• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aanpassing beeldverhouding

Status
Niet open voor verdere reacties.

roeldahool

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Hallo slimmerikken!

ik heb een excel sheet gemaakt die er op mijn computer heel mooi uit ziet. Alle informatie die men wil zien past precies in het venster (van mijn beeldscherm). Echter, wanneer het bestand op een andere computer wordt geopend (met een andere beeldschermverhouding) dan valt er ófwel iets van de onderkant van de sheet buiten beeld, ófwel iets van de rechter zijde.

Aangezien het bestand op veel verschillende computers gebruikt gaat worden is dit een probleem.

Nou kan iedereen wel het percentage bovenin beeld van 100% op 80% bijvoorbeeld, maar dat is niet de meest wenselijke oplossing. Het liefst zou ik een serie macro's maken die op het beginvenster (eerste tab) getoond worden, die ervoor zorgen dat de sheet in de juiste verhoudingen/het juiste formaat wordt weergegeven en dan vervolgens linkt naar het overzicht (bijvoorbeeld tab 2)

Is dit mogelijk? en zo ja: hoe ziet zo'n macro eruit?

wie o wie haalt mijn handen uit m'n haar?

Een simpele oplossing bestaat daar niet voor. Het aantal cellen dat getoond wordt zonder te scrollen verandert inderdaad naargelang de resolutie.

Wat je zou kunnen doen is de kolom en rij hoogte afhankelijk maken van de resolutie en deze dan toepassen, maar dat gaat volgens de leesbaarheid op andere resoluties verminderen. Een kleiner lettertype gebruiken is misschien ook een oplossing. Of zoals je aangaf het zoompercentage aanpassen.

Probeer het ontwerp anders te maken of op de meest voorkomende resolutie of op de kleinste resolutie.

Met onderstaande code kan je in cel A1 het aantal cellen zetten dat je zichtbaar wil hebben (of direct in macro zetten).

Macro past dan zoom-instellingen zodanig aan dat dit aantal cellen ook zichtbaar is.

Code:
Sub zoom()
ondergrens = 10
bovengrens = 400
Range("a1").Activate
IW = Range("a1").Value

Do While Abs(ActiveWindow.VisibleRange.Cells.Count - IW) > kolommen * 3.7

testwaarde = (bovengrens + ondergrens) / 2
    If testwaarde = Oondergrens Or testwaarde = bovengrens Then Exit Sub
    ActiveWindow.zoom = testwaarde
    If ActiveWindow.VisibleRange.Cells.Count > IW Then
        ondergrens = testwaarde
    Else
       bovengrens = testwaarde
    End If
    kolommen = ActiveWindow.VisibleRange.Columns.Count

Loop

End Sub

Helemaal super Hans!

echt prachtig! als je eens wist hoe ik straks bij het management team ga pronken met andermans veren (onder andere de jouwe)

1000 x dank

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan