels een macro, die wordt geactiveerd bij het dubbelklikken in kolom A.
Ik heb mijn bestand vereenvoudigd naar een voorbeeldbestand (Range_voorwaardelijke_opmaak.xlsm) waar in kolom B (gedefinieerde naam = Status) een voorwaardelijke opmaak staat.
De voorwaardelijke opmaak is op basis van een getal die handmatig moet worden ingevoerd (1/2/3). De voorwaardelijke opmaak moet gelden van B2 tot en met B18.
De gehele rij 18 (gedefinieerde naam = Laatste_regel) is verborgen zodat de dynamische range "Status" altijd gehandhaafd blijft.
Alles blijkt te werken, maar op de achtergrond vormt zich één probleem. Zodra ik een rij toevoeg (middels de macro) wordt het bereik van de voorwaardelijke opmaak onderbroken en wordt er een nieuwe voorwaardelijke opmaak regel toegevoegd enkel voor de toegevoegde cel(len) in kolom B.
Graag zou ik willen dat het bereik van de voorwaardelijke opmaakt begint in B2 en ononderbroken doorloopt tot kolom B / rij Laatste_regel.
Diverse pogingen geprobeerd, zoals de onderstaande code, maar die maakt voor elke regel apart een voorwaardelijke opmaak regel aan...
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim lRegels As Long
Dim lTargetRegel As Long
'Dim VWopmaak_bereik As Range
If ActiveCell.Column = 1 Then
Application.ScreenUpdating = False
lTargetRegel = Target.Row
lRegels = Application.InputBox("Hoeveel regels wil je onder de geselecteerde regel toevoegen?", "Toevoegen regels", 1, , , , , 1)
If lRegels = 0 Then Exit Sub
Target.EntireRow.Copy
Rows(lTargetRegel + 1 & ":" & lTargetRegel + lRegels).Insert Shift:=xlDown
On Error Resume Next
Target.Offset(1).Resize(lRegels).EntireRow.SpecialCells(xlCellTypeConstants).ClearContents
Application.CutCopyMode = False
' For Each VWopmaak_bereik In Range("Status")
' VWopmaak_bereik.FormatConditions.AddIconSetCondition
' VWopmaak_bereik.FormatConditions(Selection.FormatConditions.Count).SetFirstPriority
' With VWopmaak_bereik.FormatConditions(1)
' .ReverseOrder = False
' .ShowIconOnly = True
' .IconSet = ActiveWorkbook.IconSets(xl3Symbols)
' End With
' With Selection.FormatConditions(1).IconCriteria(2)
' .Type = xlConditionValueNumber
' .Value = 1.1
' .Operator = 7
' End With
' With Selection.FormatConditions(1).IconCriteria(3)
' .Type = xlConditionValueNumber
' .Value = 2
' .Operator = 5
' End With
'
' Next
Target.Offset(1).Select
If Err > 0 Then Exit Sub
Application.ScreenUpdating = True
End If
End Sub
Ik hoor graag jullie ideeën.