• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal maanden lid n.a.v. lid vanaf datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Wellicht een ietwat vreemde titel, maar het gaat om het volgende:
In een Excelblad staat in kolom O de datum (formaat: dd-mm-jjjj, ingesteld bij celeigenschappen) waarop een kind lid is geworden.
In een aantal andere kolommen wordt berekend hoeveel maanden in een bepaald jaar (vanaf 2004 t/m 2006, in dit geval) een kind lid is. Voor 2006 (het lopende kalenderjaar) is dat altijd 12.
Nu wil ik eigenlijk het aantal maanden in voorgaande jaren door excel laten berekenen, maar deze formule (is nog niet correct, probeersel) werkt dus niet:
=ALS(O6<JAAR(NU());0;12)
is er een formule die het wel goed doet, in bijv. onderstaande geval:
lid vanaf (cel O6) 1-10-2004
aantal maanden lid in 2004: 3
aantal maanden lid in 2005: 12
aantal maanden lid in 2006: 12 (ondanks dat we nu in oktober zitten, de contributie wordt vooruit voor een heel jaar betaald)

Gerald

aantal maanden tot nu

dat kan met volgende formule:
'=IF((YEAR(NOW())-YEAR(A5))=0;13-MONTH(A5);IF((YEAR(NOW())-YEAR(A5))=1;12+13-MONTH(A5);(YEAR(NOW())-YEAR(A5))*12+13-MONTH(A5)))

waar de begindatum in A5 staat.

zie voorbeeld in bijlage

groeten,

steven

Bijlagen

Of ietsje korter:

=ALS(JAAR(O6)=JAAR(NU());12;(JAAR(NU())-JAAR(O6))*12+(13-MAAND(O6)))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Begrijp ik de vraag dan verkeerd als ik denk dat je per jaar wil zien hoeveel maanden men lid was, en niet het totale aantal maanden dat men lid is.

De methode van Steven en Ron kan korter met de DATUMVERSCHIL functie in Analysis Toolpak.

Wigi,

Je begrijpt het prima. Ik was nav de antwoorden van Arafy en Ronancio zelf weer verder gegaan, maar kreeg e.e.a. nog niet voor elkaar. Het is inderdaad zo dat ik bij elk jaar dat men lid is maximaal 12 maanden in wil (laten) vullen, tenzij men in dat jaar dus lid is geworden. Dan is het 13-maand(cel met datum lidvanaf). Voor 2006 geldt dat ook natuurlijk (in tegenstelling tot wat ik in het eerste bericht schreef, je kan moeilijk iemand voor een heel jaar laten betalen als deze pas in oktober lid wordt, :o )
Wellicht kan jij mij de formule met VERSCHIL laten weten?

Gebruik eens Winzip ipv. Winrar aub. Dat laatste heb ik niet geïnstalleerd.

Zeer goed.

Het enige probleem dat ik nog heb, is dat iemand die op 30 januari lid wordt, is lid voor 12 maanden... Terwijl januari dus al zo goed als gedaan is.

Wigi

Wigi, dank voor het compliment en het meedenken. Meestal laten we in het geval dat jij schetst het lid per 1e van de volgende maand lid worden.
Ik heb trouwens nog wel een uitdaging: Destijds heb ik een erg ingewikkelde als formule bedacht om het juiste contributie bedrag vast te stellen. In bijgaand zipje :) zit een aangepast voorbeeld zonder pers. gegevens. Er zitten nog wel wat reken/kringverwijzingen in, maar die kan ik zelf oplossen. Het gaat met name om de formule in kolommen R, Y en AI. Als je eens tijd hebt en zin om er naar te kijken....

Gerald

Bijlagen

Als je eens tijd hebt en zin om er naar te kijken...

Dat altijd... :D Tijd wel wat minder :(

Dit is de formule voor R7:

=INDIRECT("$C$"&MIN(3;AANTAL.ALS($D:$D;$D7)))/ALS(P7>12;1;12/P7)/ALS(B7<>5;1;2)

Pas hiermee de rest aan.

Wigi

Laatst bewerkt:
Het is weer fantastisch

Wigi,

Ik ga eens even studeren op je formule!! Is heel wat korter als die van mij :) Baas boven baas hé!! Een heel goed weekend gewenst en wellicht tot een volgende uitdaging.

Gerald :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan