• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal optellen met een criterium en tussen datum bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

novec

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Ik heb een sheetje aan het maken waarbij ik in een variabel tijdvak de aantallen wil optellen van een criterium gebonden item (auto, fiets enz. zie Kolom 2).
Het sheetje is wel helder denk ik het groen vlakje moet gevuld worden.
Ik heb som.als geprobeerd maar dan kan ik het tijds criterium niet gebruiken. Ook niet als ik een geneste en functie geef.
Ook met sommen.als deed hij het niet.

De oplossing lijkt me niet moeilijk maar ik kan wat hulp gebruiken.

Voorbeeld bestand:
Bekijk bijlage testaantallen binnen tijdvak.xlsx

Deze formule geeft wel een resultaat:
Code:
=SOMPRODUCT((TabTotaal[Datum]>$F$2)*(TabTotaal[Datum]<=$F$3)*(TabTotaal[Wat]=$E6)*(TabTotaal[Aantal]))

Zoiets?
Code:
=SOMPRODUCT((TabTotaal[[Wat ]]=$E6)*(TabTotaal[Datum]>=$F$2)*(TabTotaal[Datum]<=$F$3)*TabTotaal[Aantal])

Edit: aangezien Rob me net voor was ook nog een alternatief met SOMMEN.ALS
Code:
=SOMMEN.ALS(TabTotaal[Aantal];TabTotaal[[Wat ]];$E6;TabTotaal[Datum];">="&$F$2;TabTotaal[Datum];"<="&$F$3)

Invullen in F6 en doortrekken.

Laatst bewerkt:
Bedankt Mannen,

Het werkt. Althans de oplossing van Alex. Bij Rob zit er nog een foutje in en krijg ik overal resultaat 0. Waarschijnlijk een verkeerde kolom vermenigvuldigd.
Maar dank

Die van Rob werkt ook wel, er ontbreekt echter nog een spatie die je verstopt had in de kolomtitel:
Code:
=SOMPRODUCT((TabTotaal[Datum]>$F$2)*(TabTotaal[Datum]<=$F$3)*(TabTotaal[COLOR="#FF0000"][Wat ][/COLOR]=$E6)*(TabTotaal[Aantal]))

Laatst bewerkt:
Ja dat had ik gezien en verholpen maar bij mij bleef het resultaat nul. Maar no problemo Alles functioneert en ik ben blij met de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan