aantal namen uit een rapport tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurtcl

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
13
Hallo allen,

Zal me eerst even voorstellen, ik ben kurt en sinds kort ben ik met acces gaan stoeien, nu heb ik opgemerkt dat het toch handiger is dan excel, van wege zijn formulieren en rapporten.

Ik ben voor onze visvereniging aan de slag gegaan om een stukje te automatiseren, en loop tegen een puntje aan waar ik niet aan uit kom.

Ik zou nog 1 rapport willen maken, waaruit ik kan afleiden hoe vaak een controleur aan de water kant is geweest, er staat al een rapport totaal overzicht per controlleur, het gebeurd ook wel dat de controlleur op een dag met een ander naar buiten gaat, en als tweede of derde gemeld wordt of kan ik in dat zelfde rapport een totaal per controleur er uit krijgen? dit is voor mij even een raadsel ik heb ook nog nooit met vba gewerkt.

Is hier een oplossing voor, alvast bedankt voor jullie tijd als je er naar kijkt, uiteraard zou ik tevens graag wel eens willen weten of dit een goede opzet is.

Bijlage: controle aan waterkant

Met vriendelijkegroet,

Kurtcl
 
Ik heb naar je db gekeken, en vind de opzet niet slecht, maar voor verbetering vatbaar. Twee dingen vallen op: je relaties zijn wel gelegd, maar waardeloos. Je moet namelijk <Referentiële Referentie afdwingen> aanzetten om nuttige koppelingen te hebben. Nu kun je ze net zo goed weglaten. Zonder deze check wordt namelijk niet gecontroleerd of de gegevens in de tabel [controle aan waterkant] wel kloppen met de tabellen waar je ze uit haalt. Gelukkig kloppen de gegevens nog wel, dus je kunt de checks nog aanzetten. Tweede wat op valt: als je de cursus Access voor beginners zou volgen, dan voel je waarschijnlijk al nattigheid :) Je hebt in dezelfde tabel herhalende gegevens staan, namelijk [Controleur1], [Controleur2] en [Controleur3]. Dat duidt op een verkeerd gebruik van het veld Controleur, want dit veld zou maar één keer voor mogen komen in een record. Dus de controles per keer kun je nu in mijn ogen niet goed registreren. Om een goed idee te vormen weten we eigenlijk nog te weinig van de werkwijze, maar zoals je het nu hebt ingericht, kun je per controle(dag) met maximaal 3 controleurs tegelijk op stap. Die beperking zou niet voorkomen als je de controleurs per controle in een aparte tabel opslaat. Bovendien is jouw vraag daarmee gelijk beantwoord, want je telling is dan een query van niks; nu is het een behoorlijk omslachtige klus :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan