• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal keer dat iets voorkomt tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mubels

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2010
Berichten
5
Hai allemaal,

Ik ben het een en ander aan het uitzoeken met Excel, maar kom ergens niet uit.

Ik heb nl. een werktype in Kolom K staan, met het bijbehorende aantal uren in kolom L. Nu wil ik het totaal aantal uren besteed per werktype hebben. Ik wil dus dat excel dit doet:
Als in kolom K( bijv) CO staat, dan bijbehorende waardes van alle CO's uit kolom L opgeteld hebben.
Dit is gelukt en was vrij simpel =som.als(K:K;"CO";L:L)

Maar nu heb ik nog een aanvullende vraag. Buiten het aantal uren, wil ik ook weten hoevaak een bepaald type werk voorkomt. Echter, ik wil dat werkorders waarbij 0 uren zijn geboekt uitgesloten worden.

Ik heb nu: =AANTAL.ALS(K:K;"CO"), nu wil ik alleen dat als de bijbehorende waarde in L nul is, dat hij niet bij het aantal opgeteld wordt.

Ik dacht zelf: =AANTAL.ALS(K:K;(EN("CO";L:L>0))), maar dat werkt niet.

Het allermooist zou zijn als het aantal orders met 0 uren in een andere cel opgeteld zou worden (zodat ik kan zien hoeveel order uitgesloten zijn).

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... Mijn vraag: Hoe geef ik dit commando?

Alvast ontzettend bedankt!

Myrthe (een excel-leek)
 
Laatst bewerkt:
Beste Mubels

Probeer het hier eens mee.

Code:
=SOMPRODUCT((K3:K5="co")*(L3:L5>0))

Je moet wel even het aantal regels aanpassen.
 
Het antwoord dat daar uitkomt is veel te groot op de een of andere manier. Ik wil dus gewoon tellen het aantal keer dat bijv. CO voorkomt, maar dat als in de kolom daarnaat 0 staat, het niet meegeteld wordt.

Met K:K geef je toch wel aan dat het bereik de hele kolom is?

Bedankt voor je antwoord iig!

Myrthe
 
Het allermooist zou zijn als het aantal orders met 0 uren in een andere cel opgeteld zou worden (zodat ik kan zien hoeveel order uitgesloten zijn).
En voor het aantal orders met 0 uren (waarbij de waarde in kolom K gelijk is aan "co"), geldt natuurlijk:
=SOMPRODUCT((K2:K100="co")*(L2:L100=0))

PS: Je moet in formules geen volledige kolommen gebruiken als slechts een gedeelte ervan gegevens bevat, dat is verspilling van rekenkracht en geheugen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan