• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal.als - jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
In een kolom van 650 rijen staan data vanaf 3 maart 1993 t/m nu. Ik had in
de helptekst gezien dat ik met de formule de verschillende jaartallen kon
selecteren. Maar =AANTAL.ALS(E1:E650;"*2005") geeft een nul. Ook
=AANTAL.ALS(E1:E650;"*05") geeft dat. Ik heb nu de volgende, omslachtigere
formule gebruikt:
=AANTAL.ALS($E2:$E652;">38352")-AANTAL.ALS($E2:$E652;">38718") om alles
tussen 31 december van het vorige jaar en 1 januari van het volgende jaar,
dus 31-12-04 en 01-01-06 te vinden.

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast dank

Rob

Wigi,

Dank voor je snelle reactie. Ik ben deze wel eens vaker tegengekomen, maar heb hem nog nooit gebruikt en eerlijk gezegd begrijp ik hem ook niet helemaal. De help-tekst geeft mij ook weinig opheldering over toepassingen.

Groet,

Rob

Ga op de cel staan met zo'n SOMPRODUCT formule erin en klik dan op het pictogram Formule evalueren (vergrootglas) uit de werkbalk Formules controleren.

Wigi

Wigi,

Ga ik zeker doen, want ik wil weten wat ik aan het doen ben.

Toch nog een vraag:
Ik heb de formule ook toegepast op de maanden. Ik zie nu een vreemd verschil van 13 in de maand januari. De eerste kolom is de optelling van een hulpkolom, de twee de somproduct-formule.
Maand N sp
januari 59 72
februari 26 26
maart 41 41
april 44 44
mei 54 54
juni 55 55
juli 53 53
augustus 84 81
september 55 55
oktober 59 59
november 59 62
december 49 49
638 651
Als ik de formule ook toepas op weekdagen, krijg ik ook dat onjuiste totaal van 651.

Dat getal 13 komt overeen met het aantal lege cellen in het bereik. Als ik de formule voor januari aanpas in =SOMPRODUCT(--(MAAND(E$2:E$652)=1))-(RIJ(E652)-AANTALARG(A1:A651)) dan krijg ik het juiste aantal. Is hier ook nog een betere formule voor?

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Ook de dagen-toepassing levert verrassende verschillen op:
SP-formule Hulpkolom
zondag 22 22
maandag 215 214
dinsdag 107 107
woensdag 128 131
donderdag 84 83
vrijdag 53 52
zaterdag 29 29

Voor de zaterdag moest ik de formule wijzigen in: =SOMPRODUCT(--(WEEKDAG(E$2:E$652)=7))-(RIJ(E652)-AANTALARG(A1:A651))

Als je in A1 een 0 zet, of A1 leeg laat, dan is:

dag(A1)=0 dit is een zaterdag
maand(A1)=1 (januari dus)
jaar(A1)=1900

Niets aan te doen vrees ik.

Klopt, die zaterdag en januari had ik al ontdekt en ook in de hulpkolom afgevangen. Maar ik zie bij de dagtelling verschillen op maandag woensdag, donderdag en vrijdag. Bij de maanden verschillen augustus en november. In beide gevallen is de totaaltelling wel juist. De voorbeelden die je geeft, elimineer ik met "(RIJ(E663)-AANTALARG(A1:A663))". Met jouw uitleg kan ik nog steeds geen verklaring vinden voor de verschillen die ik hierboven aangeef.

Toch nog een idee?

Groet,

Rob

Gebleken is dat mijn vraag niet duidelijk is. Uit een rij data, dus een kolom met de eigenschap datum, haal ik de weekdag en daarvoor gebruik ik twee methoden: een hulpkolom en de formule somproduct. Beide leiden tot een resultaat, maar die resultaten verschillen, waardoor ik me afvraag welke methode betrouwbaar is.

Nu maken die verschillen voor deze toepassing niet zoveel uit, maar de achterliggende gedachte is dat je door toepassing van verschillende methoden andere uitkomsten kunt krijgen, waardoor je totaal verschillende conclusies kunt trekken.

Ik hoop dat het hierdoor duidelijker wordt wat de achtergrond van mijn vraag is.

Groet,

Rob

Schaamte: Ik stel een vraag, geef daar een toelichting op, omdat ik niet uit het verschil tussen twee uitkomsten kwam. De remedie kan dus zijn: kijk nog eens goed. In de hulpkolommen stond kennelijk een fout, die ik over het hoofd heb gezien. Na correctie zijn beide uitkomsten gelijk en werkt de formule op het hele bereik net zo goed als het maken van een hulpkolom met een formule per rij. Blijft een beetje mijn angst staan: je maakt een bepaalde opstelling, laat daar een berekening op los en krijgt een uitkomst. Als je niet dubbel-checkt, kun je dus totaal foute conclusies trekken.

Dank voor het mee willen denken,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan