• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal order per dag in grafiek plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelFons

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2011
Goedeavond,

Ik heb een "format"waarin in RAW data in plak.
Hierin staan dan standaard formules, waarmee ik (mede dankzij dit forum) in 1 keer meerdere gegevens juist kan plaatsen.

De sheet is bijna af, maar ik kom er alleen niet uit om het aantal orders per dag te laten tonen in een grafiek.
Op zich niet zo lastig, alleen weet ik niet op voorhand wat mijn datums zijn die ik in de sheet ga plakken.
Een formule zou dit dus moeten "inlezen"

In de bijlage heb ik een voorbeeld sheetje meegezonden.
De blauwe tekst is de RAW data die ik achteraf plak in de sheet.

Nu zou het het mooiste zijn, dat Excel de datums omzet naar ma t/m vrijdag en het aantal keren dat deze datum voorkomt ook deze telt voor het order aantal.

Ik wil uiteindelijk zien hoeveel orders ik op de dag maandag heb uitgevoerd en op de vrijdag enz.
Is de dagnaam niet mogelijk, dan zou alleen de datum ook wel volstaan, maar beter nog zou beiden zijn.

Hebben jullie ideeen?

Alvast weer bedankt,

Mvg Alfons

Bijlagen

Met een hulpkolom voeg je de weekdag toe als formule:
Code:
weekdag(datum;2)
Met een draaitabel telt hij de aantallen per weekdag.
Aan een draaitabel kun je een draaigrafiek koppelen.
Als er nieuwe data binnenkomt, klik je op de ribbon op Refresh All, et voila :)

Bijlagen

Hoi Piet,

Wederom bedankt voor je hulp.

Dit is inderdaad de oplossing.
Alleen heb ik de draaitabel weggelaten, aangezien ik in mijn sheet 2 grafieken heb staan en deze sheet moet distribueren naar mijn werkgever.

Ik heb in het 2e tabblad mijn uitwerking geplaatst met de grafiek.

Bedankt!

Gr Alfons

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan