aansluiten van linksys rouiter model wrt-54GL met DD-WR software

Status
Niet open voor verdere reacties.

scharrenberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jul 2008
Beste mensen
Ik zit al een hele tijd met een probleem. Heb een nieuwe linksys wrt-54gL router gekocht waarop door de verkoper DD-WRT software is geinstalleerd. Maar ik krijg het niet voor elkaar om die router aan de praat te krijgen. Wat doe ik toch fout?

Hoe ziet mijn netwerk er precies uit:
oude situatie was dat er vanaf het kabelmodem een utp-kabel liep waarop mijn pc was aangesloten. In die setting had ik altijd een
supergoeide breedband verbinding met het internet.

Nieuwe situatie: Vanaf het kabelmodem (Home) loopt een utp-kabel naar de Linksys router. Vanaf de router loopt weer een UTP-kabel naar mijn pc.
Ik had gedacht dat de router bij het inschakelen zichzelf zou installeren doch dit is kennelijk met de DD-WRT software niet mogelijk. Ik kan de installatie-cd van Linksys dan ook niet gebruiken.
Ik hoor van verschillende mensen dat ik de gegevens van mijn pc gewoon handmatig moet invoeren in de router.
Door 192.168.1.1. in de browser te typen, kom ik terecht in de menu-structuur van de router. Tot zover werkt alles naar behoren.
Als ik met mijn pc (die uiteraard aangesloten is op de router) het internet op wil dan blijk dit niet te kunnen. De pc is zo dood als een pier!

Welke gegevens moet ik nu eigelijk via de browser in mijn router zetten. Op welke plaats, en waar vind ik die gegevens. Ik wordt er helemaal zenuwachtig van omdat ik gewoonweg iets niet goed begrijp. Ja, ik ben weliswaar een opa van 67 jaar en op computergebied niet de slimste.. Ik wil echter niet tot die groep behoren die langzaam wegkwijnen achter de geraniums. Ik ben nog actief.

Zou iemand mij via simpele Jip en Janneke taal misschien willen begeleiden?
Ik heb onlangs nog een leuke nieuwe laptop gekocht die ik graag draadloos via de router had willen gebruiken zodat we met onze kleinzoon in de tuin kunnen surfen. Ook die laptop staat momenteel doelloos in de kast enkel vanwege het feit dat ik de router maar niet aan de praat krijg. Help! :(

Opa Willem

http://www.linksys.com/servlet/Sate...177241&pagename=Linksys/Common/VisitorWrapper

Dit is de router die je nu hebt. Het is een draadloos router, je kan hem trouwens ook gewoon met een kabel gebruiken. Hoe moet dat toch...ga ik even uitleggen en hoop dat je het begrijpt.

Bij het aansluiten van..

kabel in TV input van wandcontactdoos.
Dezelfde kabel, andere kant, naar splitter (verdeler), 1 voor tv en 1 voor je oude modem.

Zit nu 1 kabel achter in je modem, die van je TV out.
Stekker natuurlijk.
Kabel van internet, die gaat naar je nieuwe router toe.

Let op,
op de router staat welke voor ETHERNET is. Internet dus.
Die van je modem vandaan, gaat in de ethernet ingang.
Daarna heb je nog een kabel nodig die vanuit je router naar je pc toe gaat. Het is niet rechtstreeks van je modem vandaan dus, dat overigens beter is als je geen draadloos gebruikt.

Ik neem aan dat je draadloos gaat gebruiken,
Dan heb je een kaart nodig die je in je pc inbouwt, of je krijgt een usb flashstick,
Deze moet er natuurlijk in.

Als dat gebeurt is ga je als volgt te werk

eerst zet je je modem aan.
Dan zet je je router aan.
Dan zet je je computer aan met de usb flash stick erin.

Windows gaat zeggen dat er een nieuw apparaat gevonden is, die moet je natuurlijk installeren. Dit gaat vanaf een cdrom. Als je geen cd hebt dan kan ik ze voor je vanaf het internet opzoeken. Als je geen usbflashstick of geen draadlooskaart hebt, dan kan je ook niet draadloos internetten, want...

alles heeft een verzender en een ontvanger nodig voor draadloos en dat zou bij jouw dus ontbreken.

Let op, je moet dus eerst in die volgorde de apparaten aanzetten. Met of zonder draadloos gebruik. Je modem geeft de gegevens door aan je router die het automatisch overneemt.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders hoor ik wel wat niet duidelijk was en wat niet werkte, gaan we weer even er verder induiken.

Met dat ipadres. Daar bedoelen ze inderdaad mee dat je in je modem het automatisch kan instellen. Dat ipadres moet je invullen in je internetbrowser Internet Explorer bijvoorbeeld. http://ipadres of zonder http...
Dan kom je in je router waar als het goed is een functie staat voor het instellen van je router of het herstellen ervan.

Als je nog geen internet hebt, maar je komt wel je router in. Dan is je router in orde en de verbinding ook, maar dan zijn de instellingen niet goed.

groeten,

extra plaatje
http://service.upc.nl/images/installatie_chello.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou gast0202 een heel verhaal waar de vraagsteller waarschijnlijk ook niet op zit te wachten.
Bovendien geef je onjuiste informatie!

Hoi 'Opa Willem'
Ik neem aan dat je met 'Home' bedoelt dat je internet via @Home hebt (nu Ziggo, maar dat maakt voor de instellingsvereisten even niet uit)
Je hebt van @Home een brief gekregen met daarin de - verplichte - computernaam.
In de setup van de router moet je deze nu invullen bij 'Hostname'.
Hierna zet je modem, router en pc uit en start je eerst de modem, hierna de Linksys en tenslotte je pc.

Nou gast0202 een heel verhaal waar de vraagsteller waarschijnlijk ook niet op zit te wachten.

Hoi 'Opa Willem'
Ik neem aan dat je met 'Home' bedoelt dat je internet via @Home hebt (nu Ziggo, maar dat maakt voor de instellingsvereisten even niet uit)
Hierna zet je modem, router en pc uit en start je eerst de modem, hierna de Linksys en tenslotte je pc.

Nog wel even je draadloos netwerk beveiligen in de router, anders kan iederéén mee surfen op jou kosten.
Op onderstaande link staat een instructie hiervoot helaas in het duits.

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/downloads.html

Sorry gast0202

Alle goede bedoelingen tenspijt.
Zoveel info waardoor ik opnieuw de weg kwijtraak. Ik heb overigens kabelinternet van Home waardoor ik een heel ander modem gebruik.
Gr. Opa Willem

Hoi 'Opa Willem'

Grandioos Teun !!!
Ik kan nu opeens via de router op het internet.
Het eerste wat bij mij opkwam was: "was dit nu alles waar ik maanden lang mee heb zitten klungelen ? "
Het verhaal van Danny was inderdaad iets verwarrend en klopte niet helemaal. Heb het advies van jou opgevolgd en toen was het snel klaar.

Het enigste wat er nu nog aan mankeert is dat zodra ik met de laptop
(vista) naar mijn mailbox ga en mail wil verzenden, het volgende
tekstkader in beeld verschijnt "kan de host mail niet vinden".

Wat kan ik hier nog aan doen? Kan het zijn dat ik alle mailadressen
terwijl ik draadloos in de lucht zit, moet verwijderen en daarna opnieuw aanmaken? Of moet ik de laptop eerst via een exstra utp-kabel op de brug van de router aansluiten .....?

Opa Willem

Hoi,

Het kan zijn dat de mailserver voor uitgaande mail (SMTP) niet goed is ingesteld.
Welk mailprogramme gebruik je, Windows Mail?
En wat is het deel van je mailadres áchter het apestaartje?
Mocht dit van @home zijn, dat moet bij 'server voor uitgaande mail' staan: mail.home.nl

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het kan zijn dat de mailserver voor uitgaande mail (SMTP) niet goed is ingesteld.
Welk mailprogramme gebruik je, Windows Mail?
En wat is het deel van je mailadres áchter het apestaartje?
Mocht dit van @home zijn, dat moet bij 'server voor uitgaande mail' staan: mail.home.nl

Bijna goed. Bij het aanklikken van Windows Mail op mijn laptop
verscheen de mededeling dat ik een naam en wachtwoord moest
ingegeven. Omdat ik 3 mailadressen in gebruik heb, verscheen die medeling ook 3 x. Inmiddels werkt mijn netwerkje als een zonnetje. Ik had vorige maand al een omni-directionale buitenantenne (8Dba) tegen de achtergevel geplaatst op een 8 mtr mastje. Het draadloze bereik voor de laptop is daardoor enorm vergroot. Kan er de hele buurt mee door. Ik denk dat ik mijn acsespoint vanaf heden even goed inde gaten moet houden. Moet nog even experimenteren met het uitgestraalde vermogen. Anderen zouden er anders overlast van kunnen ondervinden of wellicht misbruik van kunnen maken. Het gebruik van een mac-adres in mijn geval lijkt me nu wel zo zinvol.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Groetjes Opa Willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan