Aanpassen Word Woordenlijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

evdsl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2004
Hallo allemaal,

In Word kun je woorden aan woordenlijsten toevoegen, maar hoe verwijder ik een woord dat standaard in Word staat opgeslagen.

Voorbeeld: factuur is in Word (XP) een goed woord. Faktuur geeft een fout en verwijst naar factuur. Ik wil een situatie creeren waarbij factuur als fout wordt aangemerkt en dat faktuur wordt voorgesteld.

Wie kan mij helpen?

Erik

Laatst bewerkt:
Dat zal niet gaan lukken.

Wat wel mogelijk is, is om een woord uit de standaardwoordenlijst als zogenaamd "niet correct" te laten herkennen, m.a.w. het standaardwoord in de lijst wordt dan weergegeven als zijnde "gevonden", maar Word biedt je dan de mogelijkheid om 't om te zetten naar jouw voorkeur:

Je kunt in de spellingcontrole een optie instellen om woorden die correct zijn gespeld op te zoeken, zodat je de spelling kunt wijzigen. Als je bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan de spelling "faktuur" in plaats van "factuur", voeg je de ongewenste spelling ("factuur") toe aan de woordenlijst met uitzonderingen. De volgende keer dat je de spelling controleert, wordt in de tekst naar het woord gezocht en naar voren gehaald, zodat je het woord kunt corrigeren.

Laatst bewerkt:
Pasja

Waar zit dat toevoegen dan? Ik kan het niet vinden. Je bedoeld toch geen aangepaste woordenlijst?

Erik

Voorkeurspelling voor een woord opgeven:
Klik op Nieuw leeg document op de werkbalk Standaard.

Typ de woorden die je in de uitzonderingenlijst wilt opnemen. Druk na elk woord op ENTER.

Klik op Opslaan als in het menu Bestand.

Selecteer de map waarin je de uitzonderingenlijst wilt opslaan.
In Microsoft Windows 95 of 98 moet je de uitzonderingenlijst opslaan in de map C:\Windows_map\Application Data\Microsoft\Proof of de map C:\Windows_map\Profiles\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Proof. In Microsoft Windows NT 4.0 moet je de lijst opslaan in de map C:\Windows_map\Profiles\Gebruikersnaam.

Klik in het vak Bestand opslaan als op Tekstbestand.

Typ in het vak Bestandsnaam een naam voor de uitzonderingenlijst.
De uitzonderingenlijst moet dezelfde naam hebben als de bijbehorende hoofdwoordenlijst, maar dan met de extensie .exc. De Nederlandse woordenlijst heet bijvoorbeeld Mssp3nl.lex, dus de bijbehorende lijst met uitzonderingen moet de naam Mssp3nl.exc krijgen.

Klik op Opslaan.

Klik op Ja wanneer door Word wordt gevraagd of je de uitzonderingenlijst als tekstbestand wilt opslaan.

Klik in het menu Bestand op Sluiten.

Je moet Microsoft Word opnieuw starten om de uitzonderingenlijst te activeren.
Tip: Je kunt ook AutoCorrectie gebruiken als je de voorkeurspelling wilt opgeven voor een bepaald woord. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat het woord fases door AutoCorrectie altijd wordt vervangen door "fasen".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan