aansluiten surround boxen op zeer oude hifi set

Status
Niet open voor verdere reacties.

raylor

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 sep 2011
Berichten
3
hoi allemaal,

Ik ben volkomen a-technisch en heb nu van mijn ouders 5.1 set gehad met 4 surround speakers, centre speaker en subwoofer die ik wil aansluiten op een technics set van bijna 20 jaar oud (werkt nog perfect lol)

Zowel de speakers als mijn set hebben nog van die zwarte en rode koperdraadjes die je van achteren vast moet klikken. Alleen zitten er op mijn versterker maar 2 van deze aansluitmogelijkheden en ernaast zitten 2 pluggaten onder elkaar (wit en rood) met de letter R in een vierkantje en surround eronder.

Iemand enig idee of het mogelijk is om op deze aansluitmogelijkheden dus 6 speakers te plaatsen?

Mensen zeggen omdat het zo een oud systeem is ik maar twee surround boxen kan plaatsen maar is er geen manier van een splitter of iets dergelijks op de markt?
Als ik de draadjes samen draai creeert dit dan hetzelfde effect?

Alvast bedankt,
 
Lukt niet (denk ik)

Hallo,

Technics is een goed merk (m'n opa heeft ook een oude).
Helaas zal dit niet lukken.

Groetjes, WDHBGS:thumb:
 
het zal geen surround sound op leveren

maar ik bond vroeger gewoon meerdere koper draadjes aan elkaar

wel natuurlijk rood bij rood en zwart bij zwart

je kan het volgens mij via je versterker zo doen maar ook vanaf een andere box

ik weet niet of je dit bedoelt zo niet dan zeg je het maar
 
dank jullie wel en dat bedoelde ik inderdaad aloew.

Jammer dat het wss dus niet mogelijk is maar als wie dan ook een idee heeft hoe ik dit probleem kan omzeilen dan hoor ik dat heel erg graag!
 
weet me in een ver verleden te herrinneren dat er wel van die converters in omloop zijn, maar daar krijg je natuurlijk bij lange na geen surround sound ( kan ze even zo snel niet vinden )..

let wel, nu weet ik niet hoe zwaar / licht die luidsprekers zijn. zolang die versterker genoeg vermogen leverd, dan is het goed. zijn die speakers bij mekaar " te zwaar " voor de versterker zou ik als ik jou was niet heel erg ermee gaan uitleven :p
 
de versterker levert veel te veel vermogen voor de surround speakers.
en draadjes bij elkaar binden gaat ook niet.
Je verlaagt daarmee de impedantie.
Bij de versterker is dit 8 ohm.
bij de speakers is dit 4 ohm
Ga je draadjes bij elkaar binden verlaagt dit naar 2 ohm.
Goed om je speakers op te blazen.
 
@ Palomino

je zal wel gelijk hebben hoor

maar ligt het ook niet een beetje aan wat je met je geluid doet

als je het niet op ze volle vermogen zet gaat dit alsnog prima denk ik

en het ligt ook volgens mij wel een beetje aan wat voor speakers je hebt
 
Die technics kan goed 100 watt of meer per kanaal leveren.
Dus te veel voor jouw speakertjes.
 
thx voor de input mensen :)

inderdaad ging het samenvoegen van de draadjes niet maar meer omdat mijn versterker te zwak was voor de speakers.

Helaas geen budget om nieuwe apparatuur te kopen dus zal het moeten doen met gewoon 2 speakers lol

raylor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan