aanschaf geheugenmodule

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Hallo,

Ik kan een geheugenmodule van 256mb dubbelzijdig pc133 van iemand overkopen.

Diegene heeft er twee en ik kan kiezen uit de merken Samsung en Infineon.

Kan iemand mij vertellen of en wat het verschil is tussen het ene merk en het andere merk?

Hij wil er 35 euro voor hebben (voor een module). Is dit een redelijke tweedehands prijs of moet ik er minder voor geven? Ik heb namelijk echt geen flauw idee wat zo'n geheugenmodule waard is?

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp.

Groeten, Leonie

Boh, wat merk betreft. Ik denk dat die aan elkaar gewaagd zijn. Een SDRam, pc133 is zeker geen dual. Dat er aan weerszijde chips op zitten heeft te maken met het merk. Ik zou even je pc open maken en kijken welk geheugen er nu in zit.

35€ voor een 2° hands, is veel. Een nieuw latje SDR kost hier 44€ Dus, bied 25€ Dat is menselijker.
Maar weet je zeker dat dit nog OK is ????

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Momenteel zit er de volgende geheugenmodule in mijn pc (veel te weinig dus).

Module Name Winbond PDP100-064162EU
Module Size 128 MB (1 rows, 4 banks)
Memory Type SDRAM
Memory Speed PC100 (100 MHz)
Module Width 64 bit

Zijn alle pc133 geheugens niet dubbelzijdig, want ik heb meerdere aanbiedingen gezien van mensen die beweren dat hun geheugenmodule pc133 dubbelzijdig is?

Ik heb begrepen dat een pc133 geheugen het goed doet op een pc100 moederbord?

Kosten de dubbelzijdige geheugenmodeles 44 euro, of zijn dat de enkelzijdige?

Groeten, Leonie

Geplaatst door goudvis123
Ik heb begrepen dat een pc133 geheugen het goed doet op een pc100 moederbord?
Dubbelzijdig of enkelzijdig is soms afhankelijk van het moederbord. Sommige moederborden kunnen maar met 1 van de twee overweg.

Hoi,

bedankt voor je reactie. Hoe kom ik erachter of mijn moederbord dubbelzijdige geheugenmodules ondersteund?

Groeten, Leonie

[B

Kosten de dubbelzijdige geheugenmodeles 44 euro, of zijn dat de enkelzijdige?

Groeten, Leonie [/B]

Zoals crash al aangehaald heeft, moet je even kijken in de manual van je mobo. En ook even kijken welke ram module er nu in zit. Als het een enkezijdige is, en je mobo kan gee dubbelzijdige aan, dan zijn het kosten voor niets.

Heb je de handleidng niet, dan kun je hier even het exacte type/model moederbord opgeven.:)

Hoi,

Ik heb het programma everest waar je specificaties mee op kan vragen. Ik heb alles maar hieronder geplakt, want ik heb idd geen handleiding :)

Groeten, Leonie

Field Value
Motherboard Properties
Motherboard ID <DMI>
Motherboard Name Compaq Deskpro EP/SB Series

Front Side Bus Properties
Bus Type Intel GTL+
Bus Width 64-bit
Real Clock 100 MHz
Effective Clock 100 MHz
Bandwidth 800 MB/s

Memory Bus Properties
Bus Type SDR SDRAM
Bus Width 64-bit
Real Clock 100 MHz
Effective Clock 100 MHz
Bandwidth 800 MB/s

Motherboard Manufacturer
Company Name Hewlett-Packard Company
Product Information http://www.compaq.com
BIOS Download http://support.hp.com

Field Value
Physical Memory
Total 127 MB
Used 112 MB
Free 15 MB
Utilization 88 %

Swap Space
Total 355 MB
Used 307 MB
Free 48 MB
Utilization 86 %

Virtual Memory
Total 482 MB
Used 419 MB
Free 63 MB
Utilization 87 %

Problems & Suggestions
Suggestion Install more system memory to improve applications performance.

Field Value
Memory Module Properties
Module Name Winbond PDP100-064162EU
Serial Number None
Manufacture Date Week 52 / 2000
Module Size 128 MB (1 rows, 4 banks)
Module Type Unbuffered
Memory Type SDRAM
Memory Speed PC100 (100 MHz)
Module Width 64 bit
Module Voltage LVTTL
Error Detection Method None
Refresh Rate Normal (15.625 us), Self-Refresh
Highest CAS Latency 3.0 (8.0 ns @ 125 MHz)
2nd Highest CAS Latency 2.0 (10.0 ns @ 100 MHz)

Memory Module Features
Early RAS# Precharge Not Supported
Auto-Precharge Supported
Precharge All Supported
Write1/Read Burst Supported
Buffered Address/Control Inputs Not Supported
Registered Address/Control Inputs Not Supported
On-Card PLL (Clock) Not Supported
Buffered DQMB Inputs Not Supported
Registered DQMB Inputs Not Supported
Differential Clock Input Not Supported
Redundant Row Address Not Supported

Memory Module Manufacturer
Company Name Winbond Electronics Corp.
Product Information http://www.winbond.com/e-winbondhtm/partner/b_2_g_1.htm

vergat ik nog...

Er zit volgens mij nu twee enkelzijdig modules van 64MB in en ik heb nog een slot over.

Groeten, Leonie

EIKES, Hier durf ik niet meer op antwoorden. Ik heb in het verleden al te vaak problemen gehad, met heugen, van deze ............. Als bij iemand aanklopt met een merk PC zoals.......... Stuur ik hem naar een officiele dealer/hersteller. Sorry.:(

Hoi,

Ik heb contact gezocht met compaq. Mijn moederbord ondersteund geen dual channel, daar is mijn computer te oud voor.

Waarschijnlijk kan er zelfs geen 256mb geheugenbank in, maar dat kon de helpdesk niet met zekerheid zeggen.

Bedankt voor alle hulp.

Groeten, Leonie

Hoi,

Ik heb contact gezocht met compaq. Mijn moederbord ondersteund geen dual channel, daar is mijn computer te oud voor.

Waarschijnlijk kan er zelfs geen 256mb geheugenbank in, maar dat kon de helpdesk niet met zekerheid zeggen.

Bedankt voor alle hulp.

Groeten, Leonie

Je maakt een vergissing dual channel zal inderdaad niet gaan op dat moerderbord maar double sided (d.w.z. chips aan twee zijden) misschien wel. Mag je niet eerst een reepje proberen van de verkoper??? Kan je zien of het werkt.

hoi,

kan je mij vertellen hoe zo'n chip eruit ziet op een geheugenmodule. (rechthoekige op de plaat liggende vormen, of in de plaat liggende gouden streepjes?)

Dan kan ik nml kijken wat voor soort geheugen er nu in mijn computer zit. Ik heb een geheugenmodule van 128MB en nog twee vrije slots.

Weet iemand ook wat ESD is.
Kreeg nml de volgende reactie:

"Geheugen is 168 pins en getest,retourneren is helaas niet mogelijk daar dit
componenten zijn die gevoelig zijn voor ESD"

Ik hoor het weer heel graag.

Groeten, Leonie

Zou ik ook nog graag weten. Wat is het verschil tussen dual channel en double sided?

Alvast weer heel erg bedankt voor de hulp.

Groeten, Leonie

hoi,

kan je mij vertellen hoe zo'n chip eruit ziet op een geheugenmodule. (rechthoekige op de plaat liggende vormen, of in de plaat liggende gouden streepjes?)

Dan kan ik nml kijken wat voor soort geheugen er nu in mijn computer zit. Ik heb een geheugenmodule van 128MB en nog twee vrije slots.

Weet iemand ook wat ESD is.
Kreeg nml de volgende reactie:

"Geheugen is 168 pins en getest,retourneren is helaas niet mogelijk daar dit
componenten zijn die gevoelig zijn voor ESD"

Ik hoor het weer heel graag.

Groeten, Leonie

memory.jpg

Daar waar 'samsung' op staat zijn de chips, als we het over double sided hebben zitten aan beide zijden van het groene printplaatje van deze chips. Als we het over dual Channel hebben hebben we het over twee van deze printplaatjes die in de pc gedaan worden en deze worden tegelijkertijd aangesproken door de rest van de pc (simpel gezegd) waardoor het geheugen 'twee keer zo snel' wordt.

ESD=Electro Static Damage m.a.w. beschadiging door statische electriciteit.

Overigens als hij dat nu al begint te vertellen, is dat voor mij al een reden om niet te kopen, tenzij ik het geheugen werkend gezien en getest heb.

hoi,

bedankt voor je anwoord. Het is een stuk duidelijker nu.

Nog even uit nieuwsgieriegheid. Kan de dual channel geheugenmodule ook double sided zijn?

Groeten, Leonie

hoi,

bedankt voor je anwoord. Het is een stuk duidelijker nu.

Nog even uit nieuwsgieriegheid. Kan de dual channel geheugenmodule ook double sided zijn?

Groeten, Leonie

Ja hoor, ook dat kan :D

Je moet het zo zien, er bestaan geen speciale 'dual channel' modules, het moederbord 'maakt' er dual channel van door twee identieke modules tegelijk te gebruiken.
Heel smipel gezegd, bij een normale geheugen benadering wordt eerst module 1 gebruikt, zit deze vol gaat module 2 aan de gang, zit deze weer vol gaat 3....enz. Bij 'dual channel' worden module 1 en 2 tegelijk gebruikt en kan er dus twee keer zo snel data in gezet worden (of uitgelezen)
Zie het als een drukke provinciale weg (normaal geheugen) tegen een autosnelweg (dual channel), inhalen op de provinciale weg is er niet bij, alles moet netjes achter elkaar blijven terwijl er op de autosnelweg naar hartelust kan worden ingehaald en er in de breedte van de weg ook nog twee keer zoveel auto's passen, het loopt allemaal dus veel vlotter door.

Ik denk dat je pc in ieder geval een 256mb module aankan, de bx (of een van deze typen) kan hem aan. Wat het single/dual betreft is vooral een kwestie van uitproberen. Sommige pakt hij wel en sommige niet. Het merk doet er ook niet zo toe.

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan