aansluiten UPC basispakket aansluiten op TV en versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brimke

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Help!

Heb onlangs een UPC basispakket gekocht met 25 mb internet, dig. televisie + HD, telefoon.

Omdat ik er geen verstand van heb, heb ik van een door UPC gratis aangeboden monteur gebruik gemaakt om e.e.a. in installeren. Deze man heeft het modem (Cisco 3212) geinstalleerd en de UPC HD-tuner geplaatst en via de HDMIkabel op de TV aangesloten.
Internet en telefoon werken naar behoren en TV beeld is ook prima, het geluid van het TV toestel zelf laat echter te wensen over.

Met betreffende audioaansluitingen kwam de monteur niet ver; beeld en geluid lopen niet synchroon. Het is bizonder irritant als je iemand ziet praten en het geluid komt iets later en/of geluid uit TV toestel loopt niet synchroon met geluid uit versterker..(je krijgt dan een soort echo).

Wie kan mij uitleggen hoe audio te verbinden aan eigen tuner-versterker.

Ik heb:
Philips ledTV 37PFL7605
Tuner-versterker Pioneer VSX520

Er zijn HDMI, digitale en optische in- of uitgangen (weet niet) aan TV en tuner-versterker.
Ik ken die termen niet, de mogelijkheden niet, de kabels niet.

Wat audio betreft, ik hoef geen digitale audio omdat je daarvoor via het tv-toestel de zenders moet kiezen. Ik maak dus gebruik van de analoog door UPC aangeleverde audio rechtstreeks op de tuner-versterker.
Verder heb ik zelf ook een dvd speler aangesloten met de scart aansluiting.

Het gaat dus in hoofdzaak om de audioaansluiting van de digitale HD TV, en/of de UPC HD-tuner op de bovengenoemde Pioneer tuner-versterker, zodanig dat beeld en geluid synchroon lopen.

Wie kan/wil mij helpen?? Tegen vergoeding is geen bezwaar.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb vrijwel dezelfde situatie en had hetzelfde probleem.
Heb het opgelost door de in de bijlage afgebeelde plug achter in de TV te steken en een audiokabel naar de versterker.

audiosplitter.jpg

Hoi,

Ik heb vrijwel dezelfde situatie en had hetzelfde probleem.
Heb het opgelost door de in de bijlage afgebeelde plug achter in de TV te steken en een audiokabel naar de versterker.

Bekijk bijlage 126131

hoi Tée...bedankt voor je reactie!
Je zegt 'achter in de TV steken'. vraag blijft dan waarin? er zijn een heleboel in- en uitgangen achterop de TV.....
Moet er geen gebruik worden gemaakt van HDMI of optische in-/uitgangen naar de versterker?
Sorry...snap het nog steeds niet

Laatst bewerkt:
Hoi,

Kijk op pagina 54 van de handleiding voor informatie over de aansluiting op de audio out (hoofdtelefoon) aansluiting.
En op pagina 57 voor een digital audio aansluiting (werkt uiteraard alleen als op je versterker ook een dergelijke optie zit.

Hoi,

Kijk op pagina 54 van de handleiding voor informatie over de aansluiting op de audio out (hoofdtelefoon) aansluiting.
En op pagina 57 voor een digital audio aansluiting (werkt uiteraard alleen als op je versterker ook een dergelijke optie zit.

Bedankt voor je snelle antwoord, Tée.
Of er op mijn Pioneer VSX520 een digitale audioaansluiting zit is nou precies wat ik niet weet. Er zitten meer dan 50 aansluitingen op, maar of die digitaal zijn...? Ik heb wel een afbeelding van de achterkant. http://www.pioneer-rus.ru/nl/products/22/98/405/VSX-520-K/index.html
Klick op de afbeelding voor een sterke vergroting. Kan jij het hierop zien?
Ik hoop dat je me niet al te vervelend vind, maar ik ben nou eenmaal een sufferd of dat gebied.

Laatst bewerkt:
Dag,

Nee, die afbeelding is te onscherp bij uitvergroting.
Maar ik snap iets niet. Net zoals bij je tv, heb je toch ook bij je versterker een handleiding .... (al of niet op cd).
En zo niet: ik heb de moeite genomen om de handleiding van je tv op de site van Philips te downloaden maar ben niet van plan om dat nu ook weer voor je versterker bij Pioneer te doen.
Of is het je te veel moeite om dat zelf even uit te zoeken.

Mijn reactie dus: probeer het zelf eerst even uit te zoeken, daar lijk je me slim genoeg voor.

Dag,

daar lijk je me slim genoeg voor.

Tée,
Nou dat valt tegen hoor die slimmigheid. Ik ken al die gebruikte termen niet, in de versterkerhandleiding wordt niet gesproken over digitale ingangen, wel termen als 'optical' en of 'hdmi'.
De buitengewoon grote, scherpe goed leesbare afbeelding van de versterker krijg je alsvolgt:
Klik op de gegeven link http://www.pioneer-rus.ru/nl/products/22/98/405/VSX-520-K/index.html dan zie je de versterker met 3 kleine afbeeldingen eronder. klik op de grote. die wordt dan sterk vergroot. als je daarna op de achterzijde klikt komt de achterzijde levensgroot op je scherm. de bijschriften bij de aansluitingen zijn erg duidelijk te lezen.

Tée, ik hoop dat je de moed nog niet opgeeft; ik zou 't zo graag opgelost willen hebben.
Bij voorbaat dank!! (Op de TV zit nl wél een 'digitaal audio out')

Blijf maar hopen dat er iemand is die weet of er een digitale audioingang op de Pioneer tuner/versterker VSX520 zit en/of je iets met hdmi in- of uitgangen kan doen.
In de handleiding is het begrip digitale in/uitgang niet te vinden.
Heb geprobeerd om de koptelefoonuitgang van de TV aan te sluiten op de versterker en dat werkt wél, maar de versterker staat wel te protesteren met het knipperende woordje 'hdmi' in het display.
Wie kan mij helpen?

Je kunt digitaal geluid van de Mediabox op je Pioneer laten komen, door een (tweede) HDMI-kabel te gebruiken tussen de Mediabox en je Pioneer. In HDMI zit nl. een digitaal audiosignaal, hetzelfde als door de coaxiale- en optische poorten kan. Maar doordat het al door de HDMI poort gaat, heb je die niet nodig (Behalve als je een DVD-speler met digitale uitgang hebt, dan kun je die met de juiste kabel verbinden met de Pioneer, en films met surround geluid beluisteren).

UPC zendt een 2.1 of 5.1 geluidssignaal mee, 2.1 bij gewone programma's en 5.1 ('surround') bij de meeste films. Jouw Pioneer kan dat signaal laten horen, 5.1 alleen als er 5 luidsprekers zijn aangesloten: linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter (en een subwoofer voor de bassen, dat is de .1).

Ik weet niet of je zoveel speakers hebt, en hoe je ze hebt staan t.o.v. je TV. Het beste staan de 2 voorluidsprekers naast de TV, maar je kunt ook de TV gebruiken als geluidsbron, evt. in combinatie met.

Op de TV zit een digitale audio uitgang. Daar heb je niks aan in jouw geval.

Je kunt digitaal geluid van de Mediabox op je Pioneer laten komen, door een (tweede) HDMI-kabel te gebruiken tussen de Mediabox en je Pioneer. In HDMI zit nl. een digitaal audiosignaal, hetzelfde als door de coaxiale- en optische poorten kan. Maar doordat het al door de HDMI poort gaat, heb je die niet nodig (Behalve als je een DVD-speler met digitale uitgang hebt, dan kun je die met de juiste kabel verbinden met de Pioneer, en films met surround geluid beluisteren).

UPC zendt een 2.1 of 5.1 geluidssignaal mee, 2.1 bij gewone programma's en 5.1 ('surround') bij de meeste films. Jouw Pioneer kan dat signaal laten horen, 5.1 alleen als er 5 luidsprekers zijn aangesloten: linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter (en een subwoofer voor de bassen, dat is de .1).

Ik weet niet of je zoveel speakers hebt, en hoe je ze hebt staan t.o.v. je TV. Het beste staan de 2 voorluidsprekers naast de TV, maar je kunt ook de TV gebruiken als geluidsbron, evt. in combinatie met.

Op de TV zit een digitale audio uitgang. Daar heb je niks aan in jouw geval.

Bedankt voor je reactie!!
Heb maar 2 speakers; dus surround kan niet, dát begreep ik al.

Wat die hdmi kabel betreft zeg je dat ik een tweede kabel kan aansluiten tussen UPc-tuner (heet dat ook mediabox?) en de Pioneer.
Maar...zeg je dan die heb je al. Nee hoor. Alleen de UPCtuner is met een hdmi-kabel verbonden met het TV-toestel. Kan er ook een hdmi-kabel van UPCtuner naar de Pioneer?
Geen idee of er twee hdmi-uitgangen op die UPCtuner zitten, of zijn er ook splitters?
Denk je dat - bij gebruik van 2 hdmi-kabels - het TVgeluid dan synchroon loopt met het geluid uit eigen boxen?

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
:-)

Ik bedoel dat je 1 HDMI kabel gebruikt van UPC tuner (=mediabox) naar Pioneer (TV/SAT in), en 1 HDMI kabel van Pioneer (HDMI-out) naar de TV. Als je dan UPC wilt kijken hoef je alleen de juiste ingang (TV/SAT) te selecteren op de Pioneer. Het probleem van asynchroon geluid heeft volgens mij daar niet mee te maken.

Laatst bewerkt:
Vandahl...
Ah...'t begint me - geloof ik - wat duidelijker te worden.
Wat ik nog niet begrijp is dat je schrijft 'Het probleem van asynchroon geluid heeft volgens mij daar niet mee te maken'
Door die HDMIkabel loopt toch zowel beeld als geluid? Als uitsluitend die twee HDMIkabels worden gebruikt, dan wordt het geluid toch zowel naar de TV als naar de receiver(boxen) gestuurd en zou dan toch synchroon moeten zijn?
Huidige geluidsaansluiting (vanaf koptelefoonaansluiting op de TV) naar reciever kan dan toch vervallen?
Of bedoel jij het asynchrone van beeld en geluid?

Ik bedoelde inderdaad a-synchroon beeld en geluid, maar had het niet goed gelezen. In HDMI zijn audio en video gekoppeld , dus zou er geen verschil mogen zijn. De huidige aansluiting kan inderdaad weg.

Vandahl...
Teleurstelling. Heb nu met 2 HDMIkabels geprobeerd; een van mediabox naar receiver (HDMI in) en een van receiver(HDMI out) naar TV.
Beeld is prima (maar was 't ook al met alleen HDMI van mediabox naar TV), echter nu komt er alleen nog geluid uit de boxen, de TV luidsprekers doen 't niet meer. Geluid wordt blijkbaar door receiver niet door gegeven aan TV.

In de oude situatie met één HDMIkabel van mediabox naar TV en de audio van koptelefoon TV (plug) naar receiver-tulp rood en wit, had ik wél geluid op zowel het TV toestel als via de versterker uit de boxen, waarbij het volume van de TV �n het volume uit de boxen(reciever) ook nog indivudueel regelbaar waren.
Maar het knipperende woordje 'hdmi' op de display van de receiver is uiteraard ook weer terug toen ik de aansluitingen weer aanpaste naar de oude situatie. Wellicht moet ik maar wennen aan dat knipperlichtje.
Kan daar niks over vinden in de handleiding ook.

Mochten je nog mogelijke oplossingen daarvoor te binnen schieten, dan hou ik me aanbevolen
Ben nu weer terug bij af.....snik.
Evengoed hartstikke bedankt voor je aandacht en tips tot zover; stel ik erg op prijs.

Laatst bewerkt:
Even in de manual vd Pioneer gezocht. Geluid bij een HDMI signaal wordt ofwel door de versterker weergegeven, ofwel alleen doorgevoerd (via de HDMI out).
Dit staat op pag. 37 onder "HDMI (=HDMI AUDIO)" Je kunt AMP en Thru selecteren; nu zal ie op AMP staan. Dat is jammer, maar maakt niet zoveel uit, dan ga je gewoon met analoog geluid naar de TV. Maar dan wel goed, niet via een koptelefoonuitgang: Neem een kabel met rood/witte tulppluggen, en steek die op de achterkant vd Pioneer in DVR/VCR out, de kabel gaat naar een tulp-ingang op de TV, die zitten dacht ik aan de voor- en achterkant. Op je TV remote moet je dan wel nog die audio bron selecteren, die heet geloof ik Audio 3.

Vandahl....

Wederom bedankt dat je zoveel tijd aan mij wilt besteden.

Ben bang dat je verhaal weer m'n pet te boven gaat.
Als ik - aangesloten met 2 HDMIkabels - in het menu 'True' selecteer, heb ik helemaal geen geluid, dus...dan is AMP toch beter?
Moet-ie volgens jou nou op AMP of op Thru staan?
De rest....DVR/VCR out (dat staat toch voor Videorecorder?) en Remote zeggen me niks; of is Remote de afstandsbediening? Zoja, waarom dat op DVR/VCR en niet op TV/SAT? Omdat die TV/SAT door HDMI is overgenomen?
Volgens de gebruiksaanwijzing is de koptelefoonuitgang een digitale audiouitgang; is digitaal geluid over het algemeen niet beter dan analoog en krijg je bij analoog dan geen a-synchronisatie van het TV geluid en recievergeluid? en/of a-synchronisatie met beeld en geluid?
Wilde morgenochtend m'n (buitengewoon dure) 2e HDMIkabel maar weer terugbrengen; niet doen?

Grappig zoals dat gaat, ik had al een heel verhaal geschreven, en bedenk ineens dat de vlieger niet opgaat, en je waarsch. terug bent bij wat je had.
Het probleem is dat je op de TV waarschijnlijk niet naar HDMI beeld kunt kijken icm analoog geluid uit de Pioneer. Het zou mooi zijn als het wel kon, maar ik vrees het (1)

Ik stel die HDMI kabels en extra verbindingen voor omdat je die Pioneer hebt staan, met alle mogelijkheden, dus dan zou ik 'm gebruiken..Maar met die belemmering van hierboven kan het niet zoals ik had bedacht.

Wat je kunt doen is de Pioneer op Thru zetten als je UPC kijkt, dan zou er via HDMI geluid uit de TV moeten komen. Zoniet ligt dat misschien aan een menu instelling vd TV. Of doet een ander HDMI ingang op de TV het wel.
Of je zet de Pioneer op AMP, en plaatst de boxen naast de TV, dan heb je goed geluid (maar dus niet uit de TV).
Of je gebruikt de eerdere koptelefoonverbinding, maar de kwaliteit daarvan is niet zo goed. En je gebruikt de Pioneer dan niet waar die voor bedoeld is, als Audio/Video verdeelcentrum.

(1) Misschien werkt het wel, HDMI beeld met analoog geluid. Precies zoals ik schreef, leg een extra tulp kabeltje van 'DVR/VCR Out' naar een ingang op de TV, en hoor of je geluid hebt. Daarvoor moet je misschien in een TV-menu iets veranderen met de remotecontrol vd TV. De audioingang op de Philips heet dacht ik 'Audio-3'.
Een HDMI kabel hoeft niet zo duur te zijn: http://www.allekabels.nl/category/1779/HDMI-Kabels.html

Ga vanmiddag nog eens expirimenteren. Denk aan de volgende aansluiting:
Hdmediabox met hdmi naar TV; TV geluid staat dan aan.
Sound vanuit hdmediabox met tulp naar receiver, maar dan is geluid niet synchroon met TV geluid.
Dit laatste kan op receiver worden bijgesteld met een 'sound delay instelling'
Ben zelf benieuwd; ik laat het weten.
Ik betaalde voor die hdmi kabel E 25,- !!!
:-)

Laatst bewerkt:
BEN ER UIT!!
What happenend...
UPCmediabox met HDMIkabel naar TV
UPCmediabox geluid met tulpstekers naar Pioneer.
Met de delay-functie in het menu van de Pioneer kan per geluidsbron het geluid van de boxen synchroon worden gesteld aan het geluid uit het TV toestel.
Bovendien kunnen beide individueel worden in- of uitgeschakeld en zijn individueel regelbaar wat betreft volume.
Dus....het voorheen niet synchroon lopen van geluid is opgelost met die delayfunctie.

Rest mij allen die de moeite namen om te reageren te bedanken voor al die tips.
Wat mij betreft mag het onderwerp als 'opgelost' worden gesloten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan