• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal komma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Hoe tel ik het aantal komma's in
Code:
BE, GI, *PP, VGI, VK

Alvast dank,

Gevonden:
Code:
=LENGTE(K2)+1-LENGTE(SUBSTITUEREN(K2;",";""))
Snappen doe ik hem nog niet, maar dit werkt.

=LENGTE(K2)+1-LENGTE(SUBSTITUEREN(K2;",";""))

Er zit een fout in. De +1 moet weg.

Eerst zie je hoeveel tekens er in K2 zijn met de LENGTE functie.

Vervolgens zie je hoeveel tekens er zijn, als je eerst de , laat vervangen door "" (niets dus). Je neemt de komma's weg. Het verschil in tekens is dan hoeveel komma's er weggenomen zijn.

Wigi

hmmm, alle komma's verwijderen en dan het aantal karakters vergelijken met de situatie ervoor. Tja, is ook een oplossing. De +1 zie ik alleen even niet.

Leuke oplossing, al snap ik m ook niet helemaal, de +1 zou niet nodig moeten zijn. Met LENGTE tel je het aantal karakters in K2. Vervolgens vervang je de komma's door "", ofwel niks, zodat het aantal karakters wordt verminderd met het aantal komma's. Dan trek je ze van elkaar af en houdt je dus het aantal komma's over. Alleen die +1 kan ik dus niet plaatsen

De +1 is juist:

BE, GI, *PP, VG, VK
geeft als resultaat 5, in dit geval vijf werkgroepen

geeft als resultaat 1, in dit geval één werkgroep, dus ik heb die toevoeging nodig.

Dank voor het meedenken tijdens mijn zoektocht elders op dit forum.

maar je had maar vier komma's, dus je krijgt het goede maar je vroeg het verkeerde ;-)

Blij dat het opgelost is.

Ik zou in het vervolg wel de vraag veranderen:

"Hoe tel ik het aantal komma's in ..."

;)

@brunniepoo: Sterker nog, ik heb 68 keer helemaal geen komma ;)

Overigens, ik krijg de indruk dat je op deze manier ook het aantal woorden kunt tellen in een cel, door het aantal spaties te tellen.

Laatst bewerkt:
Overigens, ik krijg de indruk dat je op deze manier ook het aantal woorden kunt tellen in een cel, door het aantal spaties te tellen.

Dat had ik ook al bedacht, dit is er zeker één om te onthouden..... Bij mij gaat ie zeker van pas komen als ik weer eens een anlayse moet uitvoeren op een tekstdump van één of ander bedrijf dat nog werkt met DOS-based voorraadbeheer of zo :D

Ik heb dat uitgeprobeerd, maar ik krijg het alleen per cel voor elkaar, dus niet over een bereik. Misschien dat ik straks nog even kijk.

Hiermee gaat het:

=SOM(LENGTE(A1:A9)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1:A9;" ";""))+1)

Wel CSE op het einde, geen Enter. Het is een matrixformule.

Wigi

Wim,

Werkt inderdaad prima. Alleen telt deze formule een lege cel als 1, dus ik heb hem aangevuld tot
Code:
{=SOM(LENGTE(I1:K25)-LENGTE(SUBSTITUEREN(I1:K25;" ";""))+1)-AANTAL.ALS(I1:K25;"")}
en dan heb je het juiste getal.

Heb naar iets dergelijks gezocht, maar vond hem niet. Zijn er nog meer?

Is dit nog iets voor: www.wimgielis.be > Excel > Voorbeeldbestanden > Tekst & zoeken?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan