aanschaf nieuwe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReserveBelg

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2003
ivm ruimtegebrek op mijn "oude" 30gb ibm schijfje ben ik van plan een extra schijf bij te kopen. Ik wilde in ieder geval gaan voor een 120GB-8mb cache versie. Kwa merk lijkt me er weinig verschil te zijn, klopt dit?

Verder heb ik op mijn mainboard (MSI KT3 U2) een RAID controller zitten. Nooit eerder gebruikt, maar heeft iemand ervaring met RAID, eventueel met een soortgelijk mainboard??
Hoeveel snelheidswinst kan me dat gaan opleveren? Ik gebruik de pc voornamelijk voor "gemiddeld" gebruik: internet, office, downloaden, films, cd/dvd's branden etc.

Nu alvast bedankt voor de nuttige reacties die ongetwijfeld komen gaan!!

Ik zou zeker niet willen zeggen dat er geen verschillen in HD-merken zitten. Ik heb dus een MSI KT3 Ultra ARU met twee WD ATA100 schijven op de onboard promise in RAID0. Volgens testen zou het type wat ik heb een fantastische schijf zijn, maar ik neem WD niet weer. Veel lawaai, toch wel traag, en irritant omdat er een speciaal systeem inzit om de track 0 niet te veel te slijten. (waardoor er dus, ook al wordt er niets gelezen of geschreven, telkens schijfactiviteit is, met navenant lawaai). Je kunt het met een utility uitzetten maar toch...
Ongetwijfeld: zoveel typen, zoveel ervaringen met de schijven van een bepaald merk, maar de kwaliteitsverschillen bij WD tussen de ene en de andere schijf van exact hetzelfde type zijn toch wel groot. (bij mij maakt de ene WD schijf aanzienlijk meer lawaai dan de ander, terwijl beide schijven technisch volledig gelijk zijn).
Maxtor is bij mij eerste keuze, ik had al eerder in andere computers Maxtor, en heb ze bij iemand anders ook in een Raid opstelling ingebouwd en vooral die met Liquid gedragen lagers zijn fantastisch stil, en snel.
Over snelheid RAID: de twee 7200 rpm WD ATA100 schijven die ik heb zijn ongeveer 15-25% sneller, volgens Sisoft Sandra, als mijn 3 jaar oude Maxtor 30GB 5400 toeren ATA 100 schijf. Dat is volgens Sisoft Sandra de normale snelheid voor een dergelijk ATA100 Raid systeem.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan