• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal.als + *

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matias

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2009
Goedemorgen,

Ik ben met een excel bezig waar ik niet uitkom.

Ik heb verschillende cellen met nummers en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
A1: 1357 - 1394
B1: 1357 - 1394 - e

Als de waarde in cel A1 ook voorkomt in cel B1 wil ik dat excel dat signaleert.

Nu gebruik ik =Aantal.Als om te matchen of criteria A1 in B1 voorkomt. Helaas kan ik het sterretje (*) niet gebruiken in de formule. want als ik dat doe dan dan zoekt hij naar "A1*" in plaats van "1357-1394"*

de formule die ik gebruik is: =AANTAL.ALS(B1;"A1*")

Hoe kan ik zoeken naar de waarde die in A1 staat en daarbij ook variabelen meenemen met het sterretje (*) waardoor hij B1 signaleert die - e als extra waarde heeft?

Alvast bedankt!

Je schrijft niet of je de cellen op 1 van beide getallen wil testen of op beide.
Voor beide kun je gebruiken:
Code:
=als(links(a1;11)=links(b1;11);1;0)
Voor alleen het eerste wijzig je 11 in 4.
En voor alleen het tweede:
Code:
=als(deel(a1;8;4)=deel(b1;8;4);1;0)

Laatst bewerkt:
Opheldering

De vraag die ik heb gesteld is een gedeelte van wat ik zoek, misschien is het makkelijker om de gehele vraag neer te zetten met een voorbeeld bestand.

Het gaat eigenlijk om de letters die achter de reeks staan (a t/m e).

Ik gebruik nu Aantallen.als en daarmee kijk ik of een letter achter een reeks staat en ook of die reeks meerdere keren voorkomt.
Daarbij lukt het checken van de letter achter de reeks wel maar ik kan niet in dezelfde formule kijken of het meerdere keren voorkomt.

In de bijlage word het misschien duidelijker.

Bijlagen

Werkt "gewoon"

Code:
=AANTALLEN.ALS(B1:B16;"*e";B1:B16;A7&"*")

of nog meer in jouw richting:

Code:
=AANTALLEN.ALS($B:$B;"*a";$B:$B;$A7&"*")

Wat je "fout" gedaan had, is de celverwijzing tussen de "" te zetten. Door deze er buiten te trekken en er "*"& 'je celverwijzing' van te maken pakt ie m wel. Daarnaast had je een beetje gerommeld met de tweede criteria (en bijbehorende bereik) waardoor deze nooit kon voldoen en dus altijd 0 opleverde

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan