• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal per kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1971

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Hallo, wie weet met welke functie of formule in Excel (MS Excel 2010, nederlandstalig) ik aan de hand van datums aantalen per kwartaal kan bepalen/uitrekenen?

Bijvoorbeeld: bestand van 200 rijen met daarin geboortedatums. Hoe kan ik Excel gebruiken om eenvoudig te bepalen hoeveel personen jarig zijn in respectievelijk kwartaal 1, 2, 3 en 4?

Alvast bedankt voor je/jullie reactie!

hans1971,

Ik weet niet of je er wat aan heeft maar even kijken kan geen kwaad.
Kijk hier eens.

Hans

Met Excel 2010 kan je in een draaitabel groeperen op kwartaal of dag etc.

Plaats eens een voorbeeldje.

Hans,

Omdat je omschrijving wat mager is, een voorbeeld met twee opties.

Bijlagen

Dat met die pivot table daar zou ik me echt helemaal in moeten verdiepen, nog niet eerder mee gewerkt. Formule van Rob komt het meest dichtbij wat ik zoek, denk ik.

Rob, in jouw voorbeeld beginnen kwartaal 2 t/m 4 op de 2e dag van de maand. Kwartaal 2 begint bijvoorbeeld op 2 april ipv 1 april. Waar kan dit aan liggen?

Hierbij een voorbeeldje. Kan ook eenvoudig met een draaitabel de aantallen per kwartaal inzichtelijk worden gemaakt? Ben benieuwd hoe dat gaat?

Bijlagen

Hans

Zie bijlage.

Ga op een datum veld staan en kies voor groeperen. Daarbij kan je kiezen uit verschillende mogelijkheden : dag, maand, kwartaal etc.

Bijlagen

Zonder draaitabel maar via formule:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$20>=DATUM(JAAR(B2);[COLOR="red"]1[/COLOR];1))*($B$2:$B$20<DATUM(JAAR(B2);[COLOR="blue"]4[/COLOR];1)))
voor het eerste kwartaal, pas de maanden aan voor de andere kwartalen (rood=van / blauw is tot)

Succes,

Allen, dank voor jullie reacties! Mooi om te zien dat je op verschillende manieren tot hetzelfde resultaat kunt komen.

Rob, zou je jouw formules ook willen toepassen op het voorbeeld bestandje dat ik zelf heb toegevoegd. Ik ben erg gefascineerd door de formules die je hebt gebruikt (aantal.als en somproduct) maar kan niet volledig herleiden wat in de formule naar wat verwijst. Misschien dat het duidelijk wordt door toepassing op mijn eigen voorbeeld. Bij voorbaat dank voor de moeite.

Zoals Gerard al zegt: " Er zijn meerdere wegen naar Rome " (naar Parijs trouwens ook) :d

Rob, in jouw voorbeeld beginnen kwartaal 2 t/m 4 op de 2e dag van de maand. Kwartaal 2 begint bijvoorbeeld op 2 april ipv 1 april. Waar kan dit aan liggen?

De formule in kolom B verwijst naar 1 rij te hoog, pas dit aan en het klopt perfect. (natuurlijk)

Rob, zou je jouw formules ook willen toepassen op het voorbeeld bestandje dat ik zelf heb toegevoegd. Ik ben erg gefascineerd door de formules die je hebt gebruikt (aantal.als en somproduct) maar kan niet volledig herleiden wat in de formule naar wat verwijst.
Hans,

Uiteraard wil ik dat, maar niet meer op het tijdstip waarop je de vraag stelde.;)

@Martin, Dank voor je correctie.

Bijlagen

Rob, Heel fijn dat je de formules in mijn eigen bestand hebt willen toepassen. Groot gelijk dat je dat doet op een tijdstip dat het jou het beste past. Groet Hans.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan