• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal NIET voorkomende dagen in bereik berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThurMeijer

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2012
Allen,

ik ben aan het puzzelen met het volgende: ik heb een bereik met allerlei datums van transactie, waarbij er dus vaak dubbele datums staan, maar ook niet elke dag transacties zijn. Nu wil ik per maand berekenen hoeveel dagen er geen transacties zijn geweest.

Ik heb inmiddels wel via een omweg een resultaat gekregen, maar ik zit nog te worstelen met vereenvoudigen van het aantal stappen en daarmee het complexer maken van de formule. In de bijlage vind je mijn huidige oplossing.

Ik heb in mijn originele tabel alleen een datumkolom, en geen hulpkolommen voor maand en jaar en die wil ik er idealiter ook niet bij creëren.

Het resultaat van de formule moet dus eigenlijk rechtstreeks in één cel terecht komen, gebaseerd op de datumkolom en de inputcel (met datum).

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Bijlagen

met een draaitabel krijg je zo het aantal unieke dagen per maand met een boeking.
Dat is maar een stap voor het aantal zonder boeking (behalve in de schrikkel-februari)

Bijlagen

Hoi Alex,

het gaat me juist om het feit dat ik de hulpkolommen met Maand en Jaar niet hoef te gebruiken en het controleren op jaar en maand rechtstreeks in de kolom met Boekingsdatum kan doen.

Had ik gezien, daarom mijn opmerking weer snel verwijderd. Maar je had 'm al gelezen dus.

Deze gaat wel goed, geen hulpkolommen nodig.
Code:
=DAG(LAATSTE.DAG($G$2;0))-SOMPRODUCT(--(INTERVAL(ALS(MAAND($A$2:$A$6217)=MAAND($G$2);ALS(JAAR($A$2:$A$6217)=JAAR($G$2);$A$2:$A$6217));$A$2:$A$6217)>0))

@Cow18:
Ik probeer juist een draaitabel te vermijden, omdat deze formule deel gaat uit maken van een groter geheel. Het klinkt misschien raar, maar een draaitabel is me dan te statisch.

Hoi Alex,

dat is 'm! Op een of andere manier kreeg ik het deel van SomProduct / Interval niet eerder werkend om de maand uit het bereik te halen...

mijn dank is groot en zeker ook voor de snelle respons!

Waarschijnlijk had je de tabelkop ook meegenomen in het bereik... deed ik eerst ook, en dan krijg je een foutmelding (#WAARDE).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan