• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal.als vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Vrienden,

Deze site is al meerdere malen van onschatbare waarde geweest. Derhalve dat ik deze vraag hier ook weer stel:thumb:.

Ik ben bezig met een standaardrooster voor mijn werk. In dit rooster maak ik gebruik van letters om aan te geven welke dienst een ieder heeft. Bijvoorbeeld P voor een postronder, V voor vrij, T voor telefoon dienst. Nu kan ik heel handig middels Aantal.Als het aantal P's of V's tellen. Nu ontstaat het probleem als er combinaties gaan ontstaan van letters bijvoorbeeld P/T is Post en telefoondienst. Is er een mogelijkheid om letters afzonderlijk te tellen. M.a.w. Als ik 3 losse P's heb en een keer P/T dat Excel toch 4 p's rekent ipv 3?
Graag hoor ik van jullie.

Groet,
Allard

Dit is een mogelijkheid:

=AANTAL.ALS(A1:A5;"P")+AANTAL.ALS(A1:A5;"P/T")

Groeten,

M.

Hallo,

Bedankt voor je reactie en dat was inderdaad een mogelijkheid. Echter is het =Als fenomeen altijd zeer beperkt qua aantal mogelijkheden. Ik heb reeds een oplossing gevonden. Als je de zoekterm tussen ** zet dan vindt excel alles met een P :D Weer wat geleerd. Maar nu het volgende.

In de bijlage heb ik de sheet bijgevoegd. Het volgende probleem diende zich namelijk aan. We werken in een ochtend en een middag ronde. Ik kan op een of andere manier niet met Aantal.als de aantallen P per ochtend en middag berekenen. De formule vraagt om een bereik, maar in dit bereik staan zowel de ochtenden als de middagen. Wie o wie weet hier iets op.

Alvast bedankt

Bijlagen

Zet in D35:

=SOMPRODUCT((NIET(ISFOUT(VIND.SPEC($AG$5;$D$4:$D$33))))*($C$4:$C$33=C35))

de andere formules zijn analoog.

Zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Had ook zoiets gevonden als WiGi met somproduct;
Opgelet formules zijn Matrices (inbrengen met Ctrl+Alt+Enter) ipv Enter

GiMe

Bijlagen

Aantal.Als als alles werkt :-)

Mensen bedankt voor jullie reacties. Helaas heb ik geen gebruik gemaakt van jullie formules. Ik heb het allemaal maar even handmatig gedaan. Je kent dat wel, zit je er net lekker in en dan ga je even door......Dom dus achteraf maar de formules gaan mee met mij:D Ik heb voor de gein het resultaat bijgevoegd. De rode kruisjes geven aan als er te weinig mensen zijn ingeroosterd maar ik krijg er geen groene vinkjes bij als het wel goed is . Nu is dit niet heel erg mooi (met andere woorden niet zo geavanceerd :confused: ) Maar misschien hebben jullie een tip. Ik sta open voor alle kritiek.

Groet,
Allard

Bijlagen

Jij doet natuurlijk wat je wilt in jouw bestanden, maar het is niet voor niets dat er hier wat moeilijkere functies dan normaal gesuggereerd worden voor jouw probleem.

Jij doet bv.

=AANTAL.ALS(D6;"*P*")+AANTAL.ALS(D8;"*P*")+AANTAL.ALS(D10;"*P*")+AANTAL.ALS(D12;"*P*")+AANTAL.ALS(D14;"*P*")+AANTAL.ALS(D16;"*P*")+AANTAL.ALS(D18;"*P*")+AANTAL.ALS(D20;"*P*")+AANTAL.ALS(D22;"*P*")+AANTAL.ALS(D24;"*P*")+AANTAL.ALS(D26;"*P*")+AANTAL.ALS(D28;"*P*")+AANTAL.ALS(D30;"*P*")+AANTAL.ALS(D32;"*P*")+AANTAL.ALS(D34;"*P*")

Wat als je meer medewerkers zou moeten invoeren? Je loopt snel tegen de limiet aan.
Bovendien werkt je formule zelfs niet... Doe dus eerst een van de voorstellen van hierboven om dat al recht te trekken. Dan zien we wel verder.

Nogmaals, het is jouw keuze, wij kunnen enkel (goede en opbouwende) kritiek geven.

Wigi

Wigi heeft gelijk

Wigi,

Je hebt gelijk. In eerste instantie kreeg ik je formule niet in elkaar. Ik snapte er geen snars van. Maar even nadenken, plezier hebben en doorgaan. De sheet wordt met de minuut mooier :D Bedankt voor je adviezen:thumb: Nu de rest van de lay out LOL

Oh ja het resultaat in de bijlage

Bijlagen

Er zit nog een fout in de datum in kolom Q. Dit geeft een kringverwijzing.
Zie bijgevoegd bestand. Ik heb de formule voor de x-en aangepast zodat je ook v-tjes te zien krijgt. Met voorwaardelijke opmaak kun je de x-en roof maken en de v-tjes groen.

M.

Bijlagen

Helemaal super!

Hoi,

De kringverwijzing had ik inderdaad ook al ontdekt en aangepast. Hoe krijg je de V in het groen en de X in het rood :eek: . Dat is een mooie methode zeg!!! I am curious

Groet,
Allard

Aan Wigi

Goed gevonden die combinatie ISFOUT() samen met de NIET() functie. :thumb:
Ga er ook proberen van gebruik te maken.

GiMe

Aan iedereen

Mensen,

Heel erg bedankt :thumb: Iedereen bedankt voor de leerzame tips. Het zal vast allemaal nog veel mooier kunnen. Maar tot nu toe heb ik alweer meer geleerd dan ik ooit uit een excelboek kan halen...In ieder geval met meer plezier :D

Groet
Allard

P.s. in de bijlage de laatste versie voor vandaag :-)

Bijlagen

Je macro's om te verbergen en te laten zien kunnen wel simpeler:

Code:
Sub checkverbergen()
' De macro is opgenomen op 13-12-2006 door Buising.
    Rows("46:52").EntireRow.Hidden = True
End Sub
Sub checkzichtbaar()
    Rows("45:53").EntireRow.Hidden = False
End Sub

Persoonlijk zou ik zelfs slechts 1 knop gebruiken:

Code:
Sub controle()
    Rows("45:53").EntireRow.Hidden = Not Rows("45:53").EntireRow.Hidden
End Sub

Dit switcht gewoon tussen verborgen en zichtbaar. Let op de NOT.

Delete dus 1 van de 2 knoppen, en pas de andere aan om deze macro te gebruiken.

Wigi

Laatst bewerkt:
Macro

Hoi Wigi,

Van VBA heb ik nog niet zo heelveel kaas gegeten. Ik kan ze eigenlijk alleen nog maar opnemen. Aanpassen vind ik heel moeilijk. Ik heb ooit een Cursus geprobeerd te volgen vanuit een boek. Maar dat was 200 blz programmeertaal en geen hands on zaken om dingen meteen in de praktijk te brengen. Dit soort adviezen helpen mij dus echt enorm. :thumb:

Bedankt!!!!

Voor de vinkjes:

gebruik een ü in het lettertype Wingdings. Dat geeft een vinkje. Doe iets analoog voor kruis.

Voor de voorwaardelijke opmaak:

Gebruik niet: "Formule is"

maar wel: "Celwaarde is"

Nog een tip voor de voor de voorwaardelijke opmaak: je hebt nu 2 voorwaarden: 1 voor rood en 1 voor groen. Als je eerst alle controlecellen in groen zet, en dan 1 voorwaarde instelt voor rood, heb je minder werk, bij fouten een snellere controle van je werkblad, een sneller werkend werkblad (al is het verschil heel klein), en ook iets kleinere bestandsgrootte (weer klein verschil).

Wigi

Hoi Wigi,

Van VBA heb ik nog niet zo heelveel kaas gegeten. Ik kan ze eigenlijk alleen nog maar opnemen. Aanpassen vind ik heel moeilijk. Ik heb ooit een Cursus geprobeerd te volgen vanuit een boek. Maar dat was 200 blz programmeertaal en geen hands on zaken om dingen meteen in de praktijk te brengen. Dit soort adviezen helpen mij dus echt enorm. :thumb:

Bedankt!!!!

Dat respecteer ik en ik zal niemand dwingen om met VBA te werken. Maar eens je ermee bezig bent zal ik je wel nuttige tips van de hand doen.

Wigi

Nogmaals bedankt

Wigi,

Bedankt voor je tips. Die van de opmaak zal ik nog even uitvogelen. Je hebt wel gelijk voor wat betreft mijn enorme palet aan beperkte formules. Deze heb ik ook met liefde aangepast. Het ziet er nu vele malen strakker uit. En bedankt voor de remming van mijn wil om heel snel vooruit te willen....In eerdere berichten zei je: Doe eerst dit en dan zien we dan verder. Volgens mij ben jij de eerste die dat bij heeft weten af te remmen :D mijn vrouw zou jaloers zijn op je!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan