• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal items tellen op basis van voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

EmBee

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2006
Goedemorgen allemaal,

Zie bijlage. Ik wil graag het aantal unieke dagen tellen op basis van 3 voorwaarden.
Probleem is dat er meerdere bewegingen op 1 dag kunnen plaats vinden.

Groet
Martijn

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!C2:C391=B1)*(Invoer!D2:D391=B2)*(Invoer!E2:E391=A6))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!C2:C391=B1)*(Invoer!D2:D391=B2)*(Invoer!E2:E391=A6))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio,

ik wil graag het aantal unieke dagen hebben. jouw formule telt alle dagen. Er kunnen dus meerdere bewegingen op 1 dag zijn.

Met vriendelijke groet
Martijn

Kijk eens goed naar het uitgebreid filter. Het is het makkelijkst om die (desgewenst in een macro) te gebruiken. Hier kan je filteren (en kopieren naar een andere locatie) op meerdere criteria en ook op unieke gegevens.
Daarna kan je makkelijk optellen.

Beste Roncancio,

ik wil graag het aantal unieke dagen hebben. jouw formule telt alle dagen. Er kunnen dus meerdere bewegingen op 1 dag zijn.

Met vriendelijke groet
Martijn

Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik zou in jouw geval dan een uitgebreid filter gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Kijk eens goed naar het uitgebreid filter. Het is het makkelijkst om die (desgewenst in een macro) te gebruiken. Hier kan je filteren (en kopieren naar een andere locatie) op meerdere criteria en ook op unieke gegevens.
Daarna kan je makkelijk optellen.

Beste Paul,

ik heb even naar het uitgebreid filter gekeken maar ben er niet helemaal uitgekomen.

Moeten er na het filter nog handmatige handelingen worden verricht (er komen nog veel meer auto's in het overzicht)?

De formule om de unieke dagen te berekenen wordt maar een klein deel van een grotere sheet; is een uitgebreid filter dan nog handig?

Groet
Martijn

Beste Paul,

ik heb even naar het uitgebreid filter gekeken maar ben er niet helemaal uitgekomen.

Moeten er na het filter nog handmatige handelingen worden verricht (er komen nog veel meer auto's in het overzicht)?
Je moet de criteria wel opgeven he.
Misschien kan de excel help jou hierbij helpen.

De formule om de unieke dagen te berekenen wordt maar een klein deel van een grotere sheet; is een uitgebreid filter dan nog handig?

Groet
Martijn
Deze vraag snap ik niet:(

Je moet de criteria wel opgeven he.
Misschien kan de excel help jou hierbij helpen.

Beste Paul,

De Excelhelp heb ik gebruikt; ik krijg alleen geen unieke data.

Deze vraag snap ik niet:(

Als ik dus 20x (=aantal auto's) het uitgebreide filter moet aanpassen is dat dus niet handig.

ik ga liever de kant op om het met een formule op te lossen; als dat mogelijk is natuurlijk?

Groet
Martijn

Volgende formule voor cel B6:
Code:
=SOM((INTERVAL((Invoer!C$2:C$391=B$1)*(Invoer!D$2:D$391=B$2)*(Invoer!E$2:E$391=A6)*Invoer!$A$2:$A$391;(Invoer!C$2:C$391=B$1)*(Invoer!D$2:D$391=B$2)*(Invoer!E$2:E$391=A6)*Invoer!$A$2:$A$391)>0)+0)[COLOR="Red"]-1[/COLOR]
Die laatste -1 snap ik zelf ook niet, de formule zou volgens mij zonder die -1 goed moeten zijn, maar de uitkomst bleek altijd 1 te hoog te zijn:eek:
Misschien dat een andere helper weet waarom?

De formule kan je doortrekken naar beneden.

Volgende formule voor cel B6:
Code:
=SOM((INTERVAL((Invoer!C$2:C$391=B$1)*(Invoer!D$2:D$391=B$2)*(Invoer!E$2:E$391=A6)*Invoer!$A$2:$A$391;(Invoer!C$2:C$391=B$1)*(Invoer!D$2:D$391=B$2)*(Invoer!E$2:E$391=A6)*Invoer!$A$2:$A$391)>0)+0)[COLOR="Red"]-1[/COLOR]
Die laatste -1 snap ik zelf ook niet, de formule zou volgens mij zonder die -1 goed moeten zijn, maar de uitkomst bleek altijd 1 te hoog te zijn:eek:
Misschien dat een andere helper weet waarom?

De formule kan je doortrekken naar beneden.

Beste Paul,

dit is het idd.
Ik zat zelf ook al te kijken naar Som((interval... maar dit had ik niet verzonnen!

De -1 snap ik ook niet, als die maar consequent geldt.
in ieder geval bedankt!!:thumb:

Groet
Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan