Aansluiting image

Status
Niet open voor verdere reacties.

apcmvw

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2012
Berichten
78
Met de hulp van Dreamweaver ben ik een site aan het bouwen geheel volgens de trial and error methode. Ik doe vast veel dingen niet volgens de regels maar ik kom toch wel verder. Nu heb ik echter een probleem waarmee ik blijf worstelen. Op mijn site sluiten de sidebars niet goed aan op het erboven gelegen deel van de pagina. Rechts is het probleem ernstiger dan links, niet op alle pagina's is het probleem even groot en het verschilt ook nogal welke browser ik gebruik. De site waaraan ik werk is www.golfbestemming.nl. Kan iemand mij aangeven wat ik moet doen om de aansluiting beter te maken? Bij voorbaat dank!
 
Hoi,
Vraag heb ik verplaatst.
Het inbreken in een opgelost topic is niet toegestaan.
suc6 verder met deze vraag.
 
Hoi apcmvw,
De trial-and-error methode blijkt toch niet helemaal te werken... :rolleyes:
Ik weet niet in hoeverre Dreamweaver je het bos in gestuurd heeft, maar ook de bediening van Dreamweaver kan het niet stellen zonder wat basiskennis van html en css.


Ook loont het altijd de moeite om te kijken wat de html-validator en de css-validator van een pagina vinden (van de index-pagina dit resultaat van de html-validator, resp. dit resultaat van de css-validator).
Uit de html-validatie komt o.a. de fout dat er een <div> tussen de </head> en de <body> zit. Bij mensen en dieren zit er een hals tussen hoofd en lijf, maar bij html mag daar niets tussen staan.

Verdere tips:
  • Gebruik als Doctype de versie "xhtml1.0 strict", en niet "transitorial". Dan vallen meteen de eigenlijk al 12 jaar geleden afgekeurde html-eigenschappen als align="center", valign="top", background="..." e.d. door de mand. - Dit zijn opmaak-eigenschappen die met css geregeld horen te worden (wat vóór 2000 nog niet goed bestond, en toen niet door browsers ondersteund werd).
  • Lijstje met achterhaalde / afgekeurde html-eigenschappen (D=Depr.=Deprecated=niet gebruiken): [url]www.w3.org/TR/html401/index/attributes.html[/URL]
  • Lijstje met achterhaalde / afgekeurde html-elementen (D): [url]www.w3.org/TR/html401/index/elements.html[/URL]
  • De pagina is opgemaakt in een tabel-opmaak. Dat kan op zich wel, maar het is niet de bedoeling van tabellen, en is ook lang zo flexibel niet als een opmaak met <div>'s en css (div="division", blok van een kluitje elementen; zoals een header, een linkerkolom, een rechterkolom, een inhoud-blok, enz.). Artikeltje over de nadelen van tabellen voor de opmaak: Throwing tables out the window.
  • De pagina heeft nu een super-breedte van 1304px. Dat betekent dat bij een beeldscherm van 1280*1024px de pagina er in de breedte niet op past, en bij de ook nog redelijk vaak gebruikte resolutie van 1024*768px al helemaal niet. Ik zou voor de breedte max. 990px aanhouden, en daar de rest op aanpassen.
  • Ik zou geen {position: absolute;} gebruiken: dat geeft meestal posities ten opzichte van de linker-bovenhoek van het browser-scherm, en kan zich dan niet aanpassen als dat nodig is voor een andere resolutie, voor het mooi gecentreed blijven van de pagina, voor een door de bezoeker ingesteld ander letterformaat, enz. Met de (standaard) relatieve posities kunnen de <div>'s zich mooi t.o.v. elkaar aanpassen, en zo nodig meerekken.
  • Het is daarom ook link om aan een <div> (of andere element) behalve een breedte ook een hoogte in harde pixels op te geven (een min-height, minimum-hoogte, kan wel; dan blijft het flexibel); voor images geldt dat natuurlijk niet.
  • Om binnen de items in een <li> lijstje de images/tekst te centreren, hoeven er niet per <li> aparte <div>'s in gezet te worden die dat moeten bewerkstelligen. Die <div>'s kunnen weggelaten worden; het kan geregeld worden met één css stijl-regel voor alle <li>'s tegelijk.
  • Als je één pagina goed op orde hebt gebracht met div's en css (en zonder tabellen), dan kan de pagina-opbouw in de html voor alle andere pagina's (en ook het css-stylesheet) hetzelfde blijven, en gaat het automatisch goed op die andere pagina's.
    Hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan