• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal dagen berekenen tussen 2 datums met meerdere data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer44

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Hoi,

Ik heb een kolom met ID nummers, dit zijn bakken die verzonden worden en weer retour komen. (worden hergebruikt)
Iedere bak heeft zijn eigen ID nr.
bij verzenden wordt vastgelegd ID - verzenddatum - afleveradres
bij retour wordt vastgelegd ID - retourdatum

nu heb ik een hele lijst van 2 jaar waarvan ik wil weten hoelang die bakken gemiddeld bij een afnemer staan.
hoe kan ik dit vertalen in excel?

ik wil het opbouwen vanuit de verzendlijst, dan met vert.zoeken o.b.v. het ID nr. de retourdatum erbij zoeken, waarbij de retourdatum > verzenddatum en dan uit de range die overblijft (dezelfde ID's nrs zijn meerdere malen retour gekomen) met degene met de kleinste waarde retourdatum -/- verzenddatum.

graag jullie hulp.

Ik zou zeggen: maak eens een voorbeeldbestandje.

Weet je zeker dat dit voorbeeldbestandje klopt?
Voorbeeld:
RV01002 wordt verzonden op 6 januari 2015 en vervolgens weer op 3 februari 2015
Als ik kijk naar de retourzendingen voor RV01002 is er geen datum tussen 6 januari 2015 en 3 februari 2015 waarop RV01002 retour is gestuurd. Eerstvolgende retourdatum na 6 jan 2015 is 11 feb 2015. Hoe kan je dit item dan op 3 februari nogmaals verstuurd hebben?

Mijn simpele idee voor een oplossing was een code 'V' aan de verzonden records hangen, en een code 'R' aan de retourzendingen.
Als je beide tabbladen vervolgens onder elkaar plakt in 1 lijst en sorteert op het ID nummer en vervolgens op de datum (verzend- en retourdatum staan inmiddels door elkaar in 1 kolom) verwacht ik steeds voor hetzelfde ID-nummer om en om V R V R V R. Dan zou je hiermee makkelijk kunnen rekenen.

Als ik bovenstaande werkwijze echter toepas op je voorbeeldbestand klopt dit niet en krijg ik niet in alle gevallen netjes om en om V(erzonden) en R(etour) voor 1 ID-nummer

Laatst bewerkt:
Tja,

dat is een prima eenvoudige oplossing, je moet er alleen even opkomen.
bedankt. kan er mee vooruit:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan