aanpassen veld automatisch doornummeren in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans B

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Weet iemand hoe je een veld dat automatisch doorgenummerd wordt een ander vorm of toevoegsel kan krijgen? Ik wil het veld factuurnummers (die aut doorgenummerd worden) voorzien van een letter code dus dat elk automatisch gegenereerd factuur nummer bijvoorbeeld een F (origineel!) krijgt. Dan krijg je in een tabel
F1
F2
F3
etc

ipv
1
2
3

Kan dat gelkijk in een tabel of moet ik dat via een formulier doen?

Dat kan gelijk in de tabel maar je moet wel een apart veld ervoor aanmaken. Het autonumber veld kan je daar niet voor gebruiken. Als je die wel wilt gebruiken dan loop je de kans dat er nummers wegvallen van records die zijn verwijderd en je moet toch nog een veld aanmaken voor het alfanumerieke gedeelte van je sleutel.

Dat kan gelijk in de tabel maar je moet wel een apart veld ervoor aanmaken. Het autonumber veld kan je daar niet voor gebruiken. Als je die wel wilt gebruiken dan loop je de kans dat er nummers wegvallen van records die zijn verwijderd en je moet toch nog een veld aanmaken voor het alfanumerieke gedeelte van je sleutel.

Bedankt Guus! Als ik het goed berijp dan kan ik het beste een nieuw veld aanmaken met een vaste notatie bijvoorbeeld F07 (voor de facturen van dit jaar) en dat dan als sleutel gebruiken. Misschien een domme vraag maar waarom kan ik de autonumber daarvoor niet gebruiken?

Autonumber is een numeriek veld waar je geen controle op hebt. F07 is alfanumeriek. Je zou dan nog denken dat je alleen de F in een ander veld op zou kunnen slaan maar het autonumber veld is erg hardnekkig. Als je een record op basis van een ID van het type autonumber weggooit, dan kan je dat nummer nooit meer gebruiken. Vandaar dat je een autonumber veld nooit moet gebruiken om je facturen te nummeren. Het is uitstekend te gebruiken om je record uniek te maken. Verder niet.

Wederom dank! Ik heb de grootste moeite met gewoon doornummer (ja echt) vandaar het :confused:automatisch doornummeren. Ik ga er gewoon aparte een codering voor zetten los van het nummer. Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan