aantal deze dag, de afgelopen week/maand/jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneRijk

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2008
Hoi Allemaal,

In mijn database kunnen gelopen orders worden ingevuld.
die gebeurt per persoon en per order. Deze order krijgt tevens een gelopen datum mee en een aantal.

Nu wil ik een query gebruiken om een overzicht te krijgen van het aantal wat een persoon gelopen heeft.
dus het aantal van,

Today:
Last week:
last month:
Last year:

Dit zodat de order lopers van elkaar kunnen zien het aantal wat de andere hebben gelopen.

Iemand een id welke expressie ik hiervoor moet gebruiken.
Ik dacht zelf

<Date()-8

Voor een aantal van de afgelopen week. Maar dit werkt niet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Peace,
René :thumb:

Ikzelf zou gaan voor:
$a=date();
$b=$a-8;
en dan <$b
maar ik denk dat je eerst moet terugrekenen naar een timestamp en dan pas kunt rekenen met een tijd.

Rene,

sluit even je huidige database bij.

Tardis

Om records van vorige week te filteren heb je een paar functies nodig zoals deze:
Code:
Function Begin_VorigeWeek()
    Begin_VorigeWeek = Date - WeekDay(Date, vbMonday) - 6
End Function
Code:
Function Eind_VorigeWeek()
    Eind_VorigeWeek = Date - WeekDay(Date, vbMonday) - 2
End Function
In een query vergelijk je dan de datum als volgt:
Veld:[Datumveld]
Criterium: BETWEEN Begin_VorigeWeek AND Eind_VorigeWeek
Voor vandaag gebruik je als criterium uiteraard Date()

Laatst bewerkt:
Die van Vorige maand en vorig jaar kan mooier:

Code:
SELECT DISTINCT Werkdag
FROM tDatum
WHERE (Werkdag Between DateSerial(Year(Date()),Month(Date())-1,1) And DateSerial(Year(Date()),Month(Date()),1)-1)

En voor vorig jaar:
Code:
SELECT DISTINCT Werkdag
FROM tDatum
WHERE (Werkdag Between DateSerial(Year(Date())-1,1,1) And DateSerial(Year(Date()),1,1)-1)

Hey bedankt voor de reacties mannen.
Ik ga er even mee aan de slag en zal asap laten weten of het gelukt is. Mmocht ik er niet uitkomen dan zal ik een voorbeeld database posten.

Top.

Peace,
René :thumb:

Ik kom er dus niet uit. :(

Ik heb een voorbeeld database toegevoegd. Zou iemand mij kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?

In de database zie je een qryOutboundTotalen.
Hier zou dus de gevraagde informatie moeten komen.

Voornaam: Dag Aantal: Week Aantal: Maand Aantal: Jaar Aantal: Actions Per Hour:

De 2 door Octafish opgegeven functies heb ik in een Module gezet.

Ik zal er vreselijk overheen zitten te kijken maar aangezien ik te weinig bezig ben met Access is het lastig voor mij.

Van deze query wil ik dus een Form maken die op een groot 2de scherm komt te staan in het magazijn. Dit zodat de medewerkers van elkaar kunnen zien wie en hoeveel. :)

Voor wie het lukt wacht een digitaal kratje bier. :D

Peace,
Rich_Art. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wil het wel voor je maken, maar dan heb ik een 2003 versie nodig. Kun je die ook posten?

Klinkt aanlokkelijk natuurlijk. Ik heb hier geen 2003. Op mijn werk wel natuurlijk.
Bedankt voor het aanbod. Ik zal kijken of ik een voorbeeld database 2003 variant kan brouwen.

Het voorbeeld wat ik heb gepost is ook maar een heel snel in elkaar gezet voorbeeldje. Het gaat mij erom dat ik snap hoe je het gevraagde maakt.

Ik zal kijken of ik straks de 2003 versie erop kan zetten. die heb ik hier nog wel ergens liggen.

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp. :d

Peace,
René. :thumb:

Je kunt een 2007 db converteren naar 2003, dus je zou het nu ook al kunnen doen. Zeker als het een simpel voorbeeldje is!

ja dat had ik geprobeerd, maar omdat dit voorbeeld een "rip off" van de contactpersonen DB is, zijn er functies in gebruik die niet worden ondersteund door 2003. :( Ik krijg dus de melding dat het niet naar 2003 kan worden gesaved.

Ik kan wel even een simpel voorbeeld opzetten in 2007 en die omgooien naar 2003.
Ik doe mijn best om het asap te regelen. :)

Peace,

ok gestript en nu wel kunnen saven naar 2003 formaat.
Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag. :)

Peace,

Bijlagen

En wat wil je precies zien in de query?
Voornaam: [Group by] Dag [Aantal]: Week [Aantal]: Maand [Aantal]: Jaar [Aantal]: Actions Per Hour: [Som?]

Ik hoop dat ik het kan overbrengen.

Het volgende zou ik graag zien. (of mijn collega's in het magazijn eigenlijk)

Voornaam: [Group by] Dag [Aantal]: Week [Aantal]: Maand [Aantal]: Jaar [Aantal]: Actions Per Hour: [gem van vandaag]

De actions per hour is mijzelf ook niet helemaal duidelijk. Zover ik het begrijp willen ze niet de som maar het gemiddelde van het gelopen aantal die dag.

je hebt dus een VAN en TOT tijd en een Aantal.

Tijd: ([tot]-[van])*1440
Actions Per Hour: (60/[tijd])*[Aantal]

Zoals ik het de laatste keer had klopte het niet.

bv. Iemand heeft op de 20ste 2 orders gelopen en 1 op de 21ste. (3 in totaal dus)
Wil ik nu een overzicht van de orders + aantal en Actions Per Hour op de 20ste,
Dan klopt het aantal wel maar de Actions Per Hour wordt dan een gemiddelde van 3 dagen ipv van die 2 dagen waar ik een overzicht van wil.
Dus als diegene bv 100 orders heeft gelopen in de afgelopen periode, dan wordt het overzicht van de actions per hour ook een gem van die 100 en niet het gem van de gevraagde dag.
Misschien wat lastig uitgelegd allemaal........ Voor mij is het zo klaar als een klontje (op de uitvoering na dan), maar voor een buitenstaander is het waarschijnlijk wat lastig te begrijpen wat ik bedoel

Afijn, het zou zo moeten worden,

Voornaam: [Group by] Dag [Aantal]: Week [Aantal]: Maand [Aantal]: Jaar [Aantal]: Actions Per Hour: [gem van vandaag]

Als het je lukt, dan gaat mijn hoed even omhoog.

Peace,

Laatst bewerkt:
Sorry, mijn antwoord was voor mysql bedoeld. Nu zie ik dat je het over Acces hebt. :o:o

Geen sorry nodig natuurlijk. Je doet je best om te helpen. Dat is goud waard.
Ik kan het weten want ik heb zelf een forum/site. (al is dat op een ander vlak. 3D in dit geval)
Maar ik had al begrepen dat je het over sql had. :)

Bedankt iig.

Peace,

Ik denk dat ik die hoed wel van je hoofd ga krijgen, maar voor de zekerheid: kun je een excelletje maken met wat getallen die duidelijk maken wat je bedoelt? gezien de hoeveelheid data in de db di je hebt gepost, kan ik niet zo heel veel nuttige queries uittesten... Ik zie dus ook niet wat je eigenlijk zou moeten terugkrijgen.

Ik ga er voor zorgen. De DB is inderdaad vrij leeg nu.

De grap is dat de jongens het nu ook met een hele simpele excel file doen.
Morgen, als ik op mijn werk ben, zal ik die file posten.
Al zit er in die excel file geen per week,maand,jaar hoeveelheid ingebouwd.
Ze slaan nu elke dag die file op onder de datum van die dag. De volgende dag nemen ze weer een lege file en vullen die in de loop van de dag en slaan die weer op aan het einde van de dag.
Dus die folder loopt aardig vol met dag files.

Een bedankje is weer op zijn plaatst. :)

Peace,
René

Hier is de gevraagde file.

Misschien is het met deze file duidelijker wat er gewenst is.
Deze file wordt dus dagelijks opgeslagen onder de datum van die dag.

In het overzicht, wat in Access moet komen, wil ik dus ook zo'n overzicht hebben als de 'totalen' tab in deze Excel file.
Maar met de extra, week,maand,jaar totalen.
De "actions per hour" is een gemdiddelde van de huidige datum gelopen orders. Dus die hoeft niet te worden meegenomen in het week,maan,jaar gebeuren.

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag van je.

Peace,

PS:
Het bestand kan je HIER downloaden.
Op de een of andere manier wil het niet via de normale bijlage optie.

Laatst bewerkt:
Heb je toevallig al wat kunnen doen met deze vraag??

Ik ben namelijk erg benieuwd naar de oplossing. :D

Peace,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan