• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal.als voldaan is aan 2/3 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trace

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2015
Hallo,

In het tabblad "Lijst studenten" wil ik het aantal ziektedagen invullen (aantal.als "Z") dat gezocht moet worden in het tabblad "Agenda" op basis van volgende criteria:
- naam van de student (Test 1, test 2)
- data-range van de telling van het aantal moet => dan Startdatum en =<dan Einddatum

Ik heb al allerlei functies geprobeerd in combinatie met aantal.als, maar ik slaag er niet in om de juiste range te definiëren in tabblad "Agenda" waarin aantal.als "Z" de juiste uitkomst geeft in tabblad "Lijst studenten".

Kan iemand me helpen?
Bekijk bijlage Kalender v4 werkkopie.xlsm

Dank bij voorbaat

Laatst bewerkt:
Typ in L2 van 'Lijst studenten' en sluit af met Ctrl-Shift-Enter:
Code:
=aantallen.als(Agenda!e8:hi8;"Z";Agenda!e5:hi5;">="&g2;Agenda!e5:hi5;"<="&h2)
Je maakt je bestand wel (nodeloos) ingewikkeld vind ik.
Rijen met datums ook nog eens opnemen als getallen is bv. helemaal niet nodig, voor Excel zijn datums al getallen. En dan ook nog de erg lange formules op sommige plaatsen.

Bekijk bijlage Kalender v4 werkkopie MB.xlsm
Zie bijlage.
L2 is een variant met gedefinieerde namen en dynamische bereiken, zodat de formule het blijft doen als de omvang van de agenda wijzigt (meer/minder dagen. meer/minder studenten).
L3 is een statische variant die het alleen doet met de huidige omvang van de agenda.

Ik heb overigens de maanden oktober en verder even verwijderd, omdat het bestand anders te groot was voor upload.

Edit: vergeleken met de gelijktijdig-geposte oplossing van zapatr: die van mij werkt ook als de gegevens in 'Agenda' en "Lijst Studenten' niet synchroon lopen, verder zijn de formules vergelijkbaar.

Laatst bewerkt:
Code:
=aantallen.als(Agenda!e8:hi8;"Z";Agenda!e5:hi5;">="&g2;Agenda!e5:hi5;"<="&h2)

Maar dan met rij 5 vast:
Code:
=aantallen.als(Agenda!e8:hi8;"Z";Agenda!e[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]5:hi[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]5;">="&g2;Agenda!e[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]5:hi[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]5;"<="&h2)

En het is geen matrixformule, dus gewoon Enter volstaat.

Laatst bewerkt:
@marcelbeug, ja, klopt.
Ik had eerst een matrixformule geplaatst en nadien een andere, maar verzuimde de aanwijzing voor de invoer te verwijderen en in de nieuwe formule dollartekens te plaatsen. Qua ingewikkeldheid (met die naamgeving)doe je overigens met jouw oplossing niet veel onder voor de vragensteller.

Volgens mij is Trace met ons beider bijdragen prima geholpen en kan zelf kiezen uit de geboden varianten.
Desgewenst kan ik de oplossing met dynamische bereiken nog wel nader toelichten.

Dag beiden,

hartelijk dank voor de geboden oplossingen. Ik heb gekozen voor oplossing in L3 (zonder gedefinieerde namen). Werkt super !

Je maakt je bestand wel (nodeloos) ingewikkeld vind ik.
Rijen met datums ook nog eens opnemen als getallen is bv. helemaal niet nodig, voor Excel zijn datums al getallen. En dan ook nog de erg lange formules op sommige plaatsen.

Ik weet het, ik ken niet zoveel van excel, ik zou dringend een goede cursus moeten volgen al heb ik excel niet zo dikwijls nodig (nauwelijks).

Dank allemaal, dit topic is opgelost.

Ik heb gekozen voor oplossing in L3
Natuurlijk, waarom makkelijk doen (met 1 functie) terwijl het ook moeilijk kan (met drie functies) nietwaar? ;)

Bekijk bijlage 244881

Edit: vergeleken met de gelijktijdig-geposte oplossing van zapatr: die van mij werkt ook als de gegevens in 'Agenda' en "Lijst Studenten' niet synchroon lopen, verder zijn de formules vergelijkbaar.

Oei, ik heb die gekozen owv de opmerking in edit (niet synchroon etc...), dacht dat dat het veiligst zou zijn. Ik ga er werk van maken om alles te vereenvoudigen. Alleszins heel erg bedankt!

Mijn opmerking was relativerend bedoeld (zie de smiley),
jou verplichten tot iets is wel het laatste dat ik zou willen doen.

Jouw opmerkingen zijn terecht, dus zijn voor mij een uitdaging (geen verplichting) om "alles kan beter" te doen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan