aanschaf van stille SATA Harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hoi, ik ben op zoek naar een stille schijf, deze word voornamelijk gebruikt als dataschijf voor mn mp3 en foto verzameling.

Welke schijf kunnen jullie me aanraden?
PS: samsung F2 valt buiten de boot ....

Whittey

Goedenavond,

De western digital vind ik nog wel gaan . zie bv deze lekker veel opslag.

Das idd geen rare..
Enige andere alternatieven?

Tis raar, maar ik wil graag ergens een keuze tussen hebben...

Hoeft niet sonisch snel te zijn, al heeft deze we; 64 MB cache.... wat is eigenlijk het nut van deze hoeveelheid cache ..

De 'groene' schijven van WD zijn inderdaad geschikt.
Let erop dat die EARS (64mb cache) niet heel gemakkelijk werkend te krijgen zijn op XP.
Houd er bovendien rekening mee dat je met programma's als HD Tune Pro en CrystalDiskInfo de AAM kunt enablen van een hdd. Zodra je die op een lage waarde zet (zoals 128), wordt je hdd iets trager, maar wel aanmerkelijk stiller.
Ik vind overigens zelf 1.5TB wat veel van 't goede voor een mp3/foto verzameling..

Dan kan ik wel mn digitale video's er gelijk bij opzetten.:)

de AAM kunt enablen van een hdd. Zodra je die op een lage waarde zet (zoals 128), wordt je hdd iets trager, maar wel aanmerkelijk stiller Wat houdt dit precies in??

Automatic acoustic management
From Wikipedia, the free encyclopedia
Automatic acoustic management (AAM) is a method for reducing acoustic emanations in AT Attachment (ATA) mass storage devices, such as ATA hard disk drives and ATAPI optical disc drives. Since acoustic emanations are a byproduct of rotational speed, AAM provides a discretionary mechanism for quieting drives by limiting rotational speed and power consumption—in effect, sacrificing performance for quieter operation.
AAM operates independently of advanced power management settings. AAM is an optional feature set for ATA/ATAPI devices; when a device supports AAM, the acoustic management parameters are adjustable through a software or firmware user interface.
INCITS (formerly NCITS) first standardized AAM in the ATA/ATAPI-6 specification.

Nou heb ik dus de WD10EADS en de WD10EARS es naast elkaar gezet, ik zie eigenlijk geen verschil, behalve 10 euro verschil en 64 MB cache ipv 32 MB, waarbij de 32MB versie 10 euro duurder is, waar zit em dat verschil in??

EDIT: bij de 1,5 TB versie maakt het verschil qua prijs niets uit ...technisch nog wel?

Laatst bewerkt:
Basically: Hoe groter je platter, hoe sneller de schijf (feitenlijk spelen er meer factoren een rol)
De WD10AEDS heeft 3 platters van 333mb en minder cachegeheugen, is trager dan de WD10EARS
De WD10EARS heeft 2 platters van 500mb en 64mb cachegeheugen, en daarmee sneller dan de WD10EADS, maar wel iets luidruchtiger
(Kun je dus nog aanpassen met AAM).
De WD15EARS heeft weer een platter erbij, 3 van 500mb dus, ook 64mb cache.. en is daarmee iets 'trager' dan de WD10EARS

De (nieuwe) EARS modellen hebben sectoren van niet 512bytes maar 4kbytes.
Hierdoor zijn deze modellen makkelijker met meer capiciteit te maken.
Data correctie (ECC) gebeurd op de EARS ook sneller.

Nadeel van de EARS schijven:
Windows Vista, 2008 en 7 kunnen over het algemeen goed overweg met deze nieuwe schijven. XP kan dit niet waanzinnig goed, hier is wel een oplossing voor.
Bij imaging en clone-software kan het nog wel fout gaan bij deze besturingssystemen. Linux heeft er totaal geen problemen mee.

[Edit]People, feel free to correct me if I'm wrong[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Images aanmaken en clonen van schijven doe ik niet:D, tis echt alleen voor data ..

Dank voor advies en uitleg:thumb:

Whittey

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan