• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'AANTAL.ALS' berekenen bij verschillende celwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

marleen112

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 feb 2013
Beste allemaal,

Momenteel ben ik bezig met overzichten (tabellen, grafieken, etc.) te maken o.b.v. informatie die ik uit een klantenbeheerdsysteem geëxporteerd heb naar Excel.
Over het algemeen lukt dit aardig, maar ik loop tegen het volgende probleem aan: In sommige gevallen kan in het klantenbeheersysteem gekozen worden voor meerdere opties, waardoor een bepaalde cel niet 1 waarde heeft, maar meerdere waarden. Deze worden dan gescheiden door een punt-komma teken (;).
Zo wil ik bijvoorbeeld weten voor welk evenement een offerte is aangevraagd, maar in sommige gevallen wordt door 1 klant voor meerdere evenementen een offerte aangevraagd en is de celwaarde bijvoorbeeld 'Ik Hou Van Holland;Western Battle'. Nu krijg ik het niet voor elkaar dat in mijn overzicht (waar ik de functie gebruik '=AANTAL.ALS') dat deze meegerekend wordt bij zowel het criterium 'Ik Hou Van Holland' als bij 'Western Battle'. Alleen wanneer de celwaarde 100% overeenkomt, wordt deze meegenomen (dus als er maar voor 1 evenement een offerte gemaakt is).

Eigenlijk is dus mijn vraag hoe ik de functie '=AANTAL.ALS' kan gebruiken o.b.v. dat de cel het criterium bevat in plaats van 100% overeenkomt.

Ik vind het wel lastig om het verhaal uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het begrijpen...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast super bedankt!

Groetjes,
Marleen

Hoi Jean-Paul,

Bedankt voor je reactie!
Ja, met een bestand als voorbeeld zal het inderdaad makkelijk zijn.

Ik heb (als het goed is (a)) nu een voorbeeld bestand toegevoegd, waarbij op het eerste tabblad de gegevens staan (de roodgemarkeerde cellen neemt ie niet mee in het overzicht) en op het tweede tabblad staat het overzicht met de aantallen erachter.

Alvast super bedankt!

Groetjes,
Marleen

Bijlagen

Deze neemt wel alles mee:

Code:
=AANTAL.ALS(Invoer!B:B;"*"&A2&"*")

Hoi Cobbe,

Super bedankt!
Daarmee is het probleem helemaal opgelost!
Echt hartstikke fijn!

Groetjes,
Marleen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan