• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassen van gegevens in Excel voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henkntb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 feb 2017
Goedemiddag, ik heb een vraag over het plakken van gegevens in Excel: als ik een artikelnummer, bij voorbeeld 037.00123 uit ons computersysteem in Excel plak, wordt dit door Excel onmiddelijk omgezet in een getal en/of worden de eerst nullen verwijderd. Momenteel heb ik een 'work-around' door eerst de gegevens in Word te plakken, dan de ontstane tabel aan te passen tot alleen artikelnummer en aantal. Dit plak ik dan in Kladblok en daarna in een Excel werkblad waarin de kolom voor het artikelnummer van te voren is ingesteld op het formaat Tekst.

Dit werkt, maar is redelijk omslachtig :( , weet iemand een snellere methode?

Hallo Conclusie, bedankt voor je antwoord, maar in dit geval werkt dat echt niet, vandaar de omweg via Word en Kladblok.

Wel handig dat je even uitlegt waarom het niet wekt. En wat je zoal gedaan hebt. De hele kolom geselecteerd en de cel eigenschappen aangepast? Tekst naar kolommen al bekeken?

Wel handig dat je even uitlegt waarom het niet wekt.
Laat ik nou het idee hebben dat ik dat al gedaan had :) Maar goed, wat extra info om een en ander nog duidelijker te maken. Ons programma is niet in staat om een bestelling direct te up-loaden in het winkelwagentje van het programma wat de leverancier gebruikt. Het formaat wat gebruikt wordt bij dat winkelwagentje is een beetje apart met regelnummers en veel spaties tussen de echte data zoals artikelnummer en aantal. Nu heb ik een Excelbestand gekregen van de leverancier wat met een macro een tekst bestand maakt wat wel is in te lezen. Alleen als ik een regel uit ons programma direct in Excel plak, veranderd Excel direct de celeigenschappen van het artikelnummer het artikelnummer in 'Getal' en laat daarbij de eerste nullen vervallen. Dus als ik eerst die moet gaan aanpassen kan ik net zo goed met Ctr/c - Ctr/v de artikelnummers direct uit het programma in het winkelwagentje plakken. Want dat werkt namelijk wel, het heeft het nadeel dat het best veel werk is en, al je gestoord wordt tijdens deze handeling, wat best vaak gebeurt, er een behoorlijk grote kans op fouten is.

En wat je zoal gedaan hebt.
Deze 'work-around' uitgedokterd: als ik de gekopieerde regel in Word plak, wordt dat automatisch een tabel. Van die tabel houdt ik alleen de kolom artikelnummer en aantal over en kopieer en plak die in een Kladblok bestand. En als ik die dan in het Excel bestand met de macro plak - 1e kolom is dan al ingesteld op 'Tekst' - worden de gegevens niet veranderd qua celeigenschappen. Maar ook nu is weer de vraag wat is meer werk, deze methode of toch maar weer Ctr/c - Ctr/v?

Vandaar de vraag of er een methode bestaat om de gegevens direct in Excel te plakken, zonder dat ze verandert worden.

Gebruik IPV plakken: plakken speciaal en kies voor waarden.

Greetz/Excelbat

Klinkt mij allemaal erg omslachtig. Kan je geen export uit jullie programma maken en deze importeren in excel? Als de artikelcode een vaste structuur heeft kan de macro er toch voor zorgen dat er een correcte artikelcode geëxporteerd wordt?

Als het om de nul gaat:

Excel - Opties - Geavanceerd - Weergave opties voor dit werkblad - aanvinken nul weergeven waarwaarde in cel 0 is.

Kan je geen export uit jullie programma maken en deze importeren in excel

Vandaag met een medewerker van het programma gesproken en dit - export maken - kon inderdaad. :d Al met al toch nog redelijk omslachtig, maar wel werkbaar. Bedankt voor alle info

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan