Aantal computers op één router

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertd

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2008
Hallo allemaal,

Voor een eenmalige gelegenheid wil ik bij mij op school een netwerkje bouwen van een aantal computers.
Ik ga daarvoor één router gebruiken en waarschijnlijk 2 switches (10/100) die ik op de router aansluit. De router (ook 10/100) heeft 4 uitgangen waarvan er 2 gebruikt gaan worden voor de switches. De switches hebben allebei 8 poorten, waarvan 1 een ingang is.
Hoeveel computers kan ik op dit netwerk aansluiten als ik het netwerk niet met het internet verbind? Hoeveel computers kan ik op een 10/100 router aansluiten voordat het verkeer oncomfortabel traag zal gaan?
Alle verbindingen zullen met een RJ-45 kabel gelegd worden (niet draadloos dus).

Alvast bedankt,

Geert

Laatst bewerkt:
Wat is het verkeer? Bijvoorbeeld: over een 100Mb netwerk kun je theoretisch 1500 telefoongesprekken voeren.

Ik ga op de router een Apache (Ubuntu) webserver aansluiten die de andere computers zullen gaan bezoeken. De website op de server maakt gebruik van AJAX.

Dat is in principe nog geen antwoord, maar je kunt natuurlijk kijken hoe groot de pagina is die je serveert. Normaal gesproken is bij een 100Mb verbinding eerder de server de bottleneck. Een en ander afhankelijk van caching en content natuurlijk.

De webpagina's zijn allemaal kleiner dan 10MB qua grootte. De HTTPRequests van Javascript zijn nog geen halve MB groot.

Laatst bewerkt:
Tenzij iedereen tegelijkertijd de server blijft droogleggen moet je de volle 16 wel redelijk kunnen benutten dan.

En als ik er nou voor zou kiezen om 30 computers aan te sluiten op die ene router, door switches door te lussen dus, zou dat ook kunnen?
Dan sluit ik de server direct aan op de router.

Maakt in principe niet uit. De poorten van de router zijn namelijk gewoon een switch. 95% van de huis-tuin-en-keuken routers zijn een switch fabric met 1 poort doorgelust via de routing processor. Ik zie de toegevoegde waarde dan ook niet, behalve als DHCP server.

Ja, precies daarvoor heb ik de router nodig.

Bedankt voor de informatie,

Geert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan