Opgelost aanslagvertraging muziekkeyboard

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

theoisalingebruik

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2025
Goededag iedereen. Vraagje. Na het nodige aan gepruts en geëxperimenteer (zou eigenlijk zo niet moeten werken) heb ik het voor elkaar gekregen om met behulp van rosegarden, qsynth en jack mijn keyboard aan de praat te krijgen. Alles lijkt nu goed te werken. Alleen zit er een vertraging tussen het indrukken van de toets en het daadwerkelijk geluid van ongeveer een seconde. Weet iemand de remedie. Dank alvast.

Je geeft te weinig informatie, dus direct de juiste oplossing wordt een beetje lastig.
Vraag 1: is het keyboard bekabeld, of werk je met BlueTooth? (In het laatste geval: jammer, maar helaas....)
Vraag 2: welke (soort) geluidskaart gebruik je?
Vraag 3: hoe staat de Latency ingesteld?

Vraag drie legt (vermoedelijk) de oorzaak bloot. Latency bepaalt de vertraging in je signaal. Hoe lager, hoe beter het werkt. Hier twee instellingen die in mijn Audio Interface gebruikt kunnen worden:

IMG_1492.png

En

IMG_1493.jpeg

In het bovenste plaatje is een grote buffer ingesteld (512 samples) wat een hoge Latency tot gevolg heeft. Het tweede voorbeeld gebruikt een kleine buffer, en dan ook een lage Latency.

De eerste variant is (ik speel er gitaar mee) onbruikbaar. De tweede werkt perfect.

Kortom: zonder verdere informatie is er weinig van te zeggen. Overigens gebruik ik de AI met een USB 3.0 connectie; dat werkt al veel beter dan USB 2.0.

Bijlagen

• IMG_1493.jpeg
    IMG_1493.jpeg
    182,3 KB · Weergaven: 0
Hoi Hoi Thanks voor de reaktie. Ik ga de specs uitzoeken en me alvast eens even een beetje verdiepen in jouw latency verhaal. Klinkt veelbelovend.

Maar alvast. Het gaat om een usb midi board. Een mint 21 systeem en verder bescheiden specs maar het systeem lijkt zoals gebruikelijk met mint prima te draaien. Ik gebruik geen extra geluidskaart maar de onboardkaart van de pc met een bluetooth speaker verbinding. Again ik kom terug met wat meer sysinfo.

Een bluetooth speaker verbinding, daar ga je al. Zorg voor een bekabelde verbinding met je speakers.
Lost al een belangrijk deel van je probleem op.
Verder schaar ik mij achter de opmerkingen van Octafish.

Zelf werk ik niet met Daw software e.d.
Ik heb mijn Korg Keystage direct gekoppeld aan mijn Genos, alles via een mixer met audio-interface gekoppeld aan de pc voor als ik opnames wilt gaan maken(audio en video).
De mixer staat zo ingesteld dat ik niet telkens de verhoudingen naar pc/mojo line array speakers hoeft te wijzigen.

yep. Ga ik doen. Ik heb geen vertraging waar kunnen nemen op de speaker bij bijvoorbeeld you tube ofzo maar het is natuurlijk verstandig om eerst alles te proberen. Verder gaat de rest boven mijn pet. Ik heb eigenlijk geen verstand van de techniek achter het midi gebeuren. Ik vind het al knap van mezelf dat ik met de drie basis programma,s bescheiden succes heb. Ik ben klassiek gitarist en wil een keyboardje om mijn theorie studie te ondersteunen.

BT kan, zoals Jackson al schreef, vertraging opleveren. Maar de onboard geluidskaart zal op zeker één van de boosdoeners zijn. Ik heb zelf geen verstand van mint 21; ik draai met een W10 computer en de nieuwste en sterkste MacBook met M4Max processor, en die doen het beiden uitstekend met de UR22C audio interface. Prima MiDi drivers, en zoals ik al schreef, je kunt de Latency uitstekend beheersen.

Mijn akoestische gitaar neem ik uiteraard met microfoons op, en de elektrische plug ik rechtstreeks in de UR22C in.
Daarnaast heb ik een Arturia Midi keyboard met 61 toetsen, en een Roland piano met volledig toetsenbord. Die laatste kan met USB, en met een kabel. Met USB zit er een irritante vertraging in, dus op de computer werk ik alleen bedraad.

Ik zou in ieder geval eens proberen te testen met een externe Audio Interface, want dan zou de Latency weg moeten zijn.

MMMM jij bent duidelijk een expert. Haha sorry dat ik je dan niet erg uitgedaagd zal hebben. Ik had het echt niet verwacht omdat zoals gezegd ik voor de rest geen vertraging heb kunnen waanenem. Maar net op een andere computer met de juiste instellingen overgenomen geprobeerd met een hoofdtelefoon en idd de vertraging is weg. Het lijkt idd aan de bluetooth speaker verbinding te liggen. Er zal vast in de toekomst nog wel wat te tobben vallen maar voor nu zet ik deze op opgelost.

Thanks voor de reakties. Have a nice one.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan