Aansluiten fan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

masterprut

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 dec 2002
Hoi!

Ik heb een computer die ontzettend veel lawaai maakt. net een magnetron met 720 WATT :P

nou. ik naar computer winkel waar ik hem heb laten maken (allemaal verschillende dingen doormekaar) en die ging kijken wat het was (ik had de computer niet mee, alles stond daar in de computer) en hij zei dat mijne CPU-cooler de boosdoener was. dus ik vragen om een stillere. nou die heb ik meegekregen. nou heb ik weer een fan erbij maar ook zo'n koelblok. welke moet ik aansluiten en hoe. zie anders bijlage over de onderdelen

bvd:thumb:

Bijlagen

• onderdelen.jpg
    onderdelen.jpg
    13,5 KB · Weergaven: 67
Mooie koeler :thumb:

het grote blok (heatsink) maak je gewoon vast op je processor. Betrekkelijk simpel. Vergeet de koelpasta niet.

Die fan klik je aan die boog (links boven) en die kun je ergens in je kast ophangen zodat hij naar de heatsink blaast. De power aansluiting daarvan klik je aan de RPM controller rechts onder, en het draadje dat daar uit komt doe je op de power connector op je mobo (waar je oude fan eerst zat)

wou

thnx!!!

goed voordat ik ga beginnen:

hoeveel lijm moet ik gebruiken.
ik heb ook nog een ietswat kleinere beugel. (in dat zakje, als je goed kijkt zie je het, naast de lijm) en een raar pook-ding. en waar moet ik die boog vastmaken?

Geplaatst door masterprut
hoeveel lijm moet ik gebruiken.
ik heb ook nog een ietswat kleinere beugel. (in dat zakje, als je goed kijkt zie je het, naast de lijm) en een raar pook-ding. en waar moet ik die boog vastmaken?
Ik hoop dat je geen lijm gebruikt maar koelpasta :rolleyes:
Op een AMD moet de grootte van een rijstkorrel aan koelpasta.

Voor de bevestiging van de fan, zie plaatje. Daar in de buurt kun je vast wel ergens vastschroeven.

Die 'pook' heet volgens Zalman 'Clip mate' en die moet het aanbrengen van je heatsink makkelijker maken. Maar vraag me niet hoe...

Ik zag bij je systeem dat je behoorljik hebt overclocked. Deze koeler is eigenlijk geschikt tot 2,13 gHz. Beetje oppassen dus...

[edit]
op deze pagina is een installation guide te vinden. Daar staat ook bij waar die 'pook' voor is...
[/edit]

Laatst bewerkt:
oeps :o
plaatje vergeten...

Bijlagen

• bevestiging fan.jpg
    bevestiging fan.jpg
    18,6 KB · Weergaven: 54
Danku

en dan gaan ik hem eerst maar een beetje terugklokken tot het max. en dan erop zetten.

ik zeg wel wanneer het klaar is

hoesnel moet ik dat ding (RPM) zetten?

Geplaatst door masterprut
hoesnel moet ik dat ding (RPM) zetten?
Je moet de goede balans vinden tussen geluidsoverlast en een koele CPU. Gewoon zelf proberen wat je aangenaam vind. Mijn fan is zo afgesteld dat hij net onder het niveau van de voeding zit.

en ik hoop niet dat ik me processor eraf moet halen?

je moe jezelf eerst even ontladen door een verwarmingsbuis vast te pakken.
Dan haal je de oude koeler eraf en moet je de oude koelpasta verwijderen. Dat gaat het beste als je de cpu uit zijn socket haalt, maar je kunt hem ook laten zitten. Nieuwe pasta erop, heatsink erop, vastzetten met die 'pook' en dan kijken of je weer 2,65gHz stabiel haalt.

Veel succes ermee :)

ik coolertje erop zetten...
ding aanzetten. ik schrik me de pleuris! alsof er een smeris achter me aan zat! ding begon als 'n gek te piepen... :( stond er op het scherm. Fan is not attached (ofzo) ik weet al waar het aanligt. ik kon niet bij de oude stroom aanvoer van de oude cooler. dus ik had een andere gevonden. nu weer terug gezet en loopt als een trein! En hij loopt nog stabiel ook op die 2.65 ghz

Bedankt voor je hulp en ga zo door op Helpmij.nl :thumb: :thumb: :thumb:

Dat 'geschikt tot 2.13' is overigens slechts een richtlijn. Je CPU zal echt niet doorbranden omdat ie sneller dan dat is hoor.

Geplaatst door BrEeZeR

Een FSB van 266? :8-0:
133 MHz DDR, waarvoor de aanduiding '266' wordt gebruikt.. Maar aangezien de werkelijke kloksnelheid 133 MHz is, mag je geen 'MHz' achter die 266 zetten.

Geplaatst door Steve
Dat 'geschikt tot 2.13' is overigens slechts een richtlijn. Je CPU zal echt niet doorbranden omdat ie sneller dan dat is hoor.
nee, weet ik. Dat was gewoon om aan te geven dat de processor tot buiten de specificaties van de koeler geklokt is. En dat 2.65 stabiel me daarom wat lastig leek. Maar dat is geen probleem lees ik net...

Inderdaad geen probleem.. Voorbeeld: de boxed cooler bij m'n P IV 2.4B is geschikt voor P IV's tot 2.4 GHz.. Maar toch draaide ik 'm lekker op 3.4 GHz, was 45° en perfect stabiel.

Omdat hij intussen 3.5 doet.. En intussen zit ik aan de waterkoeling :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan