Aanschaf nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjanneke

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Allereerst mijn complimenten voor dit forum. Ik heb al wat zitten lezen, maar persoonlijk advies leek met toch beter op zijn plaats.

Ik ben in het bezit van een bijna 4 jaar oude Asus Z7000 laptop (intern geheugen 512 mb, intel celeron processor en 20 gb harde schijf). Hij heeft zijn werk prima gedaan, maar ik ben toe aan meer. Het geheugen raakt vol, het intern geheugen is te weinig... dus op naar een nieuwe laptop.

Ik gebruik de laptop dagelijks, voor schoolwerk (SPSS, office programma's, internet), voor webdesign (dreamweaver) en veel voor fotobewerking (photoshop cs2). Vooral bij dit laatste heb ik problemen met deze laptop.

Ik heb al wat geinformeerd en gezocht, maar komt er niet helemaal uit. De een zegt: ga voor sony of HP dit is het beste, ander komt met een heel ander merk. De een zegt 4 gb intern geheugen is beter, de ander zegt daar heb je niets aan want 3 gb is het maximale wat windows vista gebruikt. Oftewel ik weet het niet meer. Ik wil een mooie nieuwe laptop waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan. Ik kan goed met computers omgaan, maar van de specificaties heb ik weinig kaas gegeten... ik hoop dat je me advies kunt geven, als je meer wilt weten hoor ik het graag!

Ik wil graag onder de 1000 euro blijven, het liefst maximaal 800 euro.

Groeten
marjanneke

heb je al eens op kieskeurig.nl gekeken, hier vindt je buiten mooie aanbiedingen ook reviews en uitleg over verschillende opties
:thumb:

Ja

Daar heb ik wel gekeken, maar zoals ik zei wordt ik een beetje dol van alle verschillende adviezen die ik op internet lees over welke specificaties het beste zijn.

Een paar vragen die ik heb:
- 3 of 4 gb intern geheugen?
- welk merk? (of welk merk zeker niet)
- welke processor: intel of AMD?

Dat is denk ik het belangrijkste voor het moment.

Als je 32 bits applicaties draait, is Windows XP / Vista 32 bit hét OS voor je.
Als je daarvoor kiest, kan niet meer RAM worden aangestuurd dan 3,2 gig. Echter, daar RAM reepjes vaak in paartjes worden aangeboden én dual hun werk doen, is het handiger om gewoon 4 giga te laten plaatsen.

Er zijn merken die qua naam in zijn algemeenheid wat beter bekend staan. Dat wil nog niet zeggen dat ze per definitie ook echt beter zijn. De wat beter bekend zijnde:
Toshiba - Dell - HP/Compaq - Asus - Medion en dan zéér zeker niet persé in deze volgorde!

Wat minder als degelijk bekend staand: Acer - Packard & Bell.

Zonder je een kant en klare laptop voor te schotelen, wil ik je de volgende dingetjes ter overweging meegeven:

- koop er één met 3 jaar garantie (De laatste Medion -vorige week in de verkoop gekomen- past trouwens precies in je budget en is een érg leuke laptop)
- belangrijk is het grafische gedeelte van de machine. Als je in een advertentie leest dat er "shared" videogeheugen op de videochip zit, dan in jouw geval (fotoprogjes toepassingen) niet doen. Staat er in de advertentie dat er een grafische kaart inzit met zogenaamd toegewijd (dedicated) geheugen, dan betekent het dat er een losse videokaart in zit. Die moet je hebben.
- ik zou kiezen voor een dual core processor waarbij de snelheid niet zo bijzonder veel zegt, zolang je maar boven de 2 Ghz zit is het wel oké.
- een harddisk van minimaal 250 giga lijkt mij ook wel handig voor je
- afhankelijk van je thuis internetsituatie kan Wireless Lan ook wel handig zijn (dit hebben overigens vele laptops) maarr áls je aangewezen bent op draadloos internet, let er dan op dat jouw laptop de kreet "Wireless Lan" herbergt.
Kijk eens rond bij de diverse fabrikanten en zoek er een stuk of twee / drie uit en post ze in een volgend bericht, dan kunnen we erop schieten.

Laatst bewerkt:
Daar heb ik wel gekeken, maar zoals ik zei wordt ik een beetje dol van alle verschillende adviezen die ik op internet lees over welke specificaties het beste zijn.

Een paar vragen die ik heb:
- 3 of 4 gb intern geheugen?
- welk merk? (of welk merk zeker niet)
- welke processor: intel of AMD?

Dat is denk ik het belangrijkste voor het moment.

- 3 of 4 gb intern geheugen? ik zou voor 4 GB gaan http://blogs.microsoft.nl/blogs/tonykrijnen/archive/2007/02/20/10345.aspx
- welk merk? (of welk merk zeker niet) medion zou ik niet kiezen, daarnaast zou ik kijken naar een toestel met bv 3 jaar garantie of 2 jaar ivm problemen wel zo handig. iedereen heeft andere verhalen over welk merk etc. ik heb prima ervaringen met asus en hp, ik heb zelf nu een hp compaq 8710P die perfect bevalt zeker na een frisse nieuwe installatie zonder alle HP troep ;)
- welke processor: intel of AMD? intel lijkt me een prima keuze gezien de grafische programma's die je wilt gaan draaien op je laptop

Bedankt voor beide berichten. Hier schiet ik al meer mee op. Ik heb wat tips meegekregen die ik meeneem in mijn zoektocht naar de nieuwe laptop.

Wat zijn jullie meningen over Samsung, neem bijv. de samsung r610-as04 http://www.comp4you.nl/products/9149/Samsung-R610-AS04-P7350-4096MB-320GB-16-VHp

samsung is betrekkelijk nieuw op laptopgebied; ik ken niemand met ervaringen met die toestellen; de specs zien er wel goed uit van jouw voorbeeld daarnaast ook 2 jaar garantie... ik zou eens zoeken op gebruikerservaringen met samsung laptops

Laatst bewerkt:
Inderdaad

Inderdaad zoals je al zegt... die zijn er nog weinig, vooral voor deze laptop. Vorige week was ik in een winkel om intern geheugen voor mijn oude te kopen toen ze deze aanboden, daar werd aangegeven dat samsung in prijs-kwaliteit verhouding asus voorbijgaat, maar ook zij hadden slechts enkele ervaringen ermee.

ik denk als de specificaties zijn zoals je ze hebben wilt en de prijs is goed dat je je er geen buil aan kunt vallen, 2 jaar garantie zou je kunnen zien als een soort van bewijs dat ze er vanuit gaan een degelijk product op de markt te zetten.
veel merken geven 1 jaar garantie en een half op de accu of soms nog minder.

Bedankt

Ok bedankt. Ik neem dit allemaal mee en ga op zoek naar de perfecte laptop. Bedankt! Ik zal deze vraag sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan