• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal cellen tellen indien tussen a/b

Status
Niet open voor verdere reacties.

mderking

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2005
Ik wil graag alle cellen tellen die een waarde hebben tussen cel A1 en cel F3

Een prutsoplossing kan ik wel op komen, dat zou dan dit zijn:

A5=COUNTIF(G2:G234;"<A1")
A6=COUNTIF(G2:G234;"<F3")
A7=A6-A5

Dit is een oplossing. Ik heb het echter liever in 1 reken cel, als dit mogelijk is.

Wie ooh wie heeft een oplossing voor mij?

Een tweede vraag is een uitbreiding van bovenstaande.

Stel ik heb naast reeks G2 tot G234 ook nog een reeks H2 tot H234 staan. In deze reeks bevinden zich alleen getallen 1 tot en met 7.

Dus ik wil dan tellen de waarden waarbij in de H cel een getal 3 staat, En de cel voldoet aan de reeks voorwaarde zoals hier boven.

==
Even als uitleg het doel van dit script:

Ik wil uit een lijst van datums en tijden een filter maken, die mij verteld per dag (maandag tot zondag) hoe vaak een tijdstip voorkomt (dus hoeveel data en uren combinaties horen bij Maandag tussen 2 en 3, welke tussen 3 en 4 etc etc.)

Ik heb dus een lijst met de output van WEEKDAY(Datum;2), die voor maandag = 1 tot zondag = 7 geeft (De H kolom)
Ik heb alle tijden ook een in lijst seriele getallen staan (De G kolom)
Ik heb ook een lijst van blok tijden, als serieel getal. Dus van 0 tot 1 is van 0/24 tot 1/24 etc etc (De input voor de waardes uit het voorbeeld, A1 en F3)

Als ik deze tijden kan optellen, kan ik ze ook in een grafie weergeven.

Alle kleine tips de goede kant op helpen.

Alvast bedankt,
Mark

Laatst bewerkt:
cellen tellen

Ik heb ff als voorbeeld de reeks a1 t/m a9 en b1 t/m b9 genomen.
Dan krijg je het volgende:
=(AANTAL.ALS(A1:A9;">0"))+(AANTAL.ALS(B1:B9;">0"))

Ik heb even een situatietje gemaakt, maar volgens mij is dit wat je bedoelt. Er komt wel een kolom bij, maar daar weet misschien iemand anders wel iets op.

Gr Paul

Bijlagen

Die zip getest. Voor vastliggende waarden werkt dit i.d.d. wel goed.

Probleem is echter dat ik 24 combinaties van Mini en max heb en 7 combinaties van dagen.

Dan moet ik dus 24 * 7 kolomen erachter toevoegen, om voor elk van die situaties een meting/telling te verrichten.

Ik zal die code erboven ook nog eens proberen en nog even een variatie op jouw code, zal zo wel ff melden wat het resultaat daarvan is.

EDIT: Ik heb het nog even getest, maar is niet gelukt om aan te passen.

2e losse antwoord was niet wat ik zocht, dat is een voorbeeld voor het tellen van alle waarden voldoen aan 1 criterea uit meerdere reeksen.

Ik wil uit 1 reeks onder meerdere criteria een opsomming hebben, dus precies omgekeerd.

Laatst bewerkt:
Ik heb maar even een simpele excel file gemaakt.

De kolomen datum en tijd in serieele getallen heb ik gevuld.

In sheet resultaat zie je het tabel dat gevuld moet worden met de aantal keren dat de waarde voorkomt.

Voor tijdsblok 0 geld alle tijdstippen van 0 uur tot 1 uur. In seriele getallen is dit dus elke getal tussen de 0 en de 1/24

Voor blok 6 geld dus elk getal tussen de 6/24 en 7/24 en zo voort, en zo voort

De laatste kolom weekday geeft voor Maandag de waarde 1, voor dinsdag 2, .... , zondag 7

Weekday wordt vastgesteld door de funtie WEEKDAY over de seriele datum.

De vraag is dus, hoe maak ik van de waarden uit sheet 1 een automatische invullen van Sheet 2.

Bijlagen

Ik heb me er even in verdiept.

Volgens mij moet je het met een somproduct kunnen oplossen.

Ik heb deze formule (in cel D6):
=SOMPRODUCT(--(Input!$F$5:$F$1000>=D$5/24)*(--(Input!$F$5:$F$1000<E$5/24))*--(Input!$G$5:$G$1000=1))

Hij kijkt naar 3 voorwaarden, nl:
tijd groter of gelijk aan ...
tijd kleiner dan ..... (= samen een soort EN functie)
welke dag van de week.

Als je in cel resultaat!AB5 een 24 zet kan je de formule kopieeren. Je dient alleen de dag per regel te veranderen.

gr. Paul. Indien gewenst kan ik een voorbeeld posten.

Forumule werkt, maar niet helemaal.

Als ik namelijk de som van alles neem, dan krijg ik niet het gelijke aantal als het aantal ingevulde stappen. Sommige worden dus niet meegeteld.

Mogelijk dat de deling $5/24 niet voldoende decimalen opleverd of iets dergelijk?

Ik heb het ingevulde examplaar toegevoegd, misschien dat je die eens kunt controleren?

Ik weet zo niet waar het probleem zit. De formule van jouw teld alles van 0:00:00 tot 0:59:59 en de 1:00:00 niet (dus geen dubbele telling).

Dus het zit of in de decimalen die hij rekend bij $cel/24 of dat mijn random data niet goed is. Please let me know.

Bijlagen

Het zit volgens mij ook in het afronden.

Ik heb in F5 getikt:
=AFRONDEN.BENEDEN(ASELECT();1/24)

Hiermee rond hij af naar beneden op 1/24. Zo kloppen de tellingen volgens mij wel.
Op zich vind ik het wel raar dat het hiervoor niet goed bleek te werken.

succes, gr Paul.

edit: nog wel even cel F5 naar beneden doortrekken (dubbel klik op vulgreep).

Het zit volgens mij ook in het afronden.

Ik heb in F5 getikt:
=AFRONDEN.BENEDEN(ASELECT();1/24)

Hiermee rond hij af naar beneden op 1/24. Zo kloppen de tellingen volgens mij wel.
Op zich vind ik het wel raar dat het hiervoor niet goed bleek te werken.

succes, gr Paul.

edit: nog wel even cel F5 naar beneden doortrekken (dubbel klik op vulgreep).

Dit werkt i.d.d. Ik moest alleen om het te laten werken even "" om de 1/24 zetten.

Ik gebruik de engelse excel, dus bij mij wordt dan de functie:

=ROUNDDOWN(RAND();"1/24")

Opzich houdt je nu als probleem dat je nogsteeds iets afrond, dus de groepen zijn niet 100% exact. Dit is voor mij echter niet relevant, want de veroorzaker is bovenstaande functie. Deze zal voor mij niet van belang zijn, omdat ik tijden op de minuut nauwkeurig invul, en deze zouden dus automatisch goed omgezet moeten worden naar de bijbehorende serial getallen.

Belangrijkste is dat de rest van de berekeningen juist is, en dat is zo, aangezien met bovenstaande formule ik nu wel exact op 995 waarden kom.

Erg bedankt allemaal voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan