Aanschaf SSD, Herinstallatie Windows vereist?

Status
Niet open voor verdere reacties.

diederick d

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Dag Helpmij leden,

Ik heb een vrij nieuwe pc alleen heb ik destijds besloten geen SSD aan te schaffen. Inmiddels lijkt me dat wel een mooie upgrade voor mijn pc, het enige wat mij echter tegenhoud is dat ik niet weer mijn hele pc opnieuw wil installeren (Data kwijt, denk ook aan data waar geen goede backup van gemaakt kan worden zoals games met mods ect.)
To the point: Is het alleen mogelijk een SSD in je computer te installeren als je windows ect ook weer opnieuw installeerd?

Groeten!

Hoi Diederick,

Om snel een antwoord te geven, nee, is niet noodzakelijk om Windows opnieuw te installeren.
Wat wel van belang is dat de partitie waar Windows nú op geinstalleerd is niet groter mag zijn dat de SSD die je wil aanschaffen.
Stel je hebt een schijf van 500Gb waar Windows op geinstalleerd is, dan moet deze partitie verkleind worden naar maximaal de grootte van de SSD.
Dus als je Windows installatie op dit moment zeg 120Gb is, dan heb je minimaal een SSD van 120Gb nodig.

@Rickvi68. En dan is je mooie nieuwe SSD dus zo naar de vaantjes. Standaard staat defrag aan. Verder zal tijdens de installatie van Windows met SSD de TRIM functie van de SSD geactiveerd worden. Het eerste kun je handmatig aanpassen, van het tweede weet ik dat zo zeker nog niet.

Owkee,

Ik heb het zelf ook zo gedaan, eerst een image van mn oude installatie, SSD erin, image terug gezet, en werkt gewoon goed hoor.
Je krijgt zelfs bij de nieuwe ssd backupsoftware mee.
Wat defragmenteren betreft, dat is idd zo, die moet je handmatig uitzetten, over de trim functie, ik dacht dat die standaard aan staat als in het bios AHCI aanstaat.

Even opgezocht, TRIM staat idd niet standaard aan, kun je aanzetten door in CMD de volgende opdracht in te tikken: 'fsutil behavior set disabledeletenotify 0'
Verder zou je dan met de bijgeleverde software een en ander in kunnen stellen.

Laatst bewerkt:
Hoi Diederick,

Wil je een goede HOW-TO hebben, moet je het volgende artikel eens lezen: KLIK, daar word het beter en vollediger uitgelegd.

Welke SSD heb je?
Als je MB niet op AHCI staat, (wat nodig is voor de snelle snelheid van de SSD) en je zet het achteraf op AHCI moet je Windows daar ook opzetten. Nu kan je dat wel zo doen
Maar als je windows opnieuw installeerd met de mb op AHCI, dan doet hij dat automatisch voor je. en weet je zeker dat je het meeste uit je ssd haalt.
Als je een Samsung hebt, download dan ook ff Samsung Magician software, en klik op tune/tweak windows. Dan worden de dingen (zoals Defragmentatie) uitgeschakeld en gaat je SSD een stuk langer mee!

Dank voor de reacties! Ik ga ermee bezig, een razendsnelle SSD lijkt mij een mooie upgrade. Zelf zat ik te denken aan een Samsung pro series 256 gig. Maar ik sta natuurlijk open voor andere suggesties en adviezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan