• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario.susan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2005
Kan ik bij de formule AANTAL.ALS meer dan 1 criterium aangeven? Zo ja, hoe doe ik dat?
bijv.: AANTAL.ALS
in cel A1:A2
staat: "ztw" en/of "heri" en/of "vb" staat

In afwachting van het antwoord van de Excel deskundigen wil ik wel een poging tot antwoord wagen:

Het lijkt mij niet.

Reden hiervoor is het feit dat bij de gewenste formule het criterium in het bereik geteld wordt, hetgeen resulteert in een waarde in de desbetreffende cel en meerdere waardes in een cel lijkt mij Excel onlogisch, tenzij........... de som van de waardes als uitvoer genoemd mag worden en je de onderscheidelijke criteria niet apart geteld / genoemd wilt zien.

Hoi Mario.Susan,

Inn dit geval kun je beter uitwijken naar somproduct of een matrix-formule:

=somproduct((A1:A2="ztw")+(A1:A2="heri")+(A1:A2="vb"))

In de formule staat + voor of en * voor en. In dit geval dus A1 of A2 is gelijk aan ztw of A1 of A2 is gelijk aan heri of A1 of A2 is gelijk aan vb.
Als A1=heri en A2 is vb dan is het resultaat 2 en als A1 = test dan is het resultaat 1.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan