aansluiting luidsprekers/hoofdtelefoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

fubarslayer

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2007
Enige tijd geleden kocht ik mij een setje (2) Philips luidsprekers en wou deze aansluiten op mijn pc. Bij de luidsprekers hoort slechts 1 fiche, van lichtgroene kleur, om ze aan te sluiten dus ik steek deze fiche achteraan mijn pc in de aansluiting van lichtgroene kleur voor de luidsprekers. Realtek Sound Manager geeft de melding dat het audio-apparaat goed is aangesloten. Wanneer ik hier echter een auto-test doe, krijg ik geen geluid. Ook de 3D Audiodemo levert geen geluid op. In Realtek Sound Manager staat bij S/PDIF-Out de optie 'alleen digitale uitgang' aangevinkt terwijl de optie 'geen uitgang' niet is aangevinkt.
Nog andere gegevens die in Realtek Sound Manager vermeld worden zijn:
-Versie van audiostuurprogramma: 5.10.0.5900
- Versie van DirectX: DirectX 9.0c
- Audiobesturing: nVidia(0059)
- AC97 Codec: ALC850
In mijn apparaatbeheer vind ik nergens een foutmelding en ik blijf dus verder sukkelen zonder geluid. Tot ik de fiche van mijn luidsprekers in de aansluiting voor de hoofdtelefoon vooraan mijn pc steek en plots wel geluid heb! Nu kan ik deze fiche hier gerust laten zitten want ik werk voorlopig niet met een hoofdtelefoon maar dit kan toch echt niet de bedoeling zijn?! Kan iemand mij zeggen wat ik dan verkeerd doe?

Alvast bedankt

menu start -> uitvoeren -> type mmsys.cpl -> knop geavanceerd bij "luidsprekerinstellingen"

staat het type speakers wel goed ingesteld?

Kijk in de Realtek Sound Manager ook de "Geavanceerde instellingen" na. Zie voorbeeld.

(Klik voor vergroting.)

Mijn speakers staan ingesteld als "stereoluidsprekers voor het bureaublad" dus dat zou in orde moeten zijn.
Mijn Realtek Audio Control Panel is versie 1.0.1.50 en ik heb de knoppen Geluidseffect, luidsprekers, 3D Audiodemo, Algemeen, SPDIF, Connectordetectie en Microfooneffect. Ik heb echter geen knop geavanceerde instellingen en vindt dan ook niet terug waar ik dan wel het geprefereerde afspeelapparaat zou moeten instellen.

Je hebt frontjacks, ik neem aan een groene voor je hoofdtelefoon en een roze voor een microfoon. Misschien ook nog een zwarte voor Line IN. Daarom moet je de front-audio apart kunnen selecteren. Bij audio UIT heb jij nu staan SP/DIF, dat is een digitale uitgang voor een optische kabel naar een extern audio-apparaat, die heb je niet aangesloten neem ik aan. In die Realtek Sound Manager kan je ook d.m.v. kleine driehoekjes panelen "doorschuiven", heb je dat al geprobeerd? Er staan hier en daar ook kleine moersleutels, door te klikken kun je daar ook instellingen wijzigen. Maar kijk vooral bij de tab Audio I/O.

Puur als voorbeeld deze afbeelding, heb jij er ook zo een? (Een paar "doorschuifhoekjes" heb ik omkaderd.)

(Klikken voor vergroting.)

Laatst bewerkt:
Vooraan zit ik met een groene en roze jack maar geen zwarte. Ernaast heb ik 2 usb-aansluitingen zitten met daarnaast iets wat lijkt op een usb-aansluiting maar deze staat verticaal ipv horizontaal en is onderaan wat afgerond, kan niet direct zeggen wat voor soort aansluiting dit is. Ik heb geen extern of ander audio-apparaat buiten mijn setje waarvan sprake. Ik heb een andere Realtek Sound Manager dan de afbeelding, zonder doorschuifbare panelen, zonder moersleutels en een tab Audio I/O vind ik al helemaal niet. Misschien ligt daar het probleem en kan ik misschien beter iets anders proberen downloaden? PS: Bij mijn program files heb ik in mijn folder Realtek AC97 verschillende 'bestanden'. Naast verschillende setup-gegevens en beveiligingscatalogi heb ik ook alcxwdm:systeembestand (3,47MB), AlSndMgr:configuratieschermuitbreiding (17,9MB) en als ik daar op dubbelklik krijg ik het paneel met de tabs zoals ik die in mijn 2e bericht beschreef, RTLCPL:Realtek Audio Control Panel (9,97 MB) en als ik daar op dubbelklik krijg ik zelfde paneel als voorgaande, SoundMan:Realtek Sound Manager (88,0 kB) maar die doet helemaal niets als ik er op dubbelklik. Dan nog RtlCPAPI.dll en CPLUtl64 en op die laatste dubbelklikken levert mij foutmelding C:\Program Files\Realtek AC97\CPLUtl64.exe is geen geldige Win32-toepassing.

Zit ik mij af te vragen of de geluidkaart onboard in de Bios wel aanstaat?
Zou je dat even na kunnen gaan?

En kijk ook eens het type onboard geluid? Misschien dat je niet de juiste drivers hebt.

Heb je ooit een aparte geluidskaart in de pc gehad?

Laatst bewerkt:
Zit ik mij af te vragen of de geluidkaart onboard in de Bios wel aanstaat?
Zou je dat even na kunnen gaan?

Heb je ooit een aparte geluidskaart in de pc gehad?
als die uitgeschakeld is in de bios, dan vind je hem ook niet bij apparaatbeheer terug.

Die uitgang (verticaal en afgerond) is een firewire-poort. Je spreekt ergens van dat "alleen digitaal uit" is aangevinkt. Schekel deze eens uit want je gebruikt geen digitale signalen met die groene plug.

in apparaatbeheer de (onboard) geluidskaart deinstalleren / installatie ongedaan maken. De pc daarna uitzetten en vervolgens weer aandoen.

XP "kijkt" nu met een "frisse blik" naar de aangetroffen hardware en zal, indien het een gangbaar onboard geluid is, de driver(s) opnieuw installeren.

Heb je wel even gecontroleerd of toevallig het geluid niet volledig "gedempt" staat in Windows ? (Is ook en veel voorkomende oorzaak........)

- "alleen digitaal" uitvinken maakt geen verschil: wel geluid langs voor, niet langs achter.
- Is mijn eerste pc en betreft nog steeds de geluidskaart die er sinds aankoop eind
oktober 2006 inzit.
- Heb geluidskaart gedeïnstalleerd, pc uit/aan, nieuwe hardware (geluidskaart dus) werd
ontdekt. Ik moest enkel nog een bepaalde .WAV downloaden omdat hij die
blijkbaar nodig had en niet vond op mijn pc. Heb ik gedaan, geluidskaart werd
geïnstalleerd en toen had ik nog steeds enkel vooraan geluid en niet via achterkant.
- Al wat ik maar kan uitvinken ivm geluid staat ook uitgevinkt (niets wordt gedempt dus)
- Vind ook nergens enige foutmelding ivm geluid.

Een mens zou er stilaan moedeloos van worden... :confused:

Tzal niets worden zeker?
Voor diegenen die een poging ondernomen hebben, alvast bedankt voor de moeite.
:thumb:

Pak de manual van het moederbord, of haal hem op bij de bakker ervan, of die van de PC bakker, indien een merk PC.

Bij de meeste mobo's kun je d.m.v. een jumperinstelling op het bord, kiezen voor front of rear, je kunt ze dan niet beide gebruiken, dan zou je 2 voorversterkers moeten hebben in je audiocodecchip.

Heb een P5N32-SLI SE DELUXE mobo van ASUS maar kan in de manual niets terugvinden over die jumper voor audio.

Heb de driver er nog eens afgesmeten en de meest recente geïnstalleerd en wat denk je?
Alles, van het eerste tot het laatste, is nog steeds identiek. whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan