• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als met groot bereik - 1cel in het bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

bandito bob

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hallo allemaal,

Kan je in de aantal.als functie het volgende bereik gebruiken: aantal.als=(D$5: D504)-D5;...?
Ik heb het geprobeert, maar mij lukt het niet zonder tussen stap.
Ik wil dus een groot vast beriek hebben min steeds 1 cel, daar de formule wordt doorgetrokken naar beneden.

Dit wil ik doen om op uniek te valideren bij het invoeren. Als ik die cel er niet aftrek is de validatie afhankelijk van de eigen invoer, zodat je (via een kleine omweg) toch door kunt.

Of weet iemand anders hoe ik een unieke (getal) invoer kan garanderen?

Groeten Bob

Laatst bewerkt:
BanditoBob, Hmmmm... waarom begin je je bereik in de formule dan niet in cel D6? Dat lijkt me 't zelfde als D5 - D5... (ik neem aan dat je je formule intikt in cel E5?)

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie,

Het gaat om 500 formules (b.v. in E1:E500, welke steeds als bereik moeten hebben:
(D$1: D$500) - D(actieve regel).

Maar ik heb doorgedacht, en twijfel of ik er op deze manier wel kom.....

Het gaat erom dat er 500 unieke startnummer moeten kunnen worden ingevoerd, 1x als startnummer, en 1x diezelfde nummers (in een andere kolom) voor de finish volgorde.
De eerste keer gaat het er dus alleen om dat de nummers uniek zijn, en bij het invoeren van de finish volgorde moeten de nummers uniek zijn EN voorkomen in de startnummer lijst.
Ik zou dit dus graag via validatie willen beveiligen.

Als je nu eens een EN gebruikt, met een dubbele AANTAL.ALS functie.

Stel dat je dit in E100 invult:

AANTAL.ALS($D$1:$D$500;E100)>0

AANTAL.ALS($E$1:$E99;E100)+AANTAL.ALS($E101:$E$500;E100)<=1

Wigi

Ha Wigi,

Bedankt voor de reactie. Het werkt nu.

In de kolom met startnummers (D) heb ik in D6 bij validatie >> aangepast nu staan:
=aantal.als($D$6:$D$505;D6)<=1 en deze doorgetrokken t/m D505.

In de finish volgorde (kolom K) staat nu in cel K6 bij validatie:
=en(aantal.als($D$6:$D$505;K6)=1;aantal.als($K$6:$K$505;K6)<=1) >>doortrekken naar K505.

Ik wou het eerst via valideren >> lijst doen, en dan een lijst selecteren die met de aantal.als functie was gemaakt. Maar dit werkt veel beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan