• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassen schaal grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marloes1998

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Vorig keer ben ik goed geholpen met de schaalaanpassing van een grafiek (WinteE). Nu heb ik deze macro's gebruikt en Bekijk bijlage Scaling grafiek_II.xls wil dit ook voor andere grafieken gaan gebruiken.

Aangezien ik beperkte kennis heb van VBA, is mijn vraag hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat ik voor verschillende grafieken binnen 1 tabblad, de schaalverdeling kan aanpassen.

Marloes

Hallo Marloes,

Je kunt in een grafiek rechtsklikken op de vertikale as. Je kunt dan het bereik van de as op automatisch zetten.
Is dat wat je bedoelt?

Kees

Keesbl,

Dit is niet mijn bedoeling. Er zijn macro's opgenomen die aangepast moeten worden, zodat de schalen automatisch worden bepaald.

Marloes

Hallo Marloes,

De waarden uit cel L26 en L27 komen uit het bereik van A3 tot en met D14. Daarop is de schaal van de grafiek gebaseerd.
Als je die waarden aanpast krijg je wel een 'bijbehorende' schaal. Met name de hogere waarden in kolom D geven die onhandige as-schaal.

Kees

KeesBl.Dat klopt inderdaad.

Nu wil ik voor de grafiek er opdezelfde manier de grafieken laten berekenen., alleen weet ik niet hoe ik dit moet bereiken. Er zijn macro's geschreven waardoor ik het niet voor elkaar krijg om de grafiek opdezelfde wijze te laten berekenen.

Marloes

Hallo Marloes,

Ik heb ook niet veel kaas gegeten van macro's. Als je rechtsklikt op het tabje van het werkblad en voor Programmacode weergeven kiest (Excel 2007), krijg je een macro te zien met de volgende twee regels:
.MinimumScale = Range("ScMin")
.MaximumScale = Range("ScMax")
ScMin en ScMax verwijzen resp. naar het bereik L25 en L26.
De formules in die cellen bepalen de vertikale schaal.

Welke grafieken wil je nog meer op het werkblad zetten?

Kees

KeesBl.

Zelf vandaag nog aan het stoeien geweest met de macro's en het is gelukt om van meerdere grafieken de schalen aan te passen.

Nog wel bedankt voor het meedenken;)

Marloes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan