Aantal lettertypen beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.477
Office versie
WordPerfect Office 2021
Hallo,

Ik vind het vervelend dat er zoveel fonts in windows zitten. Als je eens wat wilt kiezen dan moet je de hele riedel weer door en er zijn er bij die ik NOOIT zal gebruiken Bv. de eersten in mijn rij: Alfredo of Alien Encounters etc, etc.
In windows\boot staan er 16. In windows\fonts staan er 416 ! In het fontoverzicht bij de tekstverwerker ongeveer 450.
Hoe kan ik dat aantal in een klap terugbrengen tot het minimum dat voor windows nodig is. Van te voren maak ik een kopie. Ook voor het geval dat. Daara kan ik uit die kopie de lettertypes halen die ik gebruik en er bij windows\fonts zetten.
Als dat in orde is kan ik die kopie ook gebruiken op mijn laptop. Nu heb ik soms dat lettertypes die ik gebruik wel op de een en niet op de ander staan. Soms maakt zelfs de plaats in de rij verschil.

Alvast bedankt.

Rob
 
Je kan, als je dat zou willen, volgens mij met één lettertype af als je dat zou willen (niet doen ;)). Je kunt alle fonts die je niet gebruikt straffeloos verwijderen. Wel handig dus om die eerst naar een andere map te verplaatsen. Wil je ze weer ‘installeren’, dan kopieer je ze weer terug.
 
Nou alle fonts, op een na verwijderen lukt niet. Er zijn fonts die niet te verwijderen zijn. Bv Leewadee. Een gegeven feit en geen probleem.
Maar bij het verwijderen, na back-up, zoals ik al aangaf, weet ik niet of ik lettertypes verwijder die later blijken nog nodig te zijn.
Je kunt ook op windows\fonts ze een voor een of in groepjes verwijderen. Blijft een hele klus.
 
Laatst bewerkt:
In principe kun je bijna alle fonts wegdoen, alleen de volgende fonts heeft Windows nodig:
Courier New, Arial, Times New Roman, Symbol, Wingdings, MS Serif en MS Sans Serif, die mag je dus niet wegdoen!!

Ik heb de standaard map fonts nagenoeg leeg en alle verwijderde fonts in een aparte map gezet, mocht ik nu ooit een ander font willen gebruiken hoef ik het niet eens te installeren, als je dubbelklikt op het lettertype (in die aparte map dus) krijg je een voorbeeld venster te zien, zolang dat voorbeeld venster open staat is het font beschikbaar in alle programma's
 
Hier ga ik mee aan de slag.
Zoals aangegeven iets als leewadee en nog een behoorlijk aantal, is ook niet te verwijderen. Misschien met trucks wel, maar het zal wel niet voor niets niet te verwijderen zijn.
 
Arial (TrueType)
Arial Bold (TrueType)
Arial Bold Italic (TrueType)
Arial Italic (TrueType)
Courier 10,12,15 (VGA res)
Courier New (TrueType)
Courier New Bold (TrueType)
Courier New Bold Italic (TrueType)
Courier New Italic (TrueType)
Marlett
Modern (Plotter)
MS Sans Serif 8,10,12,14,18,24 (VGA res)
MS Serif 8,10,12,14,18,24 (VGA res)
Roman (Plotter)
Script (Plotter)
Small fonts (VGA res)
Symbol (TrueType)
Symbol 8,10,12,14,18,24 (VGA res)
Times New Roman (TrueType) -
Times New Roman Bold (TrueType)
Times New Roman Bold Italic (TrueType)
Times New Roman Italic (TrueType)
Wingdings (TrueType)
Any font with a red A for its icon.
Any font that begins with the letters MS.
Bron: http://www.technofileonline.com/texts/tec030412.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan